Söka sig frammåt-neråt.

Sv: Söka sig frammåt-neråt.

Jag är tyvärr inte heller så duktig på tömkörning och har provat mig fram till vad som funkar för oss! Tycker nu nästan att det är roligare att tömköra än att rida. Kan försöka beskriva hur jag gör om du vill prova och se om det fungerar även för er?
Jag gick jämte hästen när jag tömkörde, hade en töm i varje hand. Om jag går i vänster varv så går jag vid skänkelläget på hästens vänstra sida. Vänster hand håller i vänster töm ungefär vid bogen, höger töm går från bettet och över hästens manke till höger handen som jag håller vid skänkelläget på hästen vänstra sida. Så högerhanden fungerar istället för en skänkel. Spöet håller jag i vänster hand och är beredd att peta på med det för att förstärka "skänkeln" dvs högerhanden. Kan även behöva nudda ibland med spöet på bakbenet för att få hästen att träda mer under sig och inte bara slarva iväg.
Jag gjorde halt först, är inte redo att göra övningen direkt ur skritt, utan måste samla ihop tömmar och hamna på plats först!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama