Soja till känslig häst?

Kirie

Trådstartare
Jag har räknat förtvivlat sedan jag fick vår nya analys och det som ger absolut bäst siffror är soja.

Nu är det så att hon ganska nyligen hade blindtarmskolik. Antagligen har hon druckit dåligt när det varit kallt, vilket gjort henne lite hård i magen och träck har samlats i blindtarmen. I vanliga fall skulle jag inte kalla henne så känslig men nu vet jag inte riktigt.

Innan har hon fått hösilage, lusern, havre och mineraler. Det funkar fortfarande men kvoten blir ännu bättre med soja och då kan jag dessutom öka på ytterligare ett kilo grovfoder. När jag dessutom inte behöver köpa lusern blir det ju avsevärt mycket billigare också.

Vad tror ni? Vågar jag prova soja om jag vänjer in försiktigt? Har räknat på massa alternativ med olika färdigfoder men inget blir lika bra som med soja.

Sv: Soja till känslig häst?

Ok. Kan ju lägga till att det är 400g soja det rör sig om till en häst som väger 500-550 kg.

Ok. Kan ju lägga till att det är 400g soja det rör sig om till en häst som väger 500-550 kg.

Delar du det dessutom på två gånger/dag så är det absolut ingen fara men vänj som alltid med nytt foder in försiktigt.
Soja är lättsmält och bra för känsliga magar men man ska aldrig ge mer än 100 gram/100 kg häst och utfodrings tillfälle eftersom det blir för mycket protein på en gång då.

Ja, det kommer delas upp i två givor. Det är alltså bra för känsliga magar? Vad glad jag blir isf passar det ju utmärkt.

Nej det är inte bra för känsliga magar. Du kan svårligen få något proteinfoder som är bättre än lusern. Soja hör till de sämre för hästens matsmältning. Det är av den anledningen som man måste dela upp det när man kommer till större mängder.

Nej det är inte bra för känsliga magar. Du kan svårligen få något proteinfoder som är bättre än lusern. Soja hör till de sämre för hästens matsmältning. Det är av den anledningen som man måste dela upp det när man kommer till större mängder.

Jag anser fortfarande att du har helt fel.
Soja är ett lättsmält foder precis som det står i tidigare inlägg. Men man får inte ge mer än 100 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Om man följer detta så kommer sojan aldrig att komma fram till blindtarmen. Så hur den skulle kunna påverka tarmen då fattar inte jag.

Proteiner spjälkas till aminosyror i tunntarmen. Sedan tas dessa aminosyror upp genom tunntarmsväggen och in i kroppen. Detta står i vilken foderbok som helst.

Här är ett exempel på en sida från SLU där man kan läsa sig till hur proteiner spjälkas och tas upp

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder

Senast ändrad:

Soja fungerar mycket bättre på känsliga magar i många fall. Alla hästar är inte stöpta med samma tolerans och jag är så trött på detta överdrivna snack om att lucern är bäst i alla lägen då det absolut inte är det.

Jag vet så många hästar som är hyperkänsliga mot lucern men som tål soja utan problem.

Å kan en häst få i sig mer av det grovfoder den redan äter och ägaren mindre utgifter som bonus så är det väl bästa lösningen om det då räcker att toppa med ett snällt och bra foder.

Nu tycker jag inte generellt att Krafft är den bästa referensen, men Göran Hagelin anser ju att "Soja - lurigt, är billigt men man ska veta vad man gör när man fodrar med soja för det är svårsmält.."

Själv har jag väldig respekt för alla proteinkoncentrat, och särskilt soja efter tråkiga erfarenheter med känslig häst. Jag föredrar protein från grovfoder, och där ligger ju lusern bäst till. Inget är dock alena saliggörande, men med tanke på det inkorrekta rent politiskt att använda soja försöker jag av flera anledningar hitta andra vägar till protein.

Nu tycker jag inte generellt att Krafft är den bästa referensen, men Göran Hagelin anser ju att "Soja - lurigt, är billigt men man ska veta vad man gör när man fodrar med soja för det är svårsmält.."

Nej man ska nog inte använda ett foderbolag som referens. De vill ju naturligtvis sälja sitt eget proteinfoder.

Det är klart att grovfoder oftast är bättre men det beror ju på resten av foderstaten.

Men att soja skule vara svårsmält håller jag inte med om med anledning av vad jag har skrivit tidigare.

Däremot är det klart att man ska veta vad man gör. Det gäller alla koncentrerade foder även Kraffts egna proteinfoder.

Just detta att fodret faktiskt kan förgifta tarmen ska man vara väl medveten om när man börjar laborera med högkoncentrat. Och självklart kunna tolka hästens signaler innan den blir sjuk.

Göran Hagelin anser ju att "Soja - lurigt, är billigt men man ska veta vad man gör när man fodrar med soja för det är svårsmält.."

.

Nu är soja det mest lättsmälta proteinfodret som finns (efter fiskmjöl) enl alla källor - INRA, KER, Frape, Lewis mm mm så det påståendet är fel. Men precis som med spannmål finns en maxgräns av vad man kan ge per måltid för att det mesta ska hinna tas upp i tunntarmen.
MEN det gäller alla proteinkoncentrat - inget speciellt med sojan

.

Och just herr GH är ju känd för att väldigt aggressivt förespråka absolut INGET annat foder än just sitt eget märke : )

Ja, som sagt, jag är inte alls någon fan av foderleverantörernas betalda rådgivare (vilket vi sett flera prov här på sidan).

Men det går inte att komma undan att det finns olika syn på det hela, hur man sedan ser på trovärdigheten - well, det är upp till var och en... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 451
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar