Sojamjöl ??

L

Love_Maya

Hej! Jag har köpt Sojamjöl till min pålle som har svårt att gå upp i vikt, jag fick det rådet av vet. + 2 kompisar. Hur mycket ska man ge? Det är ju en 25 kg säck, då kan man ju inte bara ge 1 dl som min kompis sa? För då blir ju fodret gammalt.. Så någon som vet? :)

Kram
 
Sv: Sojamjöl ??

Max 100 g/100 kg häst varje dygn.

Långsam tillvänjning i små mängder krävs, då det är lättsmälta proteiner som hästen inte är så bra på att ta hand om.
 
Sv: Sojamjöl ??

Oj... öhh, du ska vara försiktig med sojamjöl som är ett starkt proteinmedel! Om du inte VET med hjälp av höanalys att det behövs extra protein så kan det vara lite riskfyllt att fodra med det.
Alltså om ditt grovfoder innehåller för lågt av protein...
Och om du har analys på grovfodret så räknar man ut hur mkt soja du behöver ge.

Såhär års undrar jag - går inte hästen på nåt gräs alls? Eller kanske går den på bete dygnet runt?? I SÅNNA fall ska du DEFINITIVT inte ge någon sojamjöl. Gräs/bete innehåller nämligen en hög halt protein!

Om hästen går i hage utan märkbart med gräs och fodras huvudsakligen med hö/silage och du inte vet analysvärden på det så skulle jag inte våga ge mer än max 2-3dl soja.

Hur ser din häst ut? Är den mager så ska den ju ha framföralt mer ENERGI och inte protein. Men den KAN också ha proteinbrist... Om den är bukig och muskelfattig?
 
Sv: Sojamjöl ??

Eftersom man ger soja i ganska små mängder är det bättre att köpa små förpackningar om din foderaffär har det. Jag brukade köpa ca 5kg säckar. fast iof så tror jag att förvarar man det i en fuktfri miljö/tunna så håller det sig nog länge.

Som de andra säger, en långsam tillvänjning är viktig! Får de för mycket kan de få diaree. kolla även efter utslag.
 
Sv: Sojamjöl ??

Love_Maya skrev:
Hej! Jag har köpt Sojamjöl till min pålle som har svårt att gå upp i vikt, jag fick det rådet av vet. + 2 kompisar. Hur mycket ska man ge? Det är ju en 25 kg säck, då kan man ju inte bara ge 1 dl som min kompis sa? För då blir ju fodret gammalt.. Så någon som vet? :)

Kram

Jag ger bra mycket mer än 1 dl till en häst som behöver. Ger kanske 3-4 dl till en ny häst som behöver bygga hull och muskler och samma till min tvååring. 1 dl är inte ett så stort tillskott.

Hälsning Maja
 
Sv: Sojamjöl ??

Men du kanske VET att det behövs? (uträknad foderstat efetr grovfodrets värden)
Soja är ju inget man "bara man ger" huxflux, så vitt jag vet om riskerna. Men några dl är väl inte så farligt dock om man bara vänjer dom vid det långsamt. :smirk:

Men om hästarna går på BETE ska man väl definitivt inte stödfodra med soja iaf?!!
 
Sv: Sojamjöl ??

1 dl kan göra stor skillnad, man tillför högvärdigt protein som gör att hästen bättre tar upp övriga proteinkedjor.

Men det finns ju gräs nu! Massor av protein.
 
Sv: Sojamjöl ??

1dl är ca 60g vilket motsvarar ca 20-25g smältbart råprotein. För en stor häst gör väl inte det knappt nån skillnad? Kanske för en shettis men annars...
 
Sv: Sojamjöl ??

milly skrev:
Men du kanske VET att det behövs? (uträknad foderstat efetr grovfodrets värden)
Soja är ju inget man "bara man ger" huxflux, så vitt jag vet om riskerna. Men några dl är väl inte så farligt dock om man bara vänjer dom vid det långsamt. :smirk:

Men om hästarna går på BETE ska man väl definitivt inte stödfodra med soja iaf?!!

Trots bra värden på hösilage så har jag en häst som får rejält med soja varje år. Han faller ut över ryggen utan sojan.
Han har fått upp till 500g/dag.
Så här års så går jag ju givetvis ned med mängden men jag tar inte bort det helt.

Det är konstigt, har 10 hästar i stallet och de andra klarar sig bra utan sojan. Enl beräkningarna behöver han inte extra protein alls.
Har haft han i 5 år och provat det mesta i olika omgångar, men nu har jag gett upp och ger sojan.
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej givetvis finns det undantag och vissa individer har speciella behov... Men är det BARA soja som hjälper eller kan du använda andra proteinmedel också? Tycker att det är intressant att veta. :smirk:
 
Sv: Sojamjöl ??

Är det jättemycket protein i? Men vet. sa ju att hon inte skulle ha mycket protein! Men mina "kompisar" sa att det var bra & vet. med. Hur ska jag göra nu? Ska jag bara slänga säcken? :( Eller kan jag ge henne ½-1 dl ? Det borde väl inte vara så farligt. Sen får jag väl slänga säcken efter 1-2 mån.


Svar till "alla".

Hon går på mycket bete(ej gödslat), men hon är en varmblodig travare & går inte på sig så lätt :crazy: Men nu har hon äntligen börjat göra det, & det har gått 5 månader snart. I 5 MÅNADER har man sett revbenen.. :( Men nu ser man dem inte längre, men man känner dem tydligt. & nu när vi ska börja rida henne igen (hon har vilat i snart 1 månad, fast vi har longerat/promenerat/löshoppat 2-3 gånger i veckan.) vill jag inte att hon ska gå ner i vikt igen. Är ni säkra på att det är mycket protein i Sojamjöl eftersom vet. gav oss det rådet men sa att hon inte skulle ha mycket protein? Det heter typ "Nötfoder" det fodret. Finns på Granngården.. Blev lite orolig nu .. :(

Mvh Jacqe
 
Sv: Sojamjöl ??

Love_Maya skrev:
Är ni säkra på att det är mycket protein i Sojamjöl eftersom vet. gav oss det rådet men sa att hon inte skulle ha mycket protein?

Japp det är jag 200% säker på - soja är det typ det mest proteinrika fodermedel du kan hitta på marknaden! DEt innehåller ca 12Mj och 400g smältbart råprotein per kg. Jämför det med t ex havre som innehåller ca 9-10MJ och bara 80g smältbart råprotein. Hö brukar innehålla ca 7-8Mj och allt mellan 20-100g smbrp.

Jag har boken "Hästens närinsgbehov och utfodring" skriven av proffs från SLU och där kan man få det bekräftat att sojamjöl innehållar dessa mängder.

Jag tror inte din vet. vet vad h*n talar om allvarligt talat... Särskilt om det är en distriktvet. :angel: . Men du kan ju ringa o fråga vad h*n menade!
Veterinärer är INTE automatiskt kunniga om foder - ofta vet dom faktiskt mycket mindre än oss själva. JAG kan nog mer än de flesta veterinärer, det vågar jag nog säga. (har märkt det av erfarenhet)

Iaf om hästen går på BETE som du skriver (dygnet runt eller?) och det inte verkar hålla henne i hull så ska du stödfodra med nåt som har en normalkvot - typ havre, korn, Krafft Grund.
MEN du skulle kunna göra såhär också nu när du köpt sojasäcken - ge ett par hundragram soja och ett par dl olja på det. Det blir ungefär som att ge 1kg havre.
OBS! Att du måset vänja in både soja och olja med liiite lite i taget!! Ge bara en halv dl soja/dag första 4-5 dagarna, sen 1dl i några dagar, sen 2dl några dagar för att slutligen komma upp i 2.5dl som motsvarar 200g soja.
Oljan kan du börja att bara ge 2matskedar första dagarna och öka successivt sen till 2dl (det är ungefär 200g).
200gram soja och 200g olja ger tillsammans = ca 9.5MJ och 80g smältbart råprotein. (som 1kg havre)

Om hästen kräver MER än så skulle jag ge nåt annat fodermedel - havre, korn, Krafft Grund eller motsvarande.
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej, tack! Jag ska göra som du säger. Hon får även lite kornkross med :) Så det blir lite blandat. J*vla vet. :P

Tack!
 
Sv: Sojamjöl ??

milly skrev:
Okej givetvis finns det undantag och vissa individer har speciella behov... Men är det BARA soja som hjälper eller kan du använda andra proteinmedel också? Tycker att det är intressant att veta. :smirk:
Har bara provat kraffts proteintillskott o lusern.
Men sojan fungerar klart bäst på honom.

Har 2 fullblod, de äter samma stråfoder.
Den här äter nog dubbelt så mycket smb o MJ än den andra.
Det är lika stora och arbetar i stort sett lika mycket.
Visst är det konstigt :confused:

Fick de mat enligt foderstatsprogrammen så skulle jag ha en fetknopp och ett spjälstaket:smirk:
Visst är det konstigt :confused:
 
Sv: Sojamjöl ??

milly skrev:
1dl är ca 60g vilket motsvarar ca 20-25g smältbart råprotein. För en stor häst gör väl inte det knappt nån skillnad? Kanske för en shettis men annars...
Jag upprepar det jag skrev:
1 dl kan göra stor skillnad, man tillför högvärdigt protein som gör att hästen bättre tar upp övriga proteinkedjor.

Du är väl medveten om att protein inte är ett ämne, utan många olika kedjor? Du kan ha ett grovfoder med 100gSRP/kg som hästen inte kan ta åt sig utan hjälpt av annat proteinfoder.
 
Sv: Sojamjöl ??

När sa veterinären till om sojan, och vad menade h*n med att ni skulle vara försiktiga med protien? Vad har ni gett för foder de senaste 5 månaderna? Avmaskad mot bandmask och i så fall när?
 
Sv: Sojamjöl ??

Han gjorde det för kanske 1-2 veckor sen. Han kollade då tänderna på henen för att se om hon hade någon ond tand eftersom hon spottade ut fodret men jag har märkt att det är en stress-sak. När hon är ensam i stallet = äter lugnt & spottar inte ut. När andra hästar är i stallet = stressäter. Så jag försöker ge henne maten när ingen annan häst är i stallet så hon slipper stressäta men i allafall. Han sa att hon skulle få mycket energi & fett. Betfor, kornkross, havre eller något liknande. Sen sa han att sojamjöl vad bra men hon skulle inte äta mycket protein.. :confused: Vi har gett en blandning som görs på en kvarn. 70 % kornkross, 20 % betfor & 10 & havre. Men nu har dem gjort om fodret lite så det är nog bara 10 % havre & 90 % kornkross. Så nu ger vi den blandningen, betfor & sen ½ dl soja (än så länge). Innan har vi även gett olja. Ja, hon är avmaskad 1 gång i höstas sen en gång i vintras (När hon gick ner sig, för att kolla så att hon inte hade mask) & sen nu en gång innan dem går ut på betet. :) Så hon har inte mask, men jag kan lägga in bilder på hon ser ut nu. Ska ta lite bilder imorgon. Man ser inte ett enda revben & hon har ett lager med fett ;)

Men min pålle har ju inte jättemycket muskler heller, är det inte bra att ge det då? Vi börjar ju sätta igång henne lite grann nu :) Så hon bygger muskler bättre?

Kram
 
Sv: Sojamjöl ??

Det är individuellt hur mycket de behöver och du råkar väl ha en häst som har ett större proteinbehov än "normalhästen". Har du aldrig tänkt på att komplettera med tex krafft protein istället? Där har du protein som hästen mycket lättare tar upp i kroppen.
 
Sv: Sojamjöl ??

Jo, jag vet att jag har en häst som har ett större proteinbehov än "normalhästen".
Och som jag skrev i mitt inlägg så har jag provat kraffts protein men sojan fungerar bättre.
 
Sv: Sojamjöl ??

Vad avmaskade du med för medel, i vilken dosering? Och när i vintras? Kanske du borde byta veterinär som föreslår provtagning innan man avmaskar på tider då den värsta masken ligger i dvala och inte ska störas...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 269
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp