Solos Carex - temperament?

Wilfa

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av avkommor efter Solos Carex? Jag har från ett par olika håll hört talas om avkommor efter honom som har varit rätt temperamentsfulla, ganska tuffa hästar (på ett positivt sätt). Skulle bli tacksam för alla erfarenheter :bow: :bow: :bow:

Sv: Solos Carex - temperament?

Vi har fött upp en som var tuff men ändå väldigt glad, snäll och kelen. Hade dock med all säkerhet mått bäst av en tidig kastrering. :angel:
Rörde sig otroligt trevligt med höga, runda framben och bra bakben. Varför undrar du?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är nyfiken eftersom jag är spekulant på en avkomma efter Solos Carex, ska titta på honom nu i helgen. :love:

Enligt ägaren, som själv fött upp honom, är han ganska tuff men samtidigt snäll. När jag berättade för ett par personer att jag skulle titta på en häst efter Solos Carex började de berätta om andra avkommor efter honom och det verkade vara ett gemensamt drag att de är tuffa och trevliga på samma gång. Men, eftersom man inte ska döma på vad bara ett par personer säger blev jag nyfiken på om fler hade märkt det här. Och, det verkar ju som om din erfarenhet stämmer med det också. Bra, för det är den typ av häst jag letar efter :)

Jag har sett Carex på tävling i Danmark innan han såldes till Sverige. Han gick på bakbenen och vägrade att röra sig ur fläcken i ett par minuter innan ryttaren lyckades få rätt på honom och kunde fortsätta programmet. Han är ju numer kastrerad så att han själv har en del temperament kan man ju anta. F ö en jättefin dressyrhäst som nog gör sig bättre som valack!

Jamen, då var han ju ung och testosteronstinn, finns hundratals andra unghingstar som beter sig likadant ;) Jag har sett honom stå helt lugnt och stilla i en spolspilta när ston leds förbi. Att han kastrerades hade nog som ryttaren sagt andra skäl.

Min granne sålde nyss en 2-åring e Solos Carex

Jag hade inte så mycket att göra med hästen, men jag upplevde honom som snäll, men bestämd på vad han ville göra.
Han kastrerades tidigt pga att han blev väldigt jobbig att hantera.

callimero3.jpg

Lorelie skrev:
Min granne sålde nyss en 2-åring e Solos Carex

Jag hade inte så mycket att göra med hästen, men jag upplevde honom som snäll, men bestämd på vad han ville göra.
Han kastrerades tidigt pga att han blev väldigt jobbig att hantera.

callimero3.jpg

Super lik en häst som jag tittade på i Hjo tror jag det va.
Jag fick i alla fall ett trevligt intryck av den hästen. :)

GiG skrev:
Vad är det mer bakåt i stammen?

Nej, han har Solos Carex som pappa. Det ska verkligen bli spännande och de flesta inläggen här verkar ju bekräfta att det är tuffa men trevliga hästar. Precis vad jag vill ha!

GiG menade vad har han för stam mer än Solos Carex ? Vem är morfar och mormors far ?

Helen

Wilfa skrev:
Nej, han har Solos Carex som pappa. Det ska verkligen bli spännande och de flesta inläggen här verkar ju bekräfta att det är tuffa men trevliga hästar. Precis vad jag vill ha!

:confused: Jag menade vad det är på mödernet förstås.

Inte omöjligt att det är han då, för han bodde i Hjo.
Uppfödaren heter Sabine

GiG skrev:
:confused: Jag menade vad det är på mödernet förstås.

I bland läser ögonen snabbare än vad hjärnan hinner med :o Mamman är efter Jaguar och hon är från Flyinge stofamilj 1. Jag har tittat på hästen nu och det blir nog köp, vilken utstrålning :love:

Att man är ung och testosteronstinn tycker inte jag är en ursäkt för att bete sig så som han gjorde då (antar att du också var där och såg det och framridningen?)

Nix, men jag har sett andra hormonstinna hingstar bete sig som svin, bl a en som utropades till gångartssegrare vid det svenska bruksprovet och som fick höga ridbarhetspoäng - när han väl började samarbeta.

Det finns säkert en bra anledning till att han blev kastrerad :smirk:

Däremot är det ju inte säkert att han nedärver sitt temperament. För att inte glömma yttre faktorer som miljön (=uppfödning, stoets uppfostran, hantering och träning av människor).

Håller med. Hästen jag har tittat på var dessutom mindre "kaxig" än vad jag hade föreställt mig, men ändå med temperament och egen vilja. Verkar mycket välhanterad :love:

Det som dock är spännande är att många Solos Carex-hästar verkar ha mer temperament än den "genomsnittliga" hästen, och viss nedärvning ska ju ändå ske, annars är något konstigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 456
Senast: Oknytt
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 414
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka