Sommaren kommer snart (Fångtråd)

_Runaway_

Trådstartare
Eksemhästarna har en tråd, nu är det lite dags för oss med fånghästar att dela med oss av erfarenheter och tips inför sommaren.
Hur gör ni med bete? Och hur gör ni i början av säsongen, när det bara är grönt, spätt gräs överallt sprängfyllda med diverse ämnen? :crazy:

Min idé: Min häst får gå i vinterhagen ett bra tag, där kan det ploppa ut lite enstaka grässtrån på sin höjd, inget av betydelse. Medan han får gå där får andra hästar beta av en av beteshagarna, såpass att det inte är något att äta egentligen. Sen får han gå där emd en eller två andra ponnyer som ska ha magert bete, och tanken är att de ska leva och bli mätta på torrhö. Sen blir det lite terapi och betesfeeling av att gå i sån hage och noppa lite strån.
De perioder då återväxten ökar, i samband med regn och väderomslag, tänkte jag ställa honom i utebox i hagen, där han är emd de andra hästarna och fortfarande ute, men inte kan äta gräs.

vad tror ni?

Sv: Sommaren kommer snart (Fångtråd)

Jättebra idé med en "fångtråd".

Har inga råd att ge tyvärr då detta blir den första sommaren med fånghäst för min del.

Kommer att följa tråden med iver :bump: och hoppas att jag får många tips och kanske förhoppningsvis kan dela med mig av mina erfarenheter vartefter.

Marie

Hade ett snack med veterinären om detta för någon vecka sedan. Hans råd var att sätta på munkorg så fort det börjar spira. Hagen, som min häst går i, är både vinter- och sommarhage i ett, dvs mycket gräs året runt. Första fånganfallet (av tre) kom förra året i slutet av maj när gräset fullkomligen exploderade.

Är det någon som har bra tips på munkorg? Den jag har nu har jag köpt på Granngården och är i hårdplast (kommer ej ihåg namnet på märket). Den möjliggör ett visst "betande" vilket i och för sig är bra men den passar ganska dåligt.

Jag har också funderat på detta med munkorg eller betesbegränsare. Satt GGs variant kvar bra? Ser framför mig hur hästen tar av den och betar obegränsat... Hua!

Dock känns det som liten överkurs att fara ut till stallet flera gånger per dag och flytta häststackaren mellan olika hagar hela tiden. Min häst måste ha ganska mycket i magen för att magen ska må bra = mesta blir hö.

Funderar på om min häst får fortsätta att gå i den hagen han går i nu ihop med en shettis som älskar gräs. Då får förhoppningsvis hagen mindre areal med gräs (upptrampat i vårleran :)) och man kan ge nästan fri tillgång på hö.

Annars blir det små frimärkshagar som är grusade... Det ser jag inte som någon höjdare...

Någon med erfarenhet av munkorg?

Jag funderar på att använda munkorg men jag har lite kluvna känslor inför det. Är det bra? Fungerar det? Och framför allt hur uppfattar hästen den (om det nu är möjligt att lista ut det)? Men det kanske går bra, dom får ju ändå i sig lite gräs om jag har förstått rätt.

Nån som vet någon hemsida där man kan titta på hur den ser ut. Jag har inte ens sett någon i verkligheten.

Marie

Har min häst på magert skogsbete med fri tillgång till hö. Inne på nätterna och inget "sommarlov" utan motionering minst 4 ggr/vecka.
Tyvärr blir det så att min häst för det mesta går ensam på somrarna, men han ser andra hästar flera gånger per dag då de går förbi, och han är varken ledsen eller virrig av ensamheten. De andra går cokså mest på skogsbete men är ute på nätterna och får inget tilläggshö. Jag vill att min häst ska leva främst på hö + gräs som "efterrätt" - typ. Detta system har funkat i 2 somrar nu och jag hoppas det funkar mååånga år till.

Tar du in din häst på nätterna då eller byter du hage eller? För hästen kan väl inte äta hö med den på?

Mao hur gör du runt omkring :)

Hej
Har en islandshäst som hade fång sommaren 2004. Då fick jag köpa en munkorg av veterinären som är super. Han både äter och dricker utan problem.
Har hållt honom smal sen detta och i somras gick han i en vinterhage som det växt upp lite i utan munkorg och det gick bra, sen när han kom hem så åkte munkorgen på igen eftersom hans hage var full med gräs. Ger även Diamond XP året runt.
Munkorgen kommer från Nutri-Labs och säljs genom vetrinärer. Kostade då 600 kr.
Suss

Det viktiga är nog att ha en plan för sommaren. Den planen får man förmodligen revidera flera gånger om men man har ändå något att utgå från...

Min plan är att låta FI och T gå kvar i vinterhagen och fortsätta äta hö. Det lilla som tittar upp hinner nog knappt se dagens ljus... Om det skulle bli en enorm tillväxt så har jag möjlighet att dela in den hagen i tre mindre. Sjukhage ca 4*16, mellanhage 12*20 och "storhage" 24*20.

Den andra rasthagen få T beta i lite varje dag tills den är så nedbetat att även FI kan få gå där några timmar per dag. Den hagen har inte använts på ca ett år nu. Kan förresten kolla runt lite med grannarna om inte några av deras hästar vill tugga av den:idea: ... Sommarbetet får väl stå helt oanvänt i år och bli maskfritt.
//marti

När jag började med munkorg i september så togs hästen in för lunch och släpptes därefter ut igen. Han går aldrig ute på nätterna. Detta medför en massa extrajobb, men det är bara att gilla läget (not).

Lånar knapp

Tack för gensvaret i tråden :bow: Jag har min första sommar med fånghäst framför mig och det är sjutusen frågor och orosmoment som gnager i mig.

Jag har alltid varit helt emot det här med munkorg. Jag har kallat det stressande för hästen, djurplågeri, psykande och gud vet allt jag har sagt. Men jag börjar tänka om lite. Min häst kommer ju inte beta på nätterna, pga. att jag hört att gräsets innehåll ändras beroende på temperatur. Känns också tryggt att han inte betar dygnet runt. Kanske ska införskaffa i en munkorg att ha på honom vissa dagar, då återväxten ökar eller då det är allmänt mer gräs.

Min häst fick fång -97 och då skaffade jag greenguard och den har funkat super. Jag sätter på den då jag ser att det börjar spira lite mer i gräset. Något grönt klarar han. Man behöver vänja dem lite ändå. Han släpps inte på bete förrän efter midsommar ungefär, utan får stå inne på nätterna.
Sedan vänjer jag honom långsamt med munkorg ute på sommarbete med de andra fast inte på ett allt för kraftigt bete. Tillslut går han dygnet runt ute som vanligt, fast med munkorg. Vid torra soliga perioder då gräset torkat en del tar jag av munkorgen på dagarna då de äter mindre.
Återväxten får man ju alltid vara lite försiktig. Då min fick fång var det slutet på september......:crazy:
Munkorg kan se tråkigt ut och i början vill hästen bara få av de, men de vänjer sig och jag tycker det är jättebra att han kan få gå med de andra hästarna nästan hela sommaren
:banana: :banana:

Är det någon som vet om man ännu forskat fram någon "medicin" eller "insulin" som gör att de klarar av de kolhydrater bättre?

Problemet med munkorg kan vara att ibland kan de dra av grimman eller bara munkorgen och då blir det naturligt vis en shock för lilla hästmagen direkt:( Att känna på hovarna om de är varma eller har puls är ett bar täcken tycker jag och är bra att göra varje dag.

Jag betalar förresten 400:- för min greenguard och i början kan hästen nog förstöra dem lite snabbare innan de accepterar läget:o :o

Här i byn har det gått 2 hästar med munkorg.
Bägge har tidigare haft fång.

Ingen av dessa har visat några stress- eller vantrivseltecken.

Med detta har bägge kunnat gå på fullgott bete.

Det är nog mest vi människor som blir stressade av att se dom på hästarna :)

Dom såg lite smågriniga ut i början, men blev snabbt sig själva........
En vanesak för dom.
Och rent krasst, det är bättre med ett i övrigt normalt liv med munkorg, än ett onormalt utan..........

/Mike

Detta med temperatur handlar om frost.

Vid frost fälls glukoser ut i gräset för att det inte skall frysa sönder.
Detta kan utlösa fång hos känsliga hästar.

/Mike

Just det, så hette ämnet, glukos :D Men jag ahr för mig att det inte måste vara frost för att det ska ske, utan att mängden glukoser höjs även vid temperatursänkningar en vanlig sommarnatt. Sant eller inte, något jag hört?

Mitt tips är att söka bland armadas inlägg/trådar, h*n är mycket insatt i ämnet fång.

Min egen fånghäst gick i grushage året om. Hon var så känslig att minsta lilla gräs utlöste fång. Vi körde samma rutin för henne året om. Hon fick heller ingen längre viloperiod. Det är viktigt med motionen för en fånghäst.

En fånghäst ska inte släppas på bete förrän efter midsommar och vad jag förstår är det bättre att släppa dem på övervuxet bete, snarare än avbetat. Som sagt sök i trådarna....:idea:

_Runaway_ skrev:
Just det, så hette ämnet, glukos :D Men jag ahr för mig att det inte måste vara frost för att det ska ske, utan att mängden glukoser höjs även vid temperatursänkningar en vanlig sommarnatt. Sant eller inte, något jag hört?

Ämnet som är farligt heter fruktan. Och mängden i gräset ökar när det blir "stressat" dvs frost, regn och sol. Natten är därför säkrare för dom att beta enligt mig (när frosten är helt borta såklart).

Min plan i år existerar inte än för jag vet inte var pållarna ska vara än. Men förra året gjorde jag en liten hage i den stora (bara så stor att hon kunde beta lite och kompleterade med hö). Först vandes hon dock sakta in på gräs. Första dagarna max 30 min i redan ganska nerbetad hage. Och sen ökade vi sakta tills hon fick gå hela dygnet runt i sin "lilla hage". Det jobbiga var inte att flytta hagen varje dag för man behövde ju bara utvidga den lite. Utan det kluriga var att hitta en del av hagen där hon fick ordentligt med skugga hela dagen och samtidigt såg dom andra hästarna.

/Maria

Våra hästar får nuförtiden gå kvar i vinterhagen även på sommaren. Det lilla gröna som kommer där ser knappt solen innan det hamnar i en hästmage.

De får även gå i småhagar vi gör på gräsmattan med glasfiberstolpar och elband, hagarna flyttas när det börjar bli nerbetat. Någon timme per dag sammanlagt får de gå där, kortare perioder i början så de vänjer sig.

Hö serveras sommaren igenom. Börjar de bli för runda så blir det mindre mat. Drar ner på kraften i första hand, får normalt ett halvkilo groov, lite betfor, mineraler och foderjäst. Ridning hela sommaren.

Hittils så har hon inte fått något återfall, men man törs ju aldrig mer låta henne gå på stora fina sommarbeten. Tyvärr.

/Ida

Jag har 2 fångpållar, den första fick fång våren-04 efter att ha ätit av frostbitet gräs, kunde dock gå på bete igen i juli men fick ett återanfall i September samma år, har sedan dess inte gått på bete alls o har varit frisk. Andra pållan fick fång Januari -05 av hösilage (fick inget kraftfoder) med 2 återfall i april/maj. Bägge damerna är bannlysta från gräs o går i vinterhagen hela sommaren där det inte växer ngt gräs, jo några strån längsmed staketet. Fodras med hö med bra värden så jag slipper ge kraftfoder. Kommer att få gå ute dygnet runt om vädret tillåter.
Shettisarna betar på dagarna o går med fångisarna på nätterna.
Munkorg är inte att tänka p då bägge är proffs på att ta av sig grimmorna.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama