Soft Suprime A, erfarenheter o tankar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Soft Suprime A, erfarenheter o tankar?

Ett par stallkompisar till mig köpte nyligen en London till sin häst. De ska ha sadeln till det mesta utom hoppning.

Nejmen hjälp!!!:eek: Nu blir jag nervös!!! Men du kan väl inte behöva betala frakten tillbaka för den??:confused:

Nej då jag får hela alltet ersatt och hon bad så hemskt mycket om ursäkt, tillverkaren skulle få det hett om öronen sa hon! Hoppas din ser bättre ut!

Men HJÄLP! :eek: Den var ju inte nådigt sned! Det var nog det värsta jag har sett hittills... Inte ens de sneda budgetsadlar (ni vet, 999kr inkl alla tillb) har varit SÅ sneda. Det avskräckte ju verkligen...

Nej den ser verkligen förfärlig ut. Min helt sadelokunnige pojkvänn såg tom. på min lilla bild på mobilen att den var sned så det är rätt obegripligt att ingen märkt nåt. Men det gör eg inte så väldigt mycket, jag satt inte så bra i den ändå så nu slipper jag ju iaf betala frakten tillbaka. Men visst hade den varit rak så hade jag nog behållt den ändå, kanske...

De är väldigt sköna! Men jag rekommenderar dem inte om du har en häst med en mer svängd rygg. Min häst har ändrat form nu (hon var rak innan) så nu ligger den inte så bra längre tyvärr. :(

Ah, okej. Min nordis har nog rätt svängd rygg...Här är en bild på busen:
3702596.jpg

Vad har du för kuse?:)

Skulle satsa på en Barefoot London, den har funnits på marknaden länge och man hör mycket lite (inte hört nåt) dåligt om dem och de finns sällan beggade = folk och hästar är nöjda.

Personligen så tycker jag att barefootsadlar ger mest för pengarna för bomlösa i samma prisklass.
Det går alldels utmärkt att rida i skogen med den förutsatt att den passar hästen. Konstigt nog så passar de även på min häst som har en mindre sadelvänlig kropp.

fasiken vad tråkigt det där med din sadel :(
känner att jag blev väldigt skeptisk till firman nu, blir nog en sadel från stallvrå..hoppas du hittar en ny sadel som passar er istället!:)

jo, nu lutar det åt en BareFoot faktiskt. De verkar vara prisvärda och bra sadlar :)

Om du beställer så köp till en mjuk pommel, de hårda är så smala och de glömde bredda dem när de satte i de inbyggda panelerna så även det vidaste blir smalt om man har häst runt eller över 115 grader.

fasiken vad tråkigt det där med din sadel :(
känner att jag blev väldigt skeptisk till firman nu, blir nog en sadel från stallvrå..hoppas du hittar en ny sadel som passar er istället!:)

Ja det är trist men hon som säljer dom är väldigt trevlig och mycket snabb, jag beställde sadeln i söndags och hade den idag och jag kommer få tillbaka alla pengarna så jag tycker ändå att jag blivit väl bemött.

Det var ju bra iallafall, att bli vänligt bemött även när man vill reklamera är ju liksom ingen självklarhet. Lycka till i djungeln av sadlar :)

Om du beställer så köp till en mjuk pommel, de hårda är så smala och de glömde bredda dem när de satte i de inbyggda panelerna så även det vidaste blir smalt om man har häst runt eller över 115 grader.

Ah! Tack för det rådet, ska jag tänka på :)

Oj, nu får du gärna förklara vad du menar. Lurar också på att köpa en Barefoot, men tyckte att pommeln var för smal och att det blev tryck över manken. Dock inte på dottrens häst...

Jag har en London till min nordis och den funka verkligen super. Beställde dock den vida pommeln men fick den smala så den låg inte så bra från början, men jag stoppade in skumgummi där ist och det blev jätte bra. Många snäger nämligen att även den vida pommeln kan vara för smal för breda hästar! Själv rider jag bara i skog och mark med mig häst och där är den suverän. Man sitter verkligen jättebra! Jag gillar den skarpt och hästen också. Men, när man ridit brabacka i 1 år så kanske det mesta är bättre...:D Nä skämt åsido...tycker helt klart att den är värd att prövas om du har en nordis!

Lycka till!

Vet inte riktigt vad du vill att jag skall förklara så jag chansar.

För några månader sedan så gjorde Barefoot om sina sadlar och de byggs nu med inbyggda paneler (bossar), detta gör att sadeln blir ju några cm tjockare i framvalvet. Detta har de inte tagit hänsyn till utan använder samma vidd på pomlarna som tidigare därav så blir det ju extra trångt/smalt och det åtgärdas då med en mjuk pommel som de samtidigt tog fram som alternativ alt. eget material som man kan stoppa med istället.

http://www.pixbox.se/alb_show_id323184_page0.html här finns bilder, den vita pommeln är den vidaste, hästen har på kortet runt 125 grader.

Senast ändrad:

Det finns ju fler märken av bomlösa som ser "engelska" ut, Startrekk och Trekker Master tex. Jag väntar själv på att få testa en Startrekk Dressyr :d

De är väldigt sköna! Men jag rekommenderar dem inte om du har en häst med en mer svängd rygg. Min häst har ändrat form nu (hon var rak innan) så nu ligger den inte så bra längre tyvärr. :(

Har din häst FÅTT svängd rygg?? :confused: :eek:
Vad beror DET på? Kanske har den börjat svanka för att sadeln egentligen inte legat bra från böran? *spekulerar* Det där skulle man vilja hör mer om! :bow:

Har din häst FÅTT svängd rygg?? :confused: :eek:
Vad beror DET på? Kanske har den börjat svanka för att sadeln egentligen inte legat bra från böran? *spekulerar* Det där skulle man vilja hör mer om! :bow:

Det där har jag funderat på mycket också. Jag spekulerar och funderar utifrån vad jag nu tror.

Jag tror inte på bomlöst som enda alternativ i längden och framförallt inte med lite tyngre ryttare och svaga ryggar. Vad som än sägs så köper jag inte att en bomlös med eller utan pad är tilläckligt avlastande utan jag tror mer på att det blir punkttryck just där ryttaren sitter al. över stigläderhållarna.

Det är många gånger jag har sett ryggar efter en bomlös ritt som har kraftiga avtryck efter sadeln,( precis som det kan bli med en för trång bomsadel) samt att de haft sänkta ryggar istället för en rakare rygg som bör ses efter ett jobbpass.

Jag tror detta beror på att en bomlös sadel ligger så tätt och hårt mot hästen ofta även i kombination med en omusklad rygg att den helt enkelt inte orkar att jobba när sedan en ryttare kommer på och ger ett kraftigare tryck på liten yta. Det blir helt enkelt för jobbigt att arbeta för dem och då blir ju följden att hästen sänker sig istället.

I vissa fall har det naturligtvis även med att sadeln inte passar för ryggen och det blir ju lika illa som en opassande bomsadel.

Men hur det än är så tror jag inte på kombinationen, bomlös sadel - omusklad rygg - tung ryttare (menar då inte tjock utan tung utifrån hästens muskler och hur trycket blir från en bomlös sadel)

Det är lite av mina spekulationer och tro utifrån vad jag har sett IRL och på bilder.

Har även lite egna funderingar över detta - min häst är mer framåt sen den fick sin bomlösa- det finns de gånger då det helt enkelt handlar om att vilja springa ifrån obehaget och piggheten är i själva verket stress, inte att de blivit fria och rörligare av sin bomlösa sadel.

Jag tror på variation av två bra sittande alternativ att varva med.

Senast ändrad:

Nja, svängd och svängd, det var nog fel ordval av mig.

Hon har inte blivit svankig utan är fortfarande rak 2/3 delar av sadelläget men hon har musklat sig så mkt över länden så hon svänger upp mot den sedan. Och då skaver FF:n där bak. Det är ju en relativt styv sadel. I övrigt är hon snarare väldigt väl musklad över ryggen. I stort sett platt med "regnränna".

Men jag letar vidare i sadeldjungeln så länge...

Senast ändrad:

Jag tror inte Freeformen skulle funka på din häst, den skulle nog skava baktill.

innan jag drar iväg ett långt och jobbigt mail till Stallvrå, tänkte jag fråga er om en sak. Det där med padd till den bomlösa London dressyrsadeln, vilken är det? Grandeur? Kan jag ha den under sadeln fast ändå ha ett vanligt schabrak också? Herregud vad jag är förvirrad :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: ufot
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka