Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Madick skrev:DavidS: Du kanske vet mer då om det jag har endast svaga minnen av som jag pratade om med C Müller för flera år sen, om höga "falska" proteinvärden. Alltså proteinvärden i grovfodret uppåt 100gSRP/kg foder men hästarna inte tillgodogjorde sig. Att proteinerna var... ja vad?
SaraXX skrev:Bara ett tips:
Om ni ska ge er in i en foderdiskussion med DavidS så ha ordentligt på fötterna, då kanske det går att "vinna". Fast jag har aldrig varit med om det hittills...
SaraXX
Madick skrev:Ytterligare en fråga:
Proteinet i grovfodret räcker till och blir över. Hästen rids väl, energimängden också tillräckligt, men muskler kommer inte. 50g soja läggs till foderstaten, i övrigt allt som tidigare, och skillnaden är enorm. Varför?
DavidS skrev:De möjliga anledningar jag kommer på snabbt är:
Felaktig provtagning för grovfoderanalysen. Det ÄR svårt att ta ett bra foderprov från grovfodret och har man otur blir det missvisande. Verkar inte "verkligheten" och teorin (i det här fallet analysen) stämma med varandra kan det vara värt att göra en ny analys av fodret.
Korrekt och representativt prov, som verkligen ger ett genomsnitt av fodret, men stora variationer inom partiet. Protein kan inte lagras i kroppen, så ett underskott vissa dagar kommer inte att uppvägas av ett överskott andra dagar.
Hopppas att det blev begripligt.
David
Bubbla skrev:Du menar att det skulle vara önskvärt med med ett mått typ det man har på kor (AAT, fast på häst blir det tvärtom)?
Precis, nåt sånt var det jag hade svaga minnen om att vi diskuterade.Har grovfodret en kvalité som gör att en tillräcklig mängd av en viss aminosyra inte hinner tas upp medan fodret är i tunntarmen så är det kört. Då kommer den aminosyran aldrig in i hästen. En byggsten fattas. Och då kan ett tillskott på 50 gram sojaprotein vara faktorn som avgör.
Jodå, självklart kan provet vara feltaget. Men allvarligt, 50g soja ger kanske 15gSRP extra per dag, skulle hästen reagera så markant på den lilla bristen tror du? Allvarligt alltså.DavidS skrev:De möjliga anledningar jag kommer på snabbt är:
Felaktig provtagning för grovfoderanalysen. Det ÄR svårt att ta ett bra foderprov från grovfodret och har man otur blir det missvisande. Verkar inte "verkligheten" och teorin (i det här fallet analysen) stämma med varandra kan det vara värt att göra en ny analys av fodret.
Korrekt och representativt prov, som verkligen ger ett genomsnitt av fodret, men stora variationer inom partiet. Protein kan inte lagras i kroppen, så ett underskott vissa dagar kommer inte att uppvägas av ett överskott andra dagar.
Hopppas att det blev begripligt.
David
HelenaHandberg skrev:Det finns en god utgångspunkt för detta. MADC – det franska systemet som tar hänsyn till både smältbarheten och stället för upptag av aminosyrorna. HH