Sojamjöl ??

Sv: Sojamjöl ??

Du, jag kom precis på att jag tänkte fel vad gällde hur mkt 200gram soja är i deciliter... 2.5dl är ju bara 150gram. Du ska ge 3.5dl - Då blir det ca 200gram! ;)

Om du har en liten hushållsvåg så kan du gärna väga själv för att se hur mkt 200gram blir. En del säger att det kan skilja rätt mkt från säck till säck... Men när jag vägde det så blev 1dl = 60gram.
 
Sv: Sojamjöl ??

Madick skrev:
Jag upprepar det jag skrev:
1 dl kan göra stor skillnad, man tillför högvärdigt protein som gör att hästen bättre tar upp övriga proteinkedjor.

Du är väl medveten om att protein inte är ett ämne, utan många olika kedjor? Du kan ha ett grovfoder med 100gSRP/kg som hästen inte kan ta åt sig utan hjälpt av annat proteinfoder.

Jo jag är medveten om det MEn däremot inte medveten om att det kan bli som du skriver... att det högvärdiga proteinet hjälper till att hästen bättre tar upp övriga proteinkedjor... Tack för den upplysningen! :) :bow: Det har jag aldrig förstått. Då förstår hur du menar när du säger att även en liten mängd soja kan göra skillnad. :smirk:
 
Sv: Sojamjöl ??

Fyrantel, 600 kg. Dubbel dosering eftersom man måste ta det om dem har någon särskild slags mask. Kommer ej ihåg vilken . Ja, det kanske skulle behövas (byta vet.). Men nu har hon gått på sig mycket. Hon har ett lager fett över men ibland ser man revbenen längst ner när hon går (?) Fast man känner att det är ett lager fett över men det ser ut som man ser dem ? Fattar inte. Men det kanske är vinterpälsen :p Hon kan väl inte gå ner i vikt om hon har ett fett lager över, får 1,2 kg kornkross, 0,5 kg betfor & sojamjöl + lite olja? Vi rider 40-60 minuter, 3-4 gånger i veckan, i genomsnitt. Hon såg ut såhär för en månad sen (ca);

http://www.nougatponnyn.zoomin.se/P35016
http://www.nougatponnyn.zoomin.se/P35015

Ska ta bilder idag & visa hur hon ser ut nu. :) När vi började låta henne vila så mätte vi med sånt där vägmåttband. Hon vägde 370 kg ungefär, nu vägde hon 394 kg :D Sen vägde jag längre bak på magen för att kolla hur mycket måttbandet var sen en månad efter. Hon vägde ca 426 då (tror jag) & nu ca 517 kg. :D Så hon har gått på sig mest längst bak men hon lägger väl allt där först, hon har börjat lägga i mitten så om en vecka börjar hon väl lägga längst fram ;) Aja. Jag tar bilder idag.!

Kram
 
Sv: Sojamjöl ??

Hon ser ju helt ok ut tycker jag!

Tog du en full spruta, alltså för 600 kg "enkel" dos? Om din häst väger över 300 kg (vilket du skriver nedan) hade du behövt ge 1½ spruta till din häst för att komma åt bandmasken (vilket är den mask man bekämpar med "dubbel" dos).
 
Sv: Sojamjöl ??

Jag tog en full spruta bara. Men vet. sa att det inte var något eftersom hon inte var undernärd. Men jag fattar fortfarande varför man ser revbenen "längst ner" när hon går.. ? Det blir som fettet rör sig & då blir det liksom fram & tillbaka ^^ Då ser man revbenen. Men om jag har den här foderstaten hela sommaren så borde hon ju i alla fall inte gå ner i vikt, hoppas hon går upp i vikt ^^ Lättre att lägga muskler då ju :) Men annars får man väl ta det som det är. Hon mår ju inte dåligt av det, att vara lite sådär smal.. För hon är pigg & glad :D

Kram !
 
Sv: Sojamjöl ??

Aj aj då. Det är JÄTTEVIKTIGT att man doserar rätt. För lite medel gör att maskarna snabbare utvecklar resistens mot maskmedlen.

Du ska alltså ge DUBBEL dos för att komma åt bandmasken. Då måste du först veta vad din häst väger, ta gärna i extra 100 kg mot vad den verkligen väger, och dubbla det. På din säg 400 kg häst måste du alltså ge för 800 kg på markeringen. Du har alltså inte avmaskat mot bandmask, utan bara vuxna blodmaskar. 4 veckor efter den avmaskningen har hästen lika mycket äggläggande maskar igen, och du har ändå inte kommit åt den delen av mask som kan orsaka dåligt hull.

En häst behöver inte bli undernärd för att vara påverkad av mask, det kan bara vara att den inte tar sig ordentligt på det foder den borde behöva.

Med tanke på att du tidigare skrev:
Ja, hon är avmaskad 1 gång i höstas sen en gång i vintras (När hon gick ner sig, för att kolla så att hon inte hade mask) & sen nu en gång innan dem går ut på betet. Så hon har inte mask
så visar dina uppgifter här att du tyvärr har noll koll på avmaskning, och din häst kan mycket väl vara FULL av mask som orsakar viktproblemen.
 
Sv: Sojamjöl ??

Ja, fast veterinären sa att hon inte hade mask & så. Hur märker man på dem om dem har bandmask? Inte bara att dem inte går på sig lika mycket. Men Maya är ju en väldigt smäcker häst som veterinären sa. Jag tror man såg revbenen när hon kom till oss också. Då hade hon gått på HÖGT bete hela sommaren & vilat. Så hon är väldigt smäcker. Men får väl avmaska henne en gång till med 2 sprutor då men nu har vi avmaskat 3 gånger redan så jag tror inte det är något. & mamma kommer nog inte gå med på att avmaska henne en gång till ^^ :p Får be henne läsa dit inlägg då så fattar hon ! :D Fast hon har ju gått på sig ca 24 kg på 3 veckor & då har hon blivit longerad 1-3 gånger i veckan. Så jag tror inte hon har det ^^

Kram.
 
Sv: Sojamjöl ??

Ja, fast veterinären sa att hon inte hade mask & så. Hur märker man på dem om dem har bandmask?
Hur kan veterinären säga det utan att ta prover? Bara det skulle få mig att byta veterinär kvickt som ögat! Blodmask har i stort sett ALLA hästar.

När avmaskade du senast (datum)? Jag skulle ta både träckprov och blodprov (borde inte vara problem eftersom du inte tog tillräcklig dos för att komma åt bandmasken). Träckprovet är för rundmaskar och blodprovet för bandmask.

Symptom på bandmask kan just vara att hästen tappar hull/inte tar sig i hullet, de kan även få kolik.

Avmaska inte mer "bara för att", utan börja med att ta reda på om det alls behövs först. Är det så att hon har bandmask så ska du välja ett medel som innehåller prazikvantel.
 
Sv: Sojamjöl ??

Hej!


Men hon avmaskades ju av dem förra ägarna innan vi köpte henne & då fick hon ju dubbel dos, 800 . Men sen avmaskade vi för säkerhetsskull i vintras & sen ska man ju avmaska innan sommarbetet & ingen i mitt stall avmaskar dubbelt (?).. & hur mycket kostar dem här proverna? & jag tror absolut inte att hon har mask. Isåfall skulle hon nog inte gått upp 24 kg på 3 veckor & longeras 3 gånger i veckan ! :p Men bara vad jag tror.

Min kompis har massa varmblodstravare & nästan alla dem har varit undernärda när dem kommit till henne. Men hon avmaskade dem inte för det, bara gav mer foder & ensilage hela tiden i hagen. Vissa har även fallit ur i vikt under sommaren men dem går på sig igen om dem får mer foder. & jag tror man skulle på något sätt märka att hon hade mask.. Vara ännu smalare.. Men vissa hästar ser man ju revbenen på. Maya ser man bara revbenen på när hon går (lite längst ner) men det är inte mycket. Bara hon får bra foder & så tror jag hon kan hålla sig så ! :) Så hon har nog INTE mask ;)

Kram.
 
Sv: Sojamjöl ??

Dock är dom nya rekommendationerna att minst en gång om året ta TRÄCKPROV på sin häst för att kontrollera att avmaskningsmedlen hjälpt. Dessutom är det dumt att avmaska bara "ifall att" eftersom parasiterna kan bli resistenta!
EGENTLIGEN borde alla göra träckprov två ggr om året och se OM hästen har mask (de har alltid lite mask) och med vad i så fall man ska avmaska med. Visar proverna att maskinnehållet är lågt behöver man inte avmaska alls!

Det är allas vår ansvar att försöka undvika att parasiter blir resistenta mot medlen!
 
Sv: Sojamjöl ??

Hur gör man sånt då & hur mycket kostar det? Måste man ta upp vet. eller måste man "åka dit" ? Eller kan man göra det själv? :)

Kram
 
Sv: Sojamjöl ??

Ja funkar det så är det ju bara att fortsätta. Det gäller att hitta vad som passar bäst för individen och alla faller inte inom ramen för "det vanligaste". Huvudsaken att hästarna mår bra.
 
Sv: Sojamjöl ??

Love_Maya skrev:
Hur gör man sånt då & hur mycket kostar det? Måste man ta upp vet. eller måste man "åka dit" ? Eller kan man göra det själv? :)

Kram

Det kan man göra själv... Man tar så färskt bajs som möjligt från hästen, stoppar i en påse som sluts igen, sen skickas det iväg till labbet i ett vadderat kuvert. ;) Man fyller i en blankett också och skickar i kuvertet.
Hmm nu minns jag inte vart man skulle skicka iväg träckprov... men förhoppningsvis vet någon annan. :smirk:

Fast det allar säkraste är att åka in direkt till ett labb samma dag och göra provet. Om du frågar din veterinär så vet h*n säkert vart man det finns ett sånt labb närmast hos er.
 
Sv: Sojamjöl ??

Bara för att göra en sak klart: Hästar har alltid mask. Sen kan de ha det i olika mängd. Har ni alltid använt Banminth (som det låter) så har ni bara fått bort vuxna maskar, dvs efter 4 veckor har ni igen lika mycket vuxna maskar (och många larver som väntar på att få växa till sig) och bandmasken vet jag inte tyvärr hur lång tid den tar på sig att utvecklas till vuxen mask, men Banminth i dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar också, och inte alla.

Att avmaska på vintern är INTE tillämpligt om man inte har konstaterat att en viss mask ger problem.

Det är mycket att lära sig när man är ny hästägare. Avmaskning är ett stort kapitel, så det bästa du kan göra, och gärna få med dina stallkamrater på, är att börja göra träckprov istället för att bara avmaska på känn.

Jag säger inte ATT din häst har mask (det kan bara ett prov avgöra), men jag kan säga att du har fel när du tror att din häst INTE har nån mask alls. Sen om det är mycket, eller om den ger problem eller inte är en helt annan fråga.

Jag tror din häst kommer ta sig i sommar när den får äta gräs :bump:
 
Sv: Sojamjöl ??

Fast det allar säkraste är att åka in direkt till ett labb samma dag och göra provet.
Varför skulle det vara säkrare? Jag har hört om de som sitter och räknar luftbubblor och påstår att det är spolmaskägg :rofl: (spolmaskäggen är runda).

Nej, jag skulle anlita Vidilab direkt, SVA eller KollaMasken. Med Vidilab/KollaMasken får man svar samma dag provet kommer in till dem!
 
Sv: Sojamjöl ??

Love_Maya skrev:
Hur gör man sånt då & hur mycket kostar det? Måste man ta upp vet. eller måste man "åka dit" ? Eller kan man göra det själv? :)

Kram
Enklast är att köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Det är en liten låda med allt du behöver (utom bajset då :) ) och instruktioner. Skicka in lådan och du får svar på mailen dan efter! Kostar ca 290 kr.

Är man 3 eller fler, samt 10 eller fler som kan gå ihop och göra provet fast med en som tar hand om inskickning och faktura ihop, så får man mycket bättre priser från Vidilab.

Vill man kolla bandmasken kan man ta träckprov för det också, även om det inte är särskillt säkert på en enskild häst, lite bättre på samlingsprov från flera hästar. Eller så tar man blodprov som veterinären sen skickar vidare på analys. Själva provet kostar ca 200 kr, men då får man också tänka på att veterinärens kostnad tillkommer. Jag skulle bara göra det om jag hade problem som jag misstänkte kom från bandmasken och inte fick bukt med på annat sätt.
 
Sv: Sojamjöl ??

Okej :) 290:- var ju inte så dyrt, trodde det skulle kosta upp mot 1000 ^^:angel: Men är den lilla lådan mot alla maskar eller är den inte mot bandmasken? Då måste man ta upp veterinär eller? :) Ska försöka köpa en låda så fort jag kommer hem från Göteborg. Tisdag ^^ :D

kram
 
Sv: Sojamjöl ??

Lådan är bara mot rundmaskar. Kolla så det gått minst 4 veckor sen du avmaskade senast bara, annars får du falskt nollvärde.
 
Sv: Sojamjöl ??

Varför skulle det vara säkrare? Jag har hört om de som sitter och räknar luftbubblor och påstår att det är spolmaskägg :rofl: (spolmaskäggen är runda).

Jo för ju färskare bajset är desto säkrare blir resultatet - iaf så som jag fått veta. En kompis gjorde det på sin häst i våras och veterinären (en mycket kunnig hästveterinär) sa att dom skulle vänta till hästen bajsar, stoppa några bollar i en påse och åka in till labbet med en gång. = säkrast resultat
DEt borde väl vara ganska självklart att det är så också? Tycker jag. För mig kändes det rimligt.
 
Sv: Sojamjöl ??

Madick skrev:
Jag upprepar det jag skrev:
1 dl kan göra stor skillnad, man tillför högvärdigt protein som gör att hästen bättre tar upp övriga proteinkedjor.

Du är väl medveten om att protein inte är ett ämne, utan många olika kedjor? Du kan ha ett grovfoder med 100gSRP/kg som hästen inte kan ta åt sig utan hjälpt av annat proteinfoder.

Hästen tar inte upp protein utan aminosyror. Vad som är bra med sojamjöl är att det innehåller relativt mycket av de essentiella aminosyrorna t ex lysin. Enda gången jag kan tänka mig att en häst inte kan ta upp proteinet i ett grovfoder är om det blivit varmt och maillardreaktionen gjort proteinet osmältbart, men då ska man ändå inte fodra med det...

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 269
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp