Sökning mot bettet på unghäst

Tez1

Trådstartare
Jag undrar vad ni har för erfarenheter och tankar kring att lära en unghäst söka fram och ner mot bettet.
En tanke jag får är att är den "oförstörd" i munnen och man som ryttare gör rätt så går det per automatik.
(Förtydligande med bett menar jag tränsbett inte stång)

/T

Sv: Sökning mot bettet på unghäst

I mitt fall har det inte varit så enkelt :crazy: Min dam är högst ovillig till att ta stöd och har alltid varit. Hon tycker det är helmysko att man ska gå framåt när någon säger "stanna" i handen. Jag har utrett skador i all oändlighet men är nu inne på att jag nog måste sätta hårt mot hårt och kräva att hon går framåt trots stöd. Slipper hon stödet kommer hon väldigt effektivt undan arbete :angel:

Men har hästen bara naturlig framåtbjudning (vilket min helt verkar sakna) så brukar det inte vara några problem.

Lite olika från häst till häst. Hästar som är lote "loja" och tål lite hårdar tag allmänt är lättare att rida på bett än hästar som har mycket energi och studsar för minsta lilla överdriven rörelse man gör. Där tycker jag det är lättare att ha kapsonen. Betydligt lättare att uppmuntra dom att söka efter den än ett bett.

Har just nu muserola och stång på min unghäst. Stången rör jag ytterst lite så det är muserolan som gör största delen av arbetet för tillfället. Rider jag henne längre fram på blank stång så kommer det ta ett bra tag innan jag kan vara så fin i handen som hon kräver och att hon accepterar att man tar henne i munnen som det ibland kan behövsd (inte bara 0,00001hekto som nu).

Så det beror lite på hästen tycker jag, som alltid.
Jag tycker alltid att det är lättare att bevara munnen på hästen och den känsligheten genom att använda bettlöst (jag använder alltid kapson eller muserola). I början så händer det ju faktiskt att man måste ta tag i dom av en eller annan orsak och då vill jag göra det utan att få dom att börja gapa eller tycka att det gör ont.

Unghästen jag har ridit sökte sig ner av sig själv :) Om man är väldigt , väldigt mjuk i handen och rör lite på fingrarna och tar lätta små ledande tygeltag tror jag de flesta unghästar söker sig ner ! Obs , det ska vara i en väldigt låg form , långt fram . Inte såndär "korvhals" ( ursäkta uttrycket xD ) som utbildade hästar har , mer avslappnat :)

Hm, hästen är nu riden på SP och kapson och jag vill vänja in och lära henne bettkontakt och sökningen dit. Jag inser mina brister som ryttare och behöver ett bett i munnen för att kunna skola hästen vidare. Med bettlöst har jag inte fått så bra sökning som jag önskat. Har nu ett tag ridit med både kapson och träns.
Mer tips någon?
/T

KL
Fast jag tänker inte så, att de är "oförstörda i munnen". Utan att de förhoppningsvis är oförstörda i kroppen.
Då munnen är en spegel av hur kroppens status är.
Alltså om en häst har spänningar som hindrar den från att söka bettet så kommer den inte att bjuda dit själv, utan måste uppmuntras, krävas eller lirkas att försöka.

Munnen blir ju inte förstörd av bett! (normal användning alltså, inte missbruk!) Överkänslighet sitter nog i förväntan om obehag i stället, -i huvudet.
Det är inte så att de får förhårdnader som ger en sämre känslighet eller så. Snarare att de i början är så ovana o konfunderade att de känns överkänsliga i munnen. men är det bra eg? Vill man inte ha en häst som törs känna på bettet?

våra travare som kan vara grymt hårda i munnen då de travar med mottryck i bettet, är mjuka och fina i munnen då de rids/tränas med bärighet och ryggverksamhet. De kan ju vara ofantligt okänsliga ridna oxå, då bärigheten är noll komma noll och de vill framåt ändå!

Ena hästen har i sin ungdom knäckt ett bett (måste ha varit skadat o skört iofs..) och den andra drog lös en töm i vintras då han blev het och ville sticka i en backe... Men de är likt förbaskat mjuka i munnen då de tränas lösgjort och får tassarna på plats under tyngdpunkten.

Jag tror det viktiga är att inte missbruka bettets inverkan då kroppen inte klarar att ge svar på tygelhjälperna.

Att rida bakifrån och lära dem söka kontakt trots att det kan ta emot att töja på sig.

(Hm, nu blir det låångt..)
Red grannens lilla arab, den var hyperhyperkänslig i munnen. men det visade sig snart att det var en flykt undan arbete. oridet.. Den lät sig snabbt formas och blev plötsligt stabil i munnen och bjöd på en stadig men lätt kontakt. Från att ha flaxat som en fågelvinge med huvudet då man nuddade tygeln. -ägarinnan rider alltid med overksamma snälla glappa tyglar och åker med.

Bett är bra, för med dem kommer man åt tungan (som i sin tur är ena änden i en lång kedja av muskler) och underkäke (vars avslappning respektive spänning går hand i hand med samma egenskaper hos nacken), vilket man inte gör med bettlösa lösningar.

Sökning mot bettet får man lättast som efterreaktion på ett tygeltag som gått igenom, dvs att hästen har gett efter i nacken på ett korrekt sätt. Det gör den i sin tur om man positionerar resten av kroppen så att bakbenen arbetar i rätt riktning, och har tillräckligt med energi av rätt sort i dem.

Min lilla har alltid gått som en felböjd banan så hon är lite trixig att få rätt på. Det var därför jag satte på stången ganska tidigt. Den används minimalt, men det lilla den används är välbehövt då jag kan hjälpa henne söka lite fram/ner med den.
På andra hästar tycker jag att det fungerar utmärkt med bara kapson eller kanske i kombination med tränsbett.

Men om det är ditt problem så kanske det kan hjälpa där också.
Mina hjälper är löjligt lätta på just den hästen (nu talar jag om stången), bara att tygeln börjar sträckas (fortfarande slack på den) gör att hon reagerar med en fin eftergift och sedan söker fram/ner alt. länger överlinjen. Givetvis krävs det att jag arbetar korrekt annars.

Mja, stång på en unghäst tycker jag inte låter som en bra ide.
speciellt inte på denna som jag misstänker kommer ha lätt att knäcka av i nacken.
Sen har jag inget emot stång det rider jag ganska ofta på på min gamla lite skolade häst. Men var sak har sin tid/plats.
Jag tycker fördelen med träns om man jämför bettlöst är att man får kontakten och känner "bakbenen" lättare. Man kan även lösgöra "munnen" lättare.
/T

Så klart det beror på häst. Hade jag inte haft henne hade jag ridit på bara kapson tills hon var runt sju år (då tänder och allt är "klara").
Just på den hästen har det varit en enorm hjälp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 649
Senast: Amaranthe
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 771
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar