Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn?
Jag önskar att mina föräldrar hade tvingat mig till käkoperation och tandställning, alla gånger! Eller "tvinga" är kanske att ta i (men jag tror faktiskt jag hade varit tacksam idag även om de faktiskt släpat dit mig med tvång), men att de i alla fall hade fört en ordentlig diskussion om det och inte låta en rädd 15-åring ta beslutet helt själv. Det hade onekligen besparat mig många år av komplex över bettfel och snett ansikte, samt ev. besparat mig ev smärta i framtiden pga felaktigt bett. Det är såklart inte för sent att utföra ingreppen nu, men det är otroligt mycket mer besvärligt och komplicerat - och dyrare.
Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn?
Jag är tacksam för att mina föräldrar "inte tillät" mig börja på renodlad medialinje på gymnasiet (det var ren gruppåverkan, jag ville gå där för att min bästa vän sökte dit). Det blev en kompromiss med samhälle/media. Jag hade toppbetyg i alla samhällsämnen och fick dessutom grundbehörigheten som de (och egentligen jag) visste att jag behövde eftersom jag alltid har velat plugga på högskola.
Senast ändrad: