Sommarexem

kopur

Trådstartare
Såg ni notisen i Islandshästen från de avelsansvariga i SIF? Där stod det att det går många rykten om sommarexem hos avelshingstar men att man inte kan agera på rykten. MEN om någon anmäler till dem att om de däremot mottar en direkt anmälan mot en hingst så kan de agera.

Man har ju hört rykten här på Buke om bl a en inlånad hingst. Det vore ju bättre om de som startar sådana rykten anmälde! Blir det en utredning som kommer fram till att hingsten har exem så kan SIF agera och kommer man fram till att den inte har exem så vet alla det...

Vad de skrev var väl ändå att hingstägaren måste anmäla det själv, annars kan man inte ingripa. Det är en stor skillnad, och det betyder ju att stoägarna är helt utelämnade. :(

/Erica

Jaså?

Förra sommaren anmälde till och med en HINGSTHÅLLARE att hingsten hade eksem. Men inte blev han av med licensen för det :devil:

Man kan anmäla hur mycket som helst. Det händer helt enkelt ingenting. Det är bara ägaren själv som kan ta hingsten ur aveln.

Mycket snack och lite verkstad.

Ta ett känt exempel på en hingst som är död. Fáni från Ekastorp som både hade och nedärvde eksem i mycket hög grad. Det talades inte om för stoägarna. Jag pratade åtskilliga ggr med ansvariga i SIF som sa att det gjorde väl inget, han hade inte SÅ många ston, och de kunde inte göra något förrän ÄGAREN anmälde eksemet OCH frivilligt tog hingsten ur aveln.

Nu har vi en annan hingst som nedärver lika mycket eksem men det kommer GARANTERAT inte att kunna göras något åt det då det är för mycket pengar och för högt uppsatta personer inblandade.

På licenslistan finns åtskilliga "kända" eksemhingstar där i flera fall även ägaren erkänt eksemet men sedan just den dagen licensen ska lösas ångrar sig :angel:

Sluta vara så naiva.

Det handlar bara om pengar, inte om sanningar :mad:

Statistiken talar mot att SIF skulle agera om det kom en riktig anmälan. Hittilla har ingen hingst blivit avstängd eller så vitt jag vet blivit utredd. Det verkar i högsta grad otroligt att inte en enda anmälan om misstänkt eksem med tanke på all debatt som varit. Om spekulationer och rykten härjar så borde det dessutom vara SIF's skyldighet att agera, om inte annat för att rentvå hingstar som anklagas utan grund.

I en perfekt värld hade det löst allt. Nu är det dock så att vi aldrig kommer kunna komma åt eksemproblemet om folk inte ens kan ta ansvar för sina EGNA hästar och sin EGEN avel, så som det är idag.

Läste det också och tyckte det var positivt. Men, det är nog en låång väg att vandra innan vi kommit till eksemfri avel. Kan ändå inte låta bli att tycka att det är ett steg i rätt riktning. Om de får många anmälningar så borde det i alla fall bli lite jobbigare att ignorera. Dessutom är det väl lite nytt folk i avelsutskottet nu? Kanske är det så att de tar sin uppgift på större allvar och strävar mot att följa defektlistan?!

Har för mig att jag läste någonstans att SIF var uppe till bedömning just för att det tillåtits avel på eksemhästar. Kan det ha varit i HS då? Känner inte till gången riktigt där. Är det någon som känner igen det eller vet mer?

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 651
Senast: Kick
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·
Islandshäst Startar en tråd här istället så slipper man kladda ner Loddies tråd. Jag förstår precis vad du menar Boj, jag säger inte att man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 199
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar