Äsch då, jag kom helt av mig såhär på sluttampen! Men tre kryss till kan jag i alla fall bidra med såhär i grevens tid
Bok som någon annan kryssat: Apples Never Fall/Äpplet faller inte av Liane Moriarty. Precis som
@startpompe tyckte jag att den var alldeles för lång och överhuvudtaget rätt segstartad. Synd, jag tycker annars att Moriarty brukar vara ett säkert kort när man är ute efter böcker som man dras med i från första kapitlet. Så var det definitivt inte i detta fall.
Utspelar sig under efterkrigstiden: Lessons in Chemistry av Bonnie Garmus. En underhållande bok om den ganska udda karaktären Elizabeth Zott som under 1950-talet försöker få bedriva sin forskning i kemi i fred och vägrar acceptera att det är "a man's world". Klipper in första meningarna från beskrivningen på baksidan här eftersom jag tycker de är så härliga: "Chemist Elizabeth Zott is not your average woman. In fact, Elizabeth Zott would be the first to point out that there is no such thing as an average woman."
Med en omtänksam person: Hundra omistliga ting av Lucy Dillon. Huvudkaraktärens förmåga att alltid tänka för mycket på vad andra tycker, tänker och känner spelar en central roll i boken. Jag lyssnade på denna som ljudbok då jag behövde något lättsamt och okomplicerat, och det fick jag! Förvisso var den också lite fånig och förutsägbar, och det känns som att det gick lite för fort på slutet, men den får klart godkänt som feel good-bok! Däremot lämnade den svenska översättningen, och tillika uppläsningen, en del i övrigt att önska
Tittar på min bricka och konstaterar att jag varit hopplöst ostrategisk även jag, men det har varit jätteroligt ändå! Det har definitivt sporrat mig att läsa mer vilket var mitt huvudsakliga mål med att delta
Visa bifogad fil 99107