Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.
Vad är den ett mått på?
Och vari ligger skillnaden på en häst som blir mycket älskad och en som inte blir det?
Kan man mäta det?
Men att sätta begränsningar på dessa hästar som att de inte får tävla i landslaget är ju larvigt.
Om de nu blir bra, trots alla domedagsprofetior om matte/husse-älsklingar, varför kan de då inte få vara bra?
Däremot så ser jag inget behov av att kunna avelsvärdera dessa hästar.
De är ju inte avlade mot det officiella målet i alla fall.
Hoppas jag, i alla fall.
Det är i alla fall min smak om man säger.
Vi har genom att vara anslutna till FEIF accepterat att följa det avelsmål som är uppsatt på Island.
Så vi är på det viset bundna till ett avelsmål som vi inte kan påverka.
Eller för att förenkla svaret: Det går inte för vi kan inte ändra avelsmålet.
Och det är liksom det som är problemet.
På Island så ger inte detta några problem och hindrar ingen att göra som den vill ändå.
För de har fri avel.
Men här så bakbinder detta oss så att vi så att säga sitter fast.
En lösning på detta skulle kunna vara att vi inför särskilda "Sverige-kriterier" som kan sortera i delen som motsvarar den Islänska "Friavelsdelen".
Men vad ÄR då matte/husse-kärlek?sjoberga skrev:man kan avla på vilket sto man vill, och många är olämpliga avelshästar, men avlas på just av matte/husse-kärlek.
Vad är den ett mått på?
Och vari ligger skillnaden på en häst som blir mycket älskad och en som inte blir det?
Kan man mäta det?
Ärligt talat så tycker jag att dagens variant med B-register är en bra variant.De flesta inlägg verkar dock vara EMOT fri avel, vilket jag tycker är sunt. Så låt oss då diskutera avelsmålen istället!
Men att sätta begränsningar på dessa hästar som att de inte får tävla i landslaget är ju larvigt.
Om de nu blir bra, trots alla domedagsprofetior om matte/husse-älsklingar, varför kan de då inte få vara bra?
Däremot så ser jag inget behov av att kunna avelsvärdera dessa hästar.
De är ju inte avlade mot det officiella målet i alla fall.
Men det ÄR ju matte/husse-älsklingar som är just sådana.Min åsikter är att hållbarhet, lätt att rida, positivt lynne alltid måste hållas framför (viktas högre) än överkurs i gångarterna.
Hoppas jag, i alla fall.
Det är i alla fall min smak om man säger.
Det där är tyvärr ingen framkomlig väg.Fram för mer fritidshäst-avel (hållbara hästar med ett positivt lynne och lätta att rida i alla gångarter) istället för den nu alldeles dominerande aveln för att plocka fram exceptionella tävlingshästar! Genom att göra en del mindre ändringar i nuvarande avelsmål tror jag att vi kan uppnå det!
Vi har genom att vara anslutna till FEIF accepterat att följa det avelsmål som är uppsatt på Island.
Så vi är på det viset bundna till ett avelsmål som vi inte kan påverka.
Eller för att förenkla svaret: Det går inte för vi kan inte ändra avelsmålet.
Och det är liksom det som är problemet.
På Island så ger inte detta några problem och hindrar ingen att göra som den vill ändå.
För de har fri avel.
Men här så bakbinder detta oss så att vi så att säga sitter fast.
En lösning på detta skulle kunna vara att vi inför särskilda "Sverige-kriterier" som kan sortera i delen som motsvarar den Islänska "Friavelsdelen".