Soft Suprime A, erfarenheter o tankar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Soft Suprime A, erfarenheter o tankar?

Jag var och hämtade en Soft Supreme T sadel igår och ska prova den idag. När jag provat den ska jag skriva och säga vad jag tycker. De hade bara T hemma men den är bra till överbygda hästar. Ska bli intressant för jag har aldrig provat en bomfri sadel.

ska bli intressant att få höra dina tankar om den när du provat :) :bow:

Det finns ju paddar gjorda för var Barefootmodell. Det är den blå och bruna som vrå har, det finns även vinröd.
De är ju snygga som de är och formade till sadeln.

Ingrid & Lukas har ett snyggt schabrak till sin. Sök på " Barefoot London" så får du upp bild på det eller Pm henne.

Jag har köpt Börjes som duger mer än väl, min häst har så kort rygg så det finns inget annat längdmässigt som fungerar, vill inte ha nåt som täcker upp hela ryggen och eftersom sadeln redan har sina egna paneler så blir detta bra.

jag tittade på hennes bilder nu, och det är ju faktiskt fint som det är. får vänja mig vid att bara ha en färg på paden, vem vet, kanske får råd att köpa ytterligare en senare :) får min kille bestämma vet jag att det blir en blå :D (usch vad jag ogillar blått egentligen)

Tack för att du delat med dig av dina tankar och erfarenheter :bow:
Och till alla andra också såklart:banana:

Julle: vet inte? Jag la in denna tråden här eftersom det från början inte var en dressyrsade jag babblade om :confused:

*hmm*

Är Soft Supreme-tråden på Dressyrutrusning borta?:confused:

Funderade en stund om jag blivit dum i huvudet för jag var också hel övertygad om att jag skrev i en tråd på dressyr med. Men vips så fanns den inte. Måste varit i den tråden det stod att SS hade reagerat över att bilderna las ut till oss, så det är nog orsaken till att den försvann.

Tycker det är bra att man delar med sig så att även de oerfarna får upp ögonen, man måste ha koll nu när det bara bubblar upp nya modeller och märken hela tiden.

dattla: Det är jättesnyggt med det schabraket, men visst är det jobbigt att va fåfäng ;)

Senast ändrad:

*hmm*

Är Soft Supreme-tråden på Dressyrutrusning borta?:confused:

Jag bad moderatorn plocka bort mina inlägg för att jag inte ville smutskasta försäljaren, hon blev lite ledsen när jag lagt ut bilden på min sadel på nätet, tänkte inte på att det så klart inte är så bra för henne. Men tydligen tog moderatorn bort hela tråden i stället. Har du fått din?

Senast ändrad:

Okej, nu har jag provat sadeln och jag upplevde inte att den kändes särskilt vid. Hästen jag red på är inte så vid så det kändes som en normal sadel. Tyckte att den var skön och sitta i. Jag personligen skulle nog behöva en 1/2 storlek större. Hästen är bara en unghäst och har inte ridit den på 2 månader så vi skrittade bara. Kändes ok, ska trava lite i morgon och se hur det går.

Hur vet man att det är skönt för hästen? och att den inte trycker någonstans? När jag tog av vojlocken (smutsig häst) så var den nästan helt ren utom allra längst bak. Betyder det att den låg an på hästen och stilla eller hur tolkar man det.

Ingen som har koll på A-modellen? Har mailat en del med ÅF men sen hittade jag en begagnad montsegur som jag ska prova. Vill dock ha en bomfri att altinera med. Har bara hört gott om London-sadeln men oroar mig lite för att min häst som alltid är bukig kommer dra fram sadeln eftersom sadelgjordsläget är placerat där det är.

Ok, då fattar jag. Men jag tycker inte du sa nåt negativt om henne alls!! Du klargjorde ju klart och tydligt hur nöjd du var med bemötandet och hur trevlig hon alltid är. Men jätteschysst av dig att be om att ta bort inläggen ändå!!:bow:

Tror min sadel kommer imorgon, hon skickade ju den i tisdags. Men jag har grym ånegst för jag har egentligen inte råd....:crazy: Fast jag har sålt en av mina andra sadlar men inte fått betalt än, så det är inte sååå farligt egentligen. Men lite otäckt känns det...:(

Ja jag hade oxå lite ångest för jag hade egentligen inte alls tänkt att köpa en så dyr sadel men jag var alltför nyfiken för att kunna låta bli att beställa hem en.
Jag talade om för försäjaren att jag inte alls sagt något ont om henne och att jag inte tänkte mig för när jag la ut bilden så det är helt lugnt nu. Hoppas din passar hästen och att du trivs med den, annars går det ju bra att skick tillbaka men det blir ju lite onödiga fraktpengar att betala. Jag håller tummarna!!!

Gör det!!;) Men om den kommer imorgon hinner jag nog ändå inte hämta ut den förrän till helgen.... Jobbar lite dumt nu ett par dagar...

Det där har jag funderat på mycket också. Jag spekulerar och funderar utifrån vad jag nu tror.

Jag tror inte på bomlöst som enda alternativ i längden och framförallt inte med lite tyngre ryttare och svaga ryggar.
En tung ryttare ska väl ALDRIG rida länge på en omusklad rygg! :eek: Menar du att man kan fuska där då, man slipper träna upp sin häst om man använder bomsadel? Nej, då är man nog fel ute...

Vad som än sägs så köper jag inte att en bomlös med eller utan pad är tilläckligt avlastande utan jag tror mer på att det blir punkttryck just där ryttaren sitter al. över stigläderhållarna.

Det är många gånger jag har sett ryggar efter en bomlös ritt som har kraftiga avtryck efter sadeln,( precis som det kan bli med en för trång bomsadel) samt att de haft sänkta ryggar istället för en rakare rygg som bör ses efter ett jobbpass.
Det kan ju bero på vilken typ av bomlös som använts, det finns så många olika att jag inte tycker att man kan dra dem allihop över en kam. Dessutom passar olika modelelr på olika hästar, de måste också passas in.

Jag tror detta beror på att en bomlös sadel ligger så tätt och hårt mot hästen ofta även i kombination med en omusklad rygg att den helt enkelt inte orkar att jobba när sedan en ryttare kommer på och ger ett kraftigare tryck på liten yta. Det blir helt enkelt för jobbigt att arbeta för dem och då blir ju följden att hästen sänker sig istället.
Som sagt, precis som bomsadlar ligger olika bomlösa olika bra på olika ryggar. Men på en omusklad rygg ska man aldrig rida länge, den ska tränas från marken.

I vissa fall har det naturligtvis även med att sadeln inte passar för ryggen och det blir ju lika illa som en opassande bomsadel.

Men hur det än är så tror jag inte på kombinationen, bomlös sadel - omusklad rygg - tung ryttare (menar då inte tjock utan tung utifrån hästens muskler och hur trycket blir från en bomlös sadel)

Det är lite av mina spekulationer och tro utifrån vad jag har sett IRL och på bilder.

Har även lite egna funderingar över detta - min häst är mer framåt sen den fick sin bomlösa- det finns de gånger då det helt enkelt handlar om att vilja springa ifrån obehaget och piggheten är i själva verket stress, inte att de blivit fria och rörligare av sin bomlösa sadel.

Kan du inte avgöra om din häst har fått mer vilja och glädje eller om den smiter undan obehag? Du kanske i så fall skulle behöva få hjälp av en tränare?

Jag tror på variation av två bra sittande alternativ att varva med.

Naturligtvis är det fint om man kan ha två väl passande sadlar att växla med, men hur många har råd med det?

Nja, svängd och svängd, det var nog fel ordval av mig.

Hon har inte blivit svankig utan är fortfarande rak 2/3 delar av sadelläget men hon har musklat sig så mkt över länden så hon svänger upp mot den sedan. Och då skaver FF:n där bak. Det är ju en relativt styv sadel. I övrigt är hon snarare väldigt väl musklad över ryggen. I stort sett platt med "regnränna".

Men jag letar vidare i sadeldjungeln så länge...

Aha, jamen då är ni ju på rätt väg :idea: hästen musklar ju sin rygg bakifrån :love:

Har även lite egna funderingar över detta - min häst är mer framåt sen den fick sin bomlösa- det finns de gånger då det helt enkelt handlar om att vilja springa ifrån obehaget och piggheten är i själva verket stress, inte att de blivit fria och rörligare av sin bomlösa sadel.

Kan du inte avgöra om din häst har fått mer vilja och glädje eller om den smiter undan obehag? Du kanske i så fall skulle behöva få hjälp av en tränare?

Då börjar vi med att reda ut detta, som jag ser att du totalt har missförstått, kanske otydlig skrivet.

Men - =citat, någon talar.. Alltså, det är inget fel på min häst, utan denna mening är taget från mångas munnar som börjat med bomlösa sadlar som upplever sina hästar mycket piggare efter några turer med sin bomlös sadel, detta tolkas då som att hästen blivit mycket friare och kan röra sig bättre. Efter stunder så har det dock visat sig att hästen sprang i från obehaget av sadeln som inte passade.

En tung ryttare ska väl ALDRIG rida länge på en omusklad rygg! Menar du att man kan fuska där då, man slipper träna upp sin häst om man använder bomsadel? Nej, då är man nog fel ute...

Vad jag menar är att det faktiskt finns många ryttare som skaffar sig bomlöst till sina omusklade hästar i hopp om att de skall muskla sig bättre. Står ofta om det här på buke och jag ser det IRL. Har jag påstått att man skall sätta på en bomsadel så man slipper träna? Vad lustigt du skriver.

I min värld skall ingen omusklad häst ens bära ryttare och jag har mer en en gång sagt det till hästägare som letar sadel, bygg först och handla sadel sen, men om den nu måste ridas under uppbyggnadstiden som en del så ja, då tycker jag att bomsadel är att föredra då jag anser att den fördelar trycket bättre över större yta.

Naturligtvis är det fint om man kan ha två väl passande sadlar att växla med, men hur många har råd med det?

Så dyrt behöver passande sadlar inte bli.

Å hur många är det inte som gått och trott att bara för att det är bomlöst så passar sadeln. Det är ju nu på senare tid som många fått upp ögonen för att så enkelt är det ju inte, utan även en bomlös sadel måste ha samma noggranna inpassning som en bomsadel.
Men IRL så fuskas det allt för ofta med båda sorterna.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: ufot
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka