Sojamjöl ??

Sv: Sojamjöl ??

Bara ett tips:
Om ni ska ge er in i en foderdiskussion med DavidS så ha ordentligt på fötterna, då kanske det går att "vinna". Fast jag har aldrig varit med om det hittills...:D

SaraXX
 
Sv: Sojamjöl ??

DavidS: Du kanske vet mer då om det jag har endast svaga minnen av som jag pratade om med C Müller för flera år sen, om höga "falska" proteinvärden. Alltså proteinvärden i grovfodret uppåt 100gSRP/kg foder men hästarna inte tillgodogjorde sig. Att proteinerna var... ja vad?
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej, avmaskade någon gång i slutet av april så den 7 juni borde jag väl kunna kolla? :) Men om hon har bandmask, då måste man ta upp veterinären & så. Kostade det 200:- + veterinärkostnader eller? ;) Fast då vill jag inte ha samma veterinär eftersom han kommer väl bara säga att det inte är något fel på henne ^^ Ska försöka hitta någon annan isåfall. Får fråga mamma :idea:

Kram!
 
Sv: Sojamjöl ??

Ja, jag tänkte det också. Det är ju bättre att avvakta. För det kanske bara är att det har varit vinter & vi red rätt mycket dressyr.. Men nu har hon ju vilat & gått på sig men jag kan checka rundmaskarna ! :D För det är ju inget som liksom "skadar" ;)

Så nu vet jag allt det här om mask & sojamjöl & ja, allt ! :D Bra att ni är såå duktiga! Min specialitet är inte foder & avmaskning ^^ Ska läsa på mer om det ! :)

Kram
 
Sv: Sojamjöl ??

Madick skrev:
DavidS: Du kanske vet mer då om det jag har endast svaga minnen av som jag pratade om med C Müller för flera år sen, om höga "falska" proteinvärden. Alltså proteinvärden i grovfodret uppåt 100gSRP/kg foder men hästarna inte tillgodogjorde sig. Att proteinerna var... ja vad?

Det finns tre möjliga och synnerligen osannolika tillfällen det skulle kunna inträffa:
1) hög gödselgiva nära skörd, helst tidig skörd. Kan leda till höga nitrathalter i ensilaget. Knappast troligt till hästar eftersom man inte strävar efter högsta möjliga energivärde.
2) Användning av ammoniak eller urea som tillsatsmedel. Förekommer inte vad jag vet i Sverige(utom möjligen vid ammoniakbehandling av halm), men används vid ensilering av majs i bland annat USA.
3) Extrem nedbrytning av proteinet i ensilaget till ammoniak. Kommer troligen inte att hända alls och definitivt inte i ensilage med så hög ts-halt som man vanligen tänker sig till hästar.

Vad som möjligen kan ha missuppfattats är att en del av proteinet kan brytas ned till aminosyror och peptider under ensileringen, men om vi håller oss till de foder vi normalt pratar om till hästar, hö och ensilage med hög ts-halt, är inte den nedbrytningen särskilt stor. Eftersom hästar är enkelmagade kommer de dessutom att kunna utnyttja peptider och aminosyror lika bra som de utnyttjar protein. Det är skillnad med kor...

David
 
Sv: Sojamjöl ??

SaraXX skrev:
Bara ett tips:
Om ni ska ge er in i en foderdiskussion med DavidS så ha ordentligt på fötterna, då kanske det går att "vinna". Fast jag har aldrig varit med om det hittills...:D

SaraXX

Man ska iofs alltid ha på fötterna för det man påstår tycker jag...men för att slänga ur sig ett påstående som menar till att det är lönlöst att säga emot någon bör man också ha på fötterna :smirk: genom en referens till t ex personens yrke eller utbildning.
 
Sv: Sojamjöl ??

Det räcker bra! Är bara lite trött på alla självutnämnda (eller av andra utnämnda) experter utan någon som helst utbildning eller erfarenhet att backa upp det med!

Doktorerat inom vad mer specifikt? (Bara nyfiken, ingen behöver svara...eller ta det via PM)
 
Sv: Sojamjöl ??

Ammoniak ringer nån klocka...

Kan du se några andra anledningar till att en häst med tillräcklig mängd protein genom grovfodret tappar muskelmassa, trots tillräcklig energigiva och bra ridning?
 
Sv: Sojamjöl ??

Ytterligare en fråga:
Proteinet i grovfodret räcker till och blir över. Hästen rids väl, energimängden också tillräckligt, men muskler kommer inte. 50g soja läggs till foderstaten, i övrigt allt som tidigare, och skillnaden är enorm. Varför?
 
Sv: Sojamjöl ??

Madick skrev:
Ytterligare en fråga:
Proteinet i grovfodret räcker till och blir över. Hästen rids väl, energimängden också tillräckligt, men muskler kommer inte. 50g soja läggs till foderstaten, i övrigt allt som tidigare, och skillnaden är enorm. Varför?

De möjliga anledningar jag kommer på snabbt är:

Felaktig provtagning för grovfoderanalysen. Det ÄR svårt att ta ett bra foderprov från grovfodret och har man otur blir det missvisande. Verkar inte "verkligheten" och teorin (i det här fallet analysen) stämma med varandra kan det vara värt att göra en ny analys av fodret.

Korrekt och representativt prov, som verkligen ger ett genomsnitt av fodret, men stora variationer inom partiet. Protein kan inte lagras i kroppen, så ett underskott vissa dagar kommer inte att uppvägas av ett överskott andra dagar.

Hopppas att det blev begripligt.

David
 
Sv: Sojamjöl ??

Bubbla, jag förstår precis vad du menar.. Det var av den anledningen som jag kanske var lite "kort" i tonen. Ibland känns det som att foderforumet inte bara vimlar av experter utan även av såna som är beredda att köpa vad som helst, ju krångligare desto bättre;) . Hoppas att det inte togs för allvarligt. Det är verkligen värt att lyssna på vad han säger, även om det kanske blir på en lite väl hög nivå för oss normala hästägare ibland:rofl: .

SaraXX (kan PM:a om det nån dag, måste sova nu!)
 
Sv: Sojamjöl ??

Man kan köpa en stor säck och dela med en kompis eller liknande om inte affären säljer mindre förpackningar...
 
Sv: Sojamjöl ??

DavidS skrev:
De möjliga anledningar jag kommer på snabbt är:

Felaktig provtagning för grovfoderanalysen. Det ÄR svårt att ta ett bra foderprov från grovfodret och har man otur blir det missvisande. Verkar inte "verkligheten" och teorin (i det här fallet analysen) stämma med varandra kan det vara värt att göra en ny analys av fodret.

Korrekt och representativt prov, som verkligen ger ett genomsnitt av fodret, men stora variationer inom partiet. Protein kan inte lagras i kroppen, så ett underskott vissa dagar kommer inte att uppvägas av ett överskott andra dagar.

Hopppas att det blev begripligt.

David

Egentligen är det ju inte innehållet av protein eller smältbart råprotein som är det intressanta i ett foder.

I stället är det fodrets innehåll av i tunntarmen smältbara aminosyror som har betydelse för muskelutveckling, tillväxt, hovkvalité mm. Smältbart råprotein är ett slags surrogatmått för dessa aminosyror. Det måste finnas tillräckligt många av alla de essentiella aminosyrorna i maten. Är det för litet av en enda så kan inte muskeltråden byggas.

Man kan ha ett grovfoder med till synes mer är tillräcklig mängd smältbart råprotein enligt analys. Ändå kan tunntarmssmältbarheten av en enda aminosyra avgöra om hästen ska utveckla muskler eller stå still i växten eller få dåliga hovar osv.

Har grovfodret en kvalité som gör att en tillräcklig mängd av en viss aminosyra inte hinner tas upp medan fodret är i tunntarmen så är det kört. Då kommer den aminosyran aldrig in i hästen. En byggsten fattas. Och då kan ett tillskott på 50 gram sojaprotein vara faktorn som avgör. HH
 
Sv: Sojamjöl ??

Du menar att det skulle vara önskvärt med med ett mått typ det man har på kor (AAT, fast på häst blir det tvärtom)?
 
Sv: Sojamjöl ??

Bubbla skrev:
Du menar att det skulle vara önskvärt med med ett mått typ det man har på kor (AAT, fast på häst blir det tvärtom)?

Det finns en god utgångspunkt för detta. MADC – det franska systemet som tar hänsyn till både smältbarheten och stället för upptag av aminosyrorna. HH
 
Sv: Sojamjöl ??

Har grovfodret en kvalité som gör att en tillräcklig mängd av en viss aminosyra inte hinner tas upp medan fodret är i tunntarmen så är det kört. Då kommer den aminosyran aldrig in i hästen. En byggsten fattas. Och då kan ett tillskott på 50 gram sojaprotein vara faktorn som avgör.
Precis, nåt sånt var det jag hade svaga minnen om att vi diskuterade.
 
Sv: Sojamjöl ??

DavidS skrev:
De möjliga anledningar jag kommer på snabbt är:

Felaktig provtagning för grovfoderanalysen. Det ÄR svårt att ta ett bra foderprov från grovfodret och har man otur blir det missvisande. Verkar inte "verkligheten" och teorin (i det här fallet analysen) stämma med varandra kan det vara värt att göra en ny analys av fodret.

Korrekt och representativt prov, som verkligen ger ett genomsnitt av fodret, men stora variationer inom partiet. Protein kan inte lagras i kroppen, så ett underskott vissa dagar kommer inte att uppvägas av ett överskott andra dagar.

Hopppas att det blev begripligt.

David
Jodå, självklart kan provet vara feltaget. Men allvarligt, 50g soja ger kanske 15gSRP extra per dag, skulle hästen reagera så markant på den lilla bristen tror du? Allvarligt alltså.
 
Sv: Sojamjöl ??

HelenaHandberg skrev:
Det finns en god utgångspunkt för detta. MADC – det franska systemet som tar hänsyn till både smältbarheten och stället för upptag av aminosyrorna. HH

Jag kan visserligen inte det franska systemet, men jag undrar hur tillförlitligt ett sådant är. Ett rent allmänt problem är att smältbarheten SKATTAS. Man mäter den alltså inte på labbet eftersom det hade krävts löjligt mycket djur bara för de analyserna och det skulle bli orimligt dyrt. Därför används diverse ekvationer som sedan tillämpas för att korrigera faktorer, t ex råproteinet, som man faktiskt mäter. Detta är för övrigt ett stort problem med grovfoderanalyser eftersom grovfoder varierar avseende betydligt fler faktorer än smältbarhet (som man faktist mäter i alla fall på vissa labb, dock in vitro) och råprotein.

När det gäller hästar och smältbarheten av protein, så bör allt protein som försvunnit under passagen genom hästen ha tagits upp i tunntarmen. Man har (med möjligt undantag för något som kanske skett väldigt nyss) aldrig kunnat påvisa hur protein som bildas i grovtarmen tas upp, trots att det verkar ske ett visst upptag av mikrobiellt bildat protein. Det finns dock vissa system som tar med en faktor för det. Men generellt så har det protein som räknats som smältbart tagits upp i tunntarmen.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 270
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp