• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 176
J

jupiter-judex

var på granngården idag och kollade efter soja. men blev så osäker....stod sojamjöl men nöt plus pigg. i affären sa hon att det nog fungerade till häst också....nog...

är det den sorten jag ska ha? sen trodde jag att det var mjöl...det var ju runda små kulor...ska det vara det?
finns det olika sorter?

Sv: sojamjöl

var på granngården idag och kollade efter soja. men blev så osäker....stod sojamjöl men nöt plus pigg. i affären sa hon att det nog fungerade till häst också....nog...

är det den sorten jag ska ha? sen trodde jag att det var mjöl...det var ju runda små kulor...ska det vara det?
finns det olika sorter?

Ja det är den som är till alla djurslag! ;) Finns ingen annan mig veterligen (iaf inte på Granngården), har aldrig hört talas om nån annan iaf.
Små kulor är det ja, det bara kallas för "sojamjöl".

kommer behöva ge 3 dl till shettisen och 5-6 dl till halvblodet...låter det konstigt eller ok? krafft protein skulle väl också funka men behöver väl mer av det kan jag tänka mig utan att ha räknat, den har ju lägre kvot än sojan. brukar man kunna ge 6 dl krafft protein eller hur mycket rekommenderas utav den?

brukar man kunna ge 6 dl krafft protein eller hur mycket rekommenderas utav den?

Krafft protein är ju snällare både mot hästen och miljön eftersom den baseras på potatisprotein istället för soja.

Det du inte säger är hur många gram protein som du har räknat fram att du behöver. Hur mycket protein ger dina andra foder? Vad fattas?

hm, fast stor mängd vet jag inte om det är i och för sig. man kan ju ge 100g/kg häst och utfodringstillfälle fick jag ju som svar i förra tråden....
på det han står på nu utan soja så blir det totalt 85 mj och 407 smb rp och kvoten där blir ju då 4,8

kanske ska tillägga att den stora hästen väger 570 och shettisen har jag inte vägt men gissar på 200

men asså detta tycker jag är snurrigt, vet att jag dividerat detta förut. om jag ska gå på att hans energibehov är 75 (underhåll plus lätt arbete) så blir ju protein behovet 75 gånger 6 = 450 g

i sin foder stat nu får han ju 405 så där ligger han ju lite under, så långt är jag med. så han hade ju behövt ca 50 g mer protein vilktet hade blivit täckt med 2 dl soja t ex.
men då blir inte kvoten rätt, då hamnar jag i alla fall på 5,5

så vilket är det jag ska gå på??:confused:

i detta ex var det halvblodet jag räknade på....

men asså detta tycker jag är snurrigt, vet att jag dividerat detta förut. om jag ska gå på att hans energibehov är 75 (underhåll plus lätt arbete) så blir ju protein behovet 75 gånger 6 = 450 g

i sin foder stat nu får han ju 405 så där ligger han ju lite under, så långt är jag med. så han hade ju behövt ca 50 g mer protein vilktet hade blivit täckt med 2 dl soja t ex.
men då blir inte kvoten rätt, då hamnar jag i alla fall på 5,5

så vilket är det jag ska gå på??:confused:

i detta ex var det halvblodet jag räknade på....

Krångla inte till det! Du får inte stirra dig blind på kvoten. Du har konstaterat att det grovfoder har en något låg kvot vilket innebär att du kanske måste ge något proteinfoder. Glöm nu kvoten tills vidare.

Håller hästen vikten (varken upp eller ner) med den grovfodergivan du ger så skulle jag bara lägga till några hekto av exempelvis Krafft protein. Med så litet proteintillskott så räcker det med att ge en mindre mängd en enda gång om dagen.

Du ska balansera energiintaget så att inte hästen blir fet och se till att proteinmängden hamnar på eller över 450 gram.

shettisen ligger just nu på 52 mj och 228 smb rp och ska ju enligt böckerna ligga på mellan 27 och 36 i mj beroende på om han väger 200 eller 300 kg. proteinbehovet blir ju då 162 - 216 g smb rp så rent gram mässigt så borde det täcka hans behov. men likadant där....när man räknar protein behovet....är det 6g smb rp / mj dom äter eller per mj dom behöver?? blir ju en jäkla skillnad.
tycker ju rent logiskt att det borde var per mj dom behöver, får dom mer mj så det enda som händer är ju att dom går upp i vikt. men hur kan protein behovet öka bara för att grov fodret har hög mj för annars kan man ju inte räkna med en kvot. i så fall är ju kvoten endast till hjälp om hästen får exakt lika mycket mj som man räknat ut att den behöver.....

hmm, undrar om inte jag tog detta med helena h och hon sa just detta som jag tänker på att kvoten inte är viktig utan det är 6 gånger mj som man hade tänkt att den skulle behöva. så täcker man upp det som fattas i g.

hängde n´ågon med på vad jag menade!!:)

du hann svara före mina hjärn celler:)

du menar precis så som jag tänker då med andra ord?

jag vill ju helst inte ha han på högre mj än 75 eller max 80 men hamnar där ändå. om jag inte tar bort hans lilla havre och betfor förstås, då sjunker mj lite men då sjunker proteinet också....

men det är så alltså. 6 gånger det jag vill han ska ha i mj och inte det mj det råkar blir i faktisk mat.

ha ha, jag har nog fattat!!

jag vill ju helst inte ha han på högre mj än 75 eller max 80 men hamnar där ändå. om jag inte tar bort hans lilla havre och betfor förstås, då sjunker mj lite men då sjunker proteinet också....

Varför inte passa på att städa bland pytsarna också?! Byter du ut havren och betfor mot Krafft Protein så har du bara grovfoder och ett kraftfoder att hålla reda på! Tänk på att kraftfoder ofta är känsliga färskvaror som inte mår bra av att lagras i stallmiljö. En säck som går slut fort är bättre än fem som står hela säsongen och är fulla av mögel framåt vårkanten.

Jag odlar visserligen havre själv men vi fodrar inte hästarna med det även om det i princip skulle vara gratis. Vi eldar havren istället...

eldar havren:eek:

jo jag ska nog räkna på det tror jag. nu har jag precis köpt en betfor säck och en havre säck men det tar ju slut. betforen har dom mest fått för att dom gillar den så mycket och är så himla bra att blanda mineraler och linfrön och annat äckligt med;) fast det går ju fortsätta med det fast en ytte pytte liten mängd som inte ökar mj nåt nämnvärt.

men menar du att jag tänkt rätt nu med proteintet eller??

i så fall med detta silaget, ingen havre eller betfor och med 300 g krafft protein skulle jag täcka upp protein behovet precis. nu vet jag ju inte om han behöver lite mer än just det men då får jag väl öka till 400 g då. är det mycket eller lite? är krafft protein ett foder man inte kan ge så mycket av eller är det som typ havre som man kan ge flera kg av?

han kommer nog behöva få en till två dl linfrön också för magen när det fryser på och då kanske jag behöver den där ytte pytte mängden med betfor för att få i han den men det borde väl vara marginellt. hellre det än kolik!!

gillar dom krafft protein eller är det ett äckligt foder? (han som gillar sin betfor:( )

såg att många med äldre hästar fodrade med typ krafft rehab eller nån senior musli....min är ju 18 år nu, ska jag tänka på något särskilt kanske?

eller vad är det i dessa sorter som gör det passande? rehab var tydligen proteinrikt, men är det något som skulle passa min. frukt musli lät ju jättesmaskigt!!

Som sagt foderstater är egentligen ingen exakt vetenskap eftersom det finns så stora felkällor. Många krånglar till det genom att man absolut vill hamna på grammet rätt. Som jag ser det så ska man använda så få foder och tillsatser som möjligt.

- Använd energimängden som "gas och broms" för att hålla hästens vikt konstant.
- Se till att proteinhalten håller sig på eller över önskad nivå (finns olika sätt: byta ut en del grovfoder mot lusern eller kraftfoder). Vid extrema grovfoder så kan man byta ut en del mot halm)
- Ca/P-kvoten inom rimliga gränser
- Selen (i mineralfoder eller Tokosel)
- Sedan förstås alltid fri tillgång till rent vatten

Just nu fodrar vi enbart med Ensilage (kvot 5,8), Krafft Protein och Mineral Grön. Fungerar till alla kategorier: föl, dräktiga ston och valackar, det som skiljer är hur mycket av varje sak de får. Pengarna vi sparat på analyserat foder och en enkel foderhantering använder vi till att erbjuda hästarna frostfritt vatten och annat "lyx".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 623
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 027
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka