Sojamjöl ??

Sv: Sojamjöl ??

Ska man ta det riktigt långsökt så skulle naturligtvis situationen kunna vara så att ett tillskott av knappt 20 g smbRP/dag (50 g sojamjöl) gör att hästen passerar gränsen för att få tillräckligt med protein, men om man räknar med att den skulle lagra allt det som muskler så innebär det att den lägger på sig ca 100 g/dag i muskelvikt (ungefär 20 % av musklerna är protein). Märker man det? Det innebär tre kg /månad...

Vet heller inte lysininnehållet i musklerna. 50 g soja ger enligt tabell knappt 1,2 g lysin. Vad det innebär vet jag inte, men teoretiskt finns naturligtvis möjligheten att hästen låg på gränsen innan. Lysin är dessutom en aminosyra som är extra känslig för maillardreaktioner som jag nämnt tidigare och som alltså gör proteinet osmältbart.

Ytterligare en faktor som man naturligtvis inte får glömma är slumpen. Det finns naturligtvis en möjlighet att du, med tanke på de svårigheter som nämnts tidigare, kommit in i ett parti av grovfodret som hade ett något högre proteininnehåll, eller var mindre värmeskadat eller vad det nu kan vara och som därför gav mer protein ungefär samtidigt som sojamjölet började användas. Jag påstår inte att det absolut är så, men det är därför man är så kinkig i forskningssammanhang med att det finns en kontrollgrupp som i ett sådant här fall inte skulle ha fått soja för att man skulle kunna göra en helt korrekt jämförelse. Jag säger inte att det är så, utan att det bara kan vara ytterligare en förklaring. Alla förklaringar utesluter heller inte varandra...

David
 
Sv: Sojamjöl ??

Shit nu har hon gått på sig ÄNNU mer :O 410 kg.. :P Hihi. Ska köpa det där kollamasken ändå. Men den fanns på apoteket va? Ska köpa den när jag åker in till "stan" någon gång då ^^
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej :D Är så lycklig. ! Nu ser man inte ett enda revben ;D Jättekul. Så nu ska hon få gå på bra bete men bli riden ändå. Ska musklas ^^
 
Sv: Sojamjöl ??

Sojamjöl är inte bra att ge till hästar som ska gå upp i vikt eftersom att det är det sämsta proteinet att ge till häst.
Potatisprotein ärbäst,då kan dom binda ihop nästan allt till bra proteinkedjor, mensojaprotein har dom bara lättmför att bygga om ca 10% till proteinkedjor. Sen blir det inga kedjor utav resten, men eftersom att kroppen vill ha det till kedjor så försdöker den göra det, och då går det åt en massa enrgi till det ochhästen komemr bara gå ner i vikt. Fodra hellre med lkusern då.
 
Sv: Sojamjöl ??

StarLina skrev:
Sojamjöl är inte bra att ge till hästar som ska gå upp i vikt eftersom att det är det sämsta proteinet att ge till häst.
Potatisprotein ärbäst,då kan dom binda ihop nästan allt till bra proteinkedjor, mensojaprotein har dom bara lättmför att bygga om ca 10% till proteinkedjor. Sen blir det inga kedjor utav resten, men eftersom att kroppen vill ha det till kedjor så försdöker den göra det, och då går det åt en massa enrgi till det ochhästen komemr bara gå ner i vikt. Fodra hellre med lkusern då.
Källa till detta tack!
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej. Fattar inte varför veterinären sa att vi skulle ge Sojamjöl men hon skulle INTE få mycket protein. Då vet jag ju i alla fall varför hon inte ska få mycket protein.. :) Men kan jag ge henne 1 dl per dag i alla fall eller ska jag slänga säcken ? Hon är ju omusklad.. Det kan väl inte vara SÅÅ farligt då? Eller.. Jag vet inte något om sojamjöl men 1 dl låter ju inte mycket ^^ I stallet finns det ju gräs men det är inte gödslat.. Jag behöver råd! Fattar mig inte på veterinärer.. :(

Kram
 
Sv: Sojamjöl ??

StarLinas påstående är helt befängt och jag väntar på källa till detta. Det låter mer som propaganda från Krafft (ang. potatisproteinet).

Nu på sommaren behöver du inte ge soja om hon äter gräs.
 
Sv: Sojamjöl ??

Håller med om att det var ett väldigt underligt påstående... man väntar med spänning...:cool:

SaraXX
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej.. Men ska jag slänga säcken med 25 kg sojamjöl i? Har för mig att dem "går ut" ganska fort.. :(
 
Sv: Sojamjöl ??

Love_Maya skrev:
Okej.. Men ska jag slänga säcken med 25 kg sojamjöl i? Har för mig att dem "går ut" ganska fort.. :(

Nej släng inte säcken, soja har mkt lång hållbarhet om den förvaras torrt. Själv har jag en säck på 3e året.Vitaminerna försvinner dock men det är ju inte därför du ger det.

Kan inte vet ha sagt att du kan ge soja men inte för mkt protein på en gång? Det vore ett logiskt påstående.
Några dl soja per dag kan inte göra ngn skada. HH
 
Sv: Sojamjöl ??

SaraXX skrev:
Bara ett tips:
Om ni ska ge er in i en foderdiskussion med DavidS så ha ordentligt på fötterna, då kanske det går att "vinna". Fast jag har aldrig varit med om det hittills...:D

SaraXX
:rofl: ............ nä ingen vinner över David ............ inte ens vid kaffebordet :D
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej. :) Så 1 dl om dan gör väl inget just nu? :S Hon behöver ju även muskler eftersom hon har vilat rätt mycket & hon har varit smal.. Kram
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 270
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp