Sommaren kommer snart (Fångtråd)

Sv: Sommaren kommer snart (Fångtråd)

*KL*
Är det skillnad om man vet att Fången utlöstes av överintag av kraftfoder?
Hästen är numera smal och ska hållas så.
Min plan är att den ska gå på bete som vanligt, men ridas.

Munkorgen Green gard var inget vidare.
Hästen kunde inte äta alls.
Tror att det måste vara kort gräsmattegräs för att de ska få i sig ngt.
Är det ngn som vill ha munkorgen mot Porto?

Mitt sto betäcktes i aug och fick fång i oktober...:crazy: så mitt stora bekymmer är hur hon orkar att bära fölet och hur jag ska utfodra henne inför fölningen. Eftersom hon är så sent betäckt så har jag inte behövt öka fodergivan så mycket än, det där är ju ett orosmoment. Tillräckligt med foder för att hålla bra hull med bebis i magen och inte för mycket så att hon får ett nytt fånganfall...
Nu fodras hon med hö, lite lusernhack (för att vänja magen gradvis), mineraler och probimin.
Hon ska gå kvar i vinterhagen när de andra hästarna släpps på bete, äta hö och de små grässtrån som kommer upp. När fölet är fött (juli) ska hon släppas över i en avbetad hage. Fångrisken är tydligen mindre med föl vid sidan, så jag hoppas att hon kan gå på magert bete iallafall.

Det är bara de tre sista månaderna av dräktigheten du ska öka fodergivan. Före det utfodrar du som vanligt. De flesta dräktiga och digivande ston brukar klara sig ganska bra när det gäller fång. Men som digivande behöver hon ju framförallt mycket protein, men även en hel del energi för att inte ta av det egna hullet när hon ska producera mjölk till fölet. Man får gå lite balansgång.
Lycka till!

Har en shettis som fick fång för två somrar sen, efter återhämtningen av fånganfallet fick hon gå med munkorg och klarade sig helt utan fånganfall hela sommaren ifjol. Googla på Grazing Muzzle så kan du se hur den ser ut. (Vet inte om jag fick till länken) :angel: Funkade kanon hos oss. Det fiffiga med munkorg tycker jag är att de kan gå ute och vara hästar, dvs peta i sig lite gräs, gå med sina kompisar osv. isället för att stå och glo i en trist grushage själva. (Det hade åtmionstone varit alternativet för min häst.) :cry:
http://www.valleyvet.com/ct_detail.html?pgguid=2E87C2B5-7B6A-11D5-A192-00B0D0204AE5&ccd=IDW003

Var har du köpt din munkorg någonstans? Verkar vara ett väldigt litet hål som hästen kan beta igenom. Kan de dricka obehindrat?

Jag har en fånghäst som vi har provat det mesta men munkorg funkar bäst.
Har en munkorg till henne som ser ut som en liten "hink" med utskurna fyrkanter runt om så det bildar ett nät och med ett hål där hon kan få i sej lite gräs.Funkar hur bra som helst:)
Har aldrig haft problem med den och man behöver inte ha grimma för att den ska sitta bra.
Hon dricker med den oxå och får i sej tillräckligt med vatten.

Har även provat GG man den fick hon av sig lätt(om jag inte minns fel)och den var även ganska dyr.

Nu så går hon från morgon till kväll med munkorg och på natten i egen hage.
Skönt för henne att slippa gå själv jämt som hon gjorde innan vi fixade munkorg.

/I

Hur i hela friden ska den få i sig ngt överhuvudtaget?

Det blir ju svält med denna på

Det är mkt mer humant:angel: att släppa hästen på magert eller i redan färdigbetad hage.

Köpte den i en lokal ridsport affär men kommer inte ihåg vad det var för märke och den kostade runt 200kr.
Var inte alls dyr för att vara så bra, värd vartenda öre.

Vad är det för häst som du ska ha munkorgen till?

Ska fråga syrran var vi köpte den....

Kommer med svar sen!

/I

Så här gjorde vi med våran fångmärr:
Halvblodssto som fick fång sommaren 2004. Vi hade haft försiktigt tillvänjning under tre veckor, men hon fick fång ändå. Aldrig haft det tidigare. Hon stod i sjukhage i tre veckor, sedan försiktig invänjning till gräs och släpptes igen. Togs in när det var frost eller annan förändring i väderlek/temperatur.
Sommaren 2005: Mkt stram tillvänjning under en månad. Betessläpp först 1 juli. Intag ca 4 september. Gick alldeles utmärkt!
Vi tänker göra samma sak i år. Hon är 20 år och jag vill att hon ska leva ett gott hästliv med sina kamrater. Eftersom flera i flocken är tävlingshästar gör det inget att betessläppet blir lite sent.
Lycka till!

Planerna är att våra får ska släppas ut en tid före hästarna och gå och beta av gräset i bland annat ponnyns sommarhage och direkt därefter ska hästarna ut, så att ponnyns hage kommer vara typ som en golfgrin, hela plan med bara en tunn grässmatta.

Tillägg till mitt inlägg ovan: Motion förstås! Ingen sommarvila utan rids som vanligt.

Köpte den genom vår vetrinär, kostade runt 500:- värd var enda krona, tycker jag. Dricker obehindrat med den på och kan äta gräs också faktiskt. Dock inte i sådana mängder som om hon skulle gå utan korg. Givetvis får hon även under sommaren hö osv. morgon och kväll, så det finns ingen risk för att hon svälter direkt! (Står på stall på nätterna tillsammans med eksempållen) För oss har det funkat bra, kan tillägga att jag var väldigt skeptisk i början,men jag måste säga att jag ändrat uppfattning. Men man får såklart hålla koll på att de får någon mat i sig. Vet inte om det skulle funka så bra på ett "riktigt betessläpp" . Fast det gör man väl knappast med en fånghäst, förstås?

Den kan nog funka på en ponny.
Men en stor häst måste kunna få i sig en 10 kg gräs även om den ska banta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama