Sol- och regnskydd i sommarhagarna

annaa

Trådstartare
Nån som har ett tips på ett enkelt och billigt sätt att sätta upp nåt skydd för hästarna i sommarhagarna? Jag står inackorderad, och ägarna har massa stora sommarhagar som är fina. Det enda är att det inte finns nån typ av skydd mot varken sol eller regn i dem, det är bara gräs, inga träd eller buskar alls!

Jag tycker inte det är schysst att ställa hästarna så, så min tanke är att fixa nåt eget skydd till mina. Men eftersom det inte är min mark (och således bara tillfälligt) får det gärna vara billigt och enkelt att montera upp.. ;) allra helst hade jag ju velat kunna flytta det, eftersom hästarna kommer byta hage när gräset tar slut i första osv..

hade det varit på längre sikt hade jag skaffat nåt rejälare, men nu handlar det bara om att ge hästarna lite skugga och skydd mot regnet den här sommaren...

Sv: Sol- och regnskydd i sommarhagarna

Ah, detta har jag oxå funderat på...men har ingen bra lösning jag heller!
Som du skriver vore det bra med en lösning som man kan flytta mellan hagarna.
Hoppas det finns någon eller några mmed bra och billiga förslag!:laugh:

hmm..jag är ju bortskämd med ligghallar i mina hagar..men jag tänker mig typ ett avdankat lastbilsflak eller liknande, sen finns det lösdriftstält som är väldigt smidiga. Min kompis byggde en typ träställning och satte en tjock presenning som tak, så det alltid fanns skugga.

den billigaste lösningen kanske blir att plantera träd ;)

lastbilsflak osv känns för avancerat.. däremot det du skrev som din kompis hade byggt! hur gjorde hon träställningen så att hästarna ändå inte kunde klia sönder den? och taket som presenningen låg på, hur såg det ut?

Jag har läst annonser om flyttbara skydd. Men jag har inte studerat dessa så noggrant. Men googla och se om du hittar något

hmm..måste kolla upp det, konstruktionen står kvar i den hagen men det går inga hästar där sen några år. Det är inget tak alls, utan bara en presenning uppspänd som tak mellan stolparna! Tänk partytält fast större:)

Pil växer snabbt och blir riktigt fina, hästarna verkar tycka om dom också. Fast man får nog stängsla bort dom till en början, då de nog blir uppätna annars ;) Men det tar nog några år innan de blir tillräckligt stora för att ge bra skydd.

*kl*

När ni snackar tält och flyttbara konstruktioner med presenning ser jag framför mig hur hela "huset" flyger bort i vinden en stormig dag :D Hur löser man sådana problem, dvs förankring i marken? Och hur menar man med flyttbart, lastare?

jag får också den synen framför mig.. att hela bygget rasar ihop när hästarna kliar sig, eller att vinden tar tag i det så att allt flyger iväg.

Har på håll sett lösningar med partytält och liknande, men har inte hört någons erfarenheter om och hur det har fungerat.. Om det rasat efter nån vecka eller stått uppe en hel sommar.

Med flyttbart vill jag ha ett bygge som man kan flytta för hand..

Är du säker på att den står uppe än idag? Tänker på all snö som kom i år.. :P

Den var faktiskt borta när jag körde förbi häromdagen, men den har stått där i flera år. Har inte fått tag på han som byggde den, men det var ju en rejäl konstruktion. Vet inte hur enkel den var att flytta. Jag tänker mig att man får slå ner stolpar i marken på något sätt. Man måste ju absolut förankra!

kan man inte ta ett party tält och förankra ordentligt? det hade fungerat till våra ponnyer i alla fall, men kanske inte till min stora polle, hon gillar att klia sig:/...
finns det inte såna tillfälliga boxar som brukar finnas på större tävlingar? man kan kanske ha en sån?

http://www.ladugardsinrede.nu/catalog/product_info.php?cPath=161&products_id=765
24__320x240_77157-flytbar-kalvehus-5x6m.jpg

hittade ett tunnel vindskydd^^ i en annan tråd från 2008.

tråden
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=870548

hittade också en flyttbar för hästar
http://www.kopparkulla.se/losdrift.htm

Senast ändrad:

Jag hade nog tänkt mig en ordentlig stockram där man sedan byggt ett enklare vindskydd, flyttbart med traktor.
Bör vara tungt nog att stå kvar men det finns säkert förankringar man kan göra. Se till att du har mellanrum mellan vägg och tak så att vinden har någonstans at ta vägen istället för att lyfta skyddet.

PUTTAR UPP den här tråden!

nu har solen kommit och jag har inte funnit någon superenkel och billig lösning för den här månaden :(

Jag kan helt klart tänka mig att något i stil med det Korven länkade till fungerar.

Man kan säker öppna dem i båda kortändarna, så vinden kan blåsa igenom samt hästarn kommer ut på 2 ställen...! Det är sällan det regnar vågrätt, och solen borde inte kunna komma in överallt!

Vet inte hur många hästar du har (kanske missade det?) men för 2-3 st borde ett mindre fungera!

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 808
Senast: LadySara
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 709
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 802
Senast: monster1
·
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 939
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar