R

Rigoletto

Fins det nån soja som är speciellt framtagen för hästar?
Jag var på Granngården i går och köpte soja och fick då soja för nöt och gris...jag frågade dom om detta och dom sa att det var samma sak.
Jag har ju fått för mej att det alltid ska finnas speciellt foder framtaget för hästar, men det kanske inte gäller sojan?

Jag litar inte riktigt på dom på Granngården, dom kan nämligen INGENTING om foder...en jag frågade var dom hade lusernen visste inte ens vad det var... :crazy:
 
Sv: Soja

Ja, det ska vara samma sak. Samma innehåll är det iaf vad jag vet.
Här finns det inte heller soja speciellt för häst, så vi handlar det som står för kor.
 
Sv: Soja

Soja som soja. Hippo har soja för häst men det är precis samma soja som för nöt och gris så du behöver inte oroa dig.
 
Sv: Soja

Ok, va bra!! Då behöver jag inte fundera mer på det!! :)
 
Sv: Soja

Överhuvudtaget är råvaror till häst o nöt oftast samma, det som den ena arten kan äta kan oftast den andra.
Jag gav mina hästar renfoder under en period vilket en del folk tyckte var hemskt.
PL
 
Sv: Soja

peter_lundin skrev:
Överhuvudtaget är råvaror till häst o nöt oftast samma, det som den ena arten kan äta kan oftast den andra.
Jag gav mina hästar renfoder under en period vilket en del folk tyckte var hemskt.
PL
Hur blev pälsen då??
 
Sv: Soja

alltså soja är ju soja? Hur skulle man kunna ändra någonting på det? Innehåller ju bara soja? Skulle vara om man blandade det med någonting annat som man tyckte var bra för hästar men då är det ju inte bara soja längre. Det är ju inget färdigfoder direkt utan ett "ämne"
 
Sv: Soja

Jag litar inte riktigt på dom på Granngården, dom kan nämligen INGENTING om foder...en jag frågade var dom hade lusernen visste inte ens vad det var...

Dra inte alla över en kam är du snäll :mad:
Min man jobbar på G......Gården och kan en hel del om foder. I många butiker så är det dessutom uppdelade områden för personalen. Oftast är det bara några få som lär sig om foder medan de andra lär sig om andra områden. Där min man jobbar så har de smådjur, häst, smådjursfoder, hästfoder, övriga djurfoder, grillar, färg (och brytning av sådant)bygg, pelletskaminer, trädgård m.m HUR ska personalen kunna lära sig allt???????????????
 
Sv: Soja

Håller med dig!
På "våran" butik brukar jag alltid få bra hjälp, oavsett om man ska ha foder eller byggvaror.....
 
Sv: Soja

På granngården får man 25 kg (eller är det 30??) för runt 170 kr.
 
Sv: Soja

Granngården i Frihamnen har jag varit nöjd med. Deras personal har kunnat svara på mina frågor.
 
Sv: Soja

Jag menade ju förstås Granngården i min stad, klart att inte alla Ggårdar i Sverige är lika okunniga som här.

Det finns EN person här som har hand om hästavdelningen, och jag känner henne väl personligen, hon är duktig men absolut ingen person som kan mycket om foder. De andra som jobbar där kan faktiskt ingenting, och det är synd, för man har ju ingen att rådfråga.
 
Sv: Soja

Enya skrev:
Det var ju inte så farligt pris. Och man ska ge 100gram/100kg häst?

Det är MAX-givan! Hur mycket du ska ge måste du räkna ut när du gör en foderstat. Om du inte har höanalys är det nästan omöjligt att veta...
 
Sv: Soja

100g per 100 kg kroppsvikt är maxgivan på soja och man ska vänja hästen vid sojan långsamt.
 
Sv: Soja

Jag köpte nyligen soja på granngården för 136 kronor. Det var en säck på 30 kg och jag bo i stockholm så dyrare kan det ju knappast vara någonannanstans :-)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 734
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp