Som hund och Katt

Minerva

Trådstartare
Finns det nån hundras som är "mer" kattvänlig än nån annan?
För jag vill vääldigt gärna skaffa mig en katt eller två.. men jag vill samtidigt ha hund.. och tänkte efter att dessa odjur jag har nu så funderar jag på att skaffa både hundvalp och kattunge..
Men finns det då nån hundras som är "bättre" med katter?

/Jess som är både katt och valpsugen :p

Sv: Som hund och Katt

Jag vet inte hur det ar generellt, men jag har just introducerat min nya Labradorvalp till mina tva Norska Skogkatter (vuxna nu men jag har haft dem sen de var sma) och det har gatt jattebra! :)

Bada raserna ar ju relativt lugna och kloka, underlattar sakert :idea:

Okej det va ju kul att höra iaf :D
Nån annan som vet?
Helst nån av de mindre raserna? eller är det bara att tuta o köra?? :p

Hundar som inte är buffliga och våldsamma är såklart lättare att ha med katter. Så satsa på en lugn och mild ras om du vill att det ska gå så lätt som möjligt.

Jag har en collie, det kan man verkligen kalla en bra katt-hund. Han älskar katterna men är försiktig och läser av deras signaler och går undan om dom blir sura. :bow:

Bortsett från enstaka "kattmördar" individer så brukar det snarare vara katterna som har övertaget. Katters klor är inte att leka med!
Kattmördarna brukar bli katttmördare om de aldrig umgåtts med katter under sin uppväxt.
Har du en valp som får växa upp med en katt så är det mycket otroligt att de skulle bli kattmördare - åtminsonde inte vad det gäller den egna katten.
Och de flesta katter kan vänja sig vid hundar med. Vi lyckades med min pv närmare 20åriga katt som hatade allt levande utan min pv.
Tillslut acepterade hon att han existerade. Det hade ingen någonsin kunnat tro skulle gå

Senast ändrad:

Tar du båda på samma gång är det nog inga problem!! Då växer de upp som kullsyskon! Jag har två katter och en flat som absolut inte är lugn och sansad...:angel: Katterna sover i hundens säng och de kelar och tvättar varandra. Den lilla katten blir jagad nu och då eftersom den är lite korkad och springer undan...:D Den andra katten lämnas ifred då den kan bli sur ibland så ingen jakt där inte...

Tack alla :D
Jo jag hade ju tänkt isåfall att ta valp och kattunge samtidigt :)
Så jag får hoppas att det går bra :)
Men det är ju inte än på några år :p

Jag tog hund och katt samtidigt. Två-tre månader senare kom andra katten och det var inga problem...:D

Oh, va kul! Ska du behålla blandrasen iaf och skaffa en till eller ska du göra dig av med den och skaffa en ny?
Så nyfiken hur det blev med den andra.
Lycka till iaf!

Oh, va kul! Ska du behålla blandrasen iaf och skaffa en till eller ska du göra dig av med den och skaffa en ny?
Så nyfiken hur det blev med den andra.
Lycka till iaf!

Det lutar mot att behålla blandrasen och skaffa valp när dem gått bort.. Men jag får ändå se till sommaren hur det ser ut.. :)

min hund älskar katter och katter gillar honom! han leker bättre med katter än med andra hundar!

hans bästa kompis är en birma som han leker med ibland. dom jagar varandra genom lägenheten. Om hunden vill gå och lägga sig har det hänt flera gånger att katten gått fram och klappat till honom mitt på huvudet (använder aldrig klorna) och sedan sprungit iväg för att den vill bli jagad :love: :rofl:

här är min hund och våra två katter vi hade förut, den gråa väldigt skygg i normala fall mot både hundar och människor, utom familjen då;

P3130005.jpg

Hunden och svarta kissen myser i soffan;

huka.jpg

Vi har en STOR svart/vit katt. Mycket norsk skogskatt i honom, tror vi. Han delar hem med 5 vuxna DP,s + 3 helvilda 6 veckors valpar. Han har en ängels tålamod. Men han brukar gå undan när han ledsnar. Det roliga är att hundarna beter sig som om de aldrig sett en katt när vi möter nån ute. Han kom som 2 åring till familjen, då hade vi 2 vuxna hundar. Det har gått alldeles utmärkt.

Finns det nån hundras som är "mer" kattvänlig än nån annan?
För jag vill vääldigt gärna skaffa mig en katt eller två.. men jag vill samtidigt ha hund.. och tänkte efter att dessa odjur jag har nu så funderar jag på att skaffa både hundvalp och kattunge..
Men finns det då nån hundras som är "bättre" med katter?

/Jess som är både katt och valpsugen :p

Om båda är i ungefär samma ålder och du tar hem dom tätt, så tror jag inte det är någon fara alls oavsett hundras.
Rasen säger inte mycket om personligheten. Min äldre tik HATAR katter över allt annat. Hennes dotter älskar dom :p
Det handlar ju om vilket intryck dom får från start.

Mina hundar är bra kompisar med stallkatten tex. Och uppför sig respektfullt mot andra djur också.
De är sånna i naturen öht. De håller sig på sin kant och försöker inte ta över, skrämma eller hota. De håller sig hellre undan än går in i en fight. De vet också att ja inte tillåter bråk eller beteende som gör att andra känner sig trängda. Så dels är det deras natur och även uppfostran.

Det är två Papillontikar, förresten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar