Sommareksem hjälp akut!!!

S

speedygirl

Det är så att jag behöver hjälp med en utav mina hästar. Han kliar sig så himla mycket i baken och i svansen att det är på gränsen till att bli sår snart. Och det vill jag ju då förebygga så jag hoppas på er hjälp nu. Vad ska göra??? Tvätta med något speciellt? Här är det ingen ide att prata med VET för de säger hela tiden att de inte kan göra något. Jag är öppen för alla förslag men, hästen går ute dag som natt och kommer göra det till 1 sept. Så någon installning är det inte tal om.

Kan ju även säga det att han är väldigt känslig vad det gäller då man rör rumpan och svansen på han. Kan lätt komma en liten spark ifrån han.

Sv: Sommareksem hjälp akut!!!

Tvätta först svansen med Lactacyd och vatten.
Är det några sårskorpor, så ta bort dem när de
är blöta och mosiga. Spraya sedan 5 dl vatten
blandat med 5 dl äppelvinäger över hela svansen,
speciellt då i svansroten. SPRAYA MYCKET! Låt
torka. På min klihäst fungerade det iaf utmärkt :)
Lycka till.

Mynta2 skrev:
När och med vad avmaskade du hästen med och senast ??

Tyvärr så hjälper det inte med vilket preparat jag använder vid avmaskningen. Det kommer ändå!!!

Jag tvättar med vanlig grumme gulsåpa och sedan smörjer jag in med mjukgörande kräm. Han använt både procell och helosan samt tjärsalva. Har tagid det som funnits till hands. Huvudsaken för min ena häst är att hon aldrig blir torr i svansroten. I år har hon behållt sin svans och man :banana:

Kan du inte lägga på täcke? Eksemtäcke el dylikt som skydd?

tvätta med grönsåpa...
smörja med salva ex nylander hästkräm, avs 14 eller likn
spraya med vatten och äppelcidervinäger.
eksemtäcke.
fodera extra med foderjäst.

hjälp hästen med sitt eget emunförsvar.

och helst installning på natten! tänk på hästens bästa! det måste gå att ordna!

lycka till!

*Christine* skrev:
tvätta med grönsåpa...
smörja med salva ex nylander hästkräm, avs 14 eller likn
spraya med vatten och äppelcidervinäger.
eksemtäcke.
fodera extra med foderjäst.

hjälp hästen med sitt eget emunförsvar.

och helst installning på natten! tänk på hästens bästa! det måste gå att ordna!

lycka till!

Men om jag ska stalla in han på sommaren kommer han klia sönder sig ändå. Allt som går att klia mot så är det dax igen. Och vad det gäller eksem täcke så kan jag ju köpa ett. Men går inte de sönder om de ska klia hela tiden.

Hur mycket foderjäst ska jag fodra med till en shettis?

själva grejen är ju att installning på natten hjälper ju inte medesamma, men
allergin bllir inte värre och efter några veckor när ämnet som han inte tål har gått ur kroppen blir han bättre. ju mer han går ute, dessto svårare är det att få det bättre, men vänta igen mirakellösning!

täckena ska ju vara hållbara, men det är en förbrukningsvara så kankse ett nyttvarje år, men är det inte bättre att hästen kliar sönder ett täcke än sig själv?
jag ger min shettis 2dl om dagen utspritt på så många gånger så möjligt.
det står på förpackningen. tror det är 100g/ 100kg häst och 100g är ca 1dl. (är inte helt säker på just det, men ge shettisen mellan 1,5 och 2 dl)

och som sagt tvätta och smörj, det är det som jag märker på min häst funkar bäst....

speedygirl skrev:
. Och vad det gäller eksem täcke så kan jag ju köpa ett. Men går inte de sönder om de ska klia hela tiden.
De är ganska slitstarka nuförtiden, men visst går de sönder. Därför är det bästa att ha två stycken att byta mellan och en bra symaskin! Många gånger följer lagningstyg med täcket som man köper (beroende på företag). Täcket lindrar ändå plågan en hel del för många hästar. Min förra häst klarade man o svans (som var helt bortkliade när jag köpte honom) genom följande behandling:
* täcke på TIDIGT på våren - direkt när de första insekterna kom. Min klarade sig med ett man o svanstäcke, utan "magplattan".
* installning på nätterna
* Genomgång av man o svans varje dag. Smörjde med olika preparat genom åren jag hade honom. Tvättade om mankam och svans var väldigt fula eller "kladdiga" av preparaten. Kan rekommendera Nylanders, Ökozon (som också är invärtes preparat. Dyrt, men effektivt på en del hästar), tjärsalva, såpa, lactacyd, myggmedel av olika slag.

Sen finns ju hästar med gravare eksem som behöver ännu mer specialbehandling, men har du tur så hjälper täcket en hel del och du slipper jobba ihjäl dig genom att smörja hästen flera gånger per dag.

Jag har nyligen fått hjälp hitta en okänd salva som gjort susen med min eksemhäst. Eftersom jag haft eksemhäst (två) i 10 år har jag provat det mesta o väl omöjliga oxå ska jag nog säga. Man gör ju allt för att hjälpa hästen.

Den häst jag har idag har grav eksem och fick gå med cortison ifjol, liksom täcke med huva o maglapp, installning. Han har även kvalserallergi.

Jag började med täcke redan i slutet av mars (när temp går över 10-12 grader åker täcket på!)

Jag har alltid tvättat med äppelcidervinäger, men nu har jag använt salvan i tre veckor o den har gjort underverk. Visst, kladdigt, jag är eg helt emot att kladda ner hästen, men man o svans blir helt mjuka. Den försvinner in i hästen. Hästen har sista veckan o halva innan varit helt klådfri. Inga tagel som sitter fast i boxen på morgonen. Salvan botar givetvis inte, men den hjälper otroligt så jag tror knappt det är sant. Dessutom är den bättre än att behöva ge cortison med alla de risker som följer.

Tar den på min andra häst som gärna kliar en fläck i manen där det blir mantjorv, på honom (ej eksem) verkade salvan på tre dagar.

Det låter helt fantastiskt o det är det oxå....

Täcke med huva är nog A och O, och förebygger problemen. Om man lyckas förekomma det värsta eksemutbrottet med täcke, så kliar de inte heller sönder täcket (men rejält slitet blir det ändå). Men, det ska vara på ständigt utomhus, annars kommer kliandet som ett brev på posten.
Installningen är till för att minska risken för insektsangrepp (som i sin tur leder till eksem) då risken är som värst, i gryning och skymning, och under vindstilla nätter.
Då kliandet väl är igång - eller ännu bättre innan det satt igång - gäller som de andra också skrivit, att tvätta rent, smörja, och enträget fortsätta kolla och behandla varje dag - även om det blivit bättre. Själv har jag haft mycket hjälp av Nylanders, samt Equielotion för att bryta kliandet.
Jag ger också extra B-vitamin, Kiselgur, vitlök samt äppelcidervinäger i maten. Jag vet inte vad som haft effekt, men min eksemgosse har varit klifri i sommar, med undantag av två tillfällen då han blev onödigt knottbiten trots alla försiktighetsåtgärder. Vid dessa tillfällen gick dock kliandet att avbryta med snabb behandling.

Lycka till !

Man ska inte ta äppelcidervinäger direkt på sår. Det kan svida massor.

Om det är soleksem kan man prova helosan sol. det funkar bra på vår åsna. men det måste kanske vara en mild variant av eksem då. :)

En av mina hästar har i sommar fått eksem till vår stora förvåning. (har dock inte ägt den så länge). Det kom bara på några dagar och så var nästan hela hennes vackra man borta och svansen var kraftigt decimerad...
Jag köpte en dyr flaska, minns inte namnet, ca 300kr, den saluförs utav Eldorado. En sprejning var allt som behövdes och hon har nu inte kliat sig på 3 veckor!

Vi har en soleksemponny som har problem med just SOLENs UVstrålar. Alltså INTE insektseksem. Vi har nu provat AVS14 (köpt på Granngården) och är djupt imponerad av dess effekt. Vi tar in honom tidigt på morgonen om det är "solvarning". Han får stå inne tills det inte finns sol i hagen längre och då släpps han ut med eksemtäcke, (utan huva och maglapp) runt 19-20-tiden. Det här fungerar utmärkt på vår ponny. Han får lite hösilage mitt på dagen så att han har nåt att göra. Innan vi släpper ut honom så passar vi på att rida en pigg och utvilad ponny som gärna vill jobba lite extra. Visst han har redan skavt av sig en hel del man och svans men allt har läkt och det börjar växa ut nya strån. Lycka till.

Soleksem är brännblåsor på ljusa partier såsom, mule, karleder eller andra ljusa ställen där huden kommer igenom pälsen.

Skaver hästen av sig tagel, då är det med största sannolikhet insekter eller någon annan intolerans dock ej soleksem.

En av mina hästar har i sommar fått eksem till vår stora förvåning. (har dock inte ägt den så länge). Det kom bara på några dagar och så var nästan hela hennes vackra man borta och svansen var kraftigt decimerad...
Jag köpte en dyr flaska, minns inte namnet, ca 300kr, den saluförs utav Eldorado. En sprejning var allt som behövdes och hon har nu inte kliat sig på 3 veckor!

Vill du kolla upp va de var för nått? :)

Till alla: vad funkar mot torr hårbotten? (flagor i svans, man och lilla luggen)

Tvätta med Hexocil shampo, flera gånger i veckan - man o svans + ev hals. Om hästen har så stora besvär så SKA den inte gå ute! In med hästen halva dygnet så att den får ro från både sol och insekter.

Alla hästar klarar helt enkelt inte av att gå ute på bete.

Tråden är från 2005, så svara annat än de senaste inläggen från i år är nog liten vits..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 004
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka