• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Aurora Borealis
  • Startdatum Startdatum
A

Aurora Borealis

Vem var Solid 686 e: Flamingo-Illum? Vad har han lämnat, har han ngt speciellt signum som ex skarpa avkommor eller annat? Hur har han återkommit som morfar, dvs hur är hästarna som har han som morfar. Är det något väldigt gammal och "ute", dvs om ett sto skulle ha Solid som morfar och man vill avla, blir det någon avkomma som är säljbar?

Sv: Solid 686

Man kan nog säga att Solid inte levde upp till förväntningarna. Jag såg honom göra bruksprov, och på den tiden älskade jag Flamingo, men blev trots det inte berörd av honom. Själv gick han lätt hoppning.
Mig veterligen så lämnade han inte så mycket heller, jag vet två svårklassavkommor i hoppning respektive fälttävlan. Hon som gick svår fälttävlan gick också medelsvår dressyr.

Jag som gillar gamla svenska stammar skulle inte vara så intresserad av en häst med Solid till morfar om den inte hade en bra pappa och ett bra möderne.

Vad tråkigt! Såg ett trevligt stoföl till salu som hade Solid som morfar, med fullblodspappa. Jag letar efter en framtida fälttävlanshäst, helst sto så hon kan gå i avel om hon passar som avelssto efter karriären. Jag får nog leta vidare.

Vad tråkigt! Såg ett trevligt stoföl till salu som hade Solid som morfar, med fullblodspappa. Jag letar efter en framtida fälttävlanshäst, helst sto så hon kan gå i avel om hon passar som avelssto efter karriären. Jag får nog leta vidare.

Ser man man på hans avelsindex så var han inte en av de bästa hingstarna kanske men hans stam är inte dålig med namn som Urbino och Flamingo.

Illum, morfar till Solid, var av modern typ men lämnade ofta avkommer med en hel del egen vilja, om man uttrycker sig diplomatiskt, och de var också kvalitetsmässigt mycket ojämna. I andra led kunde det bli riktigt bra med Illum, jag vet ett sto som lämnade enbart svåklassavkommor. Och han dyker upp lite här och där tycker jag, tex. Briar har Illum i tredje led.

Jag tycker inte man skall avstå enbart för att Solid är morfar utan se på moderns egenskaper istället. Anna Hassö tex. tävlade internationell fälttävlan med ett sto, Florrie, efter Solid och med placering i svår klass.

Sen kommer han ligga i tredje led om du tar föl så betydelsen avelsmässigt blir inte så värst stor, bara en åttondel.

Är pappan vettig och mormor samt att stoet ser ut som det du letar efter skulle jag inte avstå. Ju fler prestationer stoet har desto mer intressant blir förstås avkomman, och som föregående påpekat kommer Solid i tredje led på hennes avkommor.
Florrie som nämns är avkomman som har gått både svår fälttävlan och medelsvår dressyr.

Mamman har inga prestationer, inte heller hennes avkommor (hon har 4-6 avkommor tror jag det var). Pappan är fullblod. Jag tror inte det bli något köp, fölet var ganska billigt men det finns väl förklaringar till det också.

Jag tror jag vet vem det är stoet har placering i lätt hoppning.
(två avkommor är onamnade)
93:an e Feliciano är placerad msv hopp
00:an e Cortus Togs bort som 5 åring.
03:an e Pentagon är startad 130 och placerad i 120.
04 e Fortus har i alla fall startat 100 och har licens.
Sen finns avkommor 05-09 som inte gjort så mycket.

Ett halvsyskon f 02 är placerad i msv
Ett annat halvsyskon är placerad lätt.

Mormormor är elit och har många placeringar i msv (trots 18 avkommor)
Har lämnat 3 avkommor i svår klass.

Senast ändrad:

Skulle du personligen köpa det fölet för framtida fältävlan?
Jag har inte tittat på det själv ännu, men kom över hemsidan av en slump och såg fölet.

Nu har jag också letat på blupen och förstår vilket föl det är och den har ett bra möderne. Det finns både prestationer och fertilitet, ett sto fick sitt sista föl 27 år gammal!

Jag skulle tittat på fölet och se om det intresserade mig.

Jag skulle inte köpa fölet av anledningen att det antagligen inte blir tillräckligt stort. Men jag vill ha en 170+ häst. Min mor funderade på att köpa ett halvsyskon (08an) till henne men köpte en annan häst slutligen. Detta på grund av att jag köpte en 08 med samma far och det kändes roligare med lite annan stam.
Tycker det är ett himla läckert föl av bilderna att döma.

Florrie som nämns är avkomman som har gått både svår fälttävlan och medelsvår dressyr.
Och även 1.40 hoppning med godkänt resultat.

En annan avkomma e. Solid som också tävlade svår fälttävlan, och ungefär samtidigt, var stoet Solett.

Den här pållen är inte så pjåkig...
länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Görel uttrycker mina tankar bra. Stirra dig inte blind på Solid, det finns så mycket annat som spelar in.

Tänkte bara tillägga lite om de Solid-hästar jag träffat (med Solid i andra led). De har varit lite av "huvudet-i-det-blå"-typen, mycket motor (eller kanske snarare spring i benen) och hoppat bra i lättare klasser. Inga supergångarter men även i dressyren okej lättklasshästar. Men de har även lyckats hitta sig till "mattar" som älskar dem precis som de är, det är ju till syvende och sist en fråga om kemi och ambitioner :laugh:

Ja, jag tycker det. Ska ringa ägaren och åka och titta iallafall. Egentligen står det mellan detta föl och ett ännu ofött föl efter Odermus R och även där fullblodsmamma som gått speedhoppning med placering i 1.35.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 611
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka