Shenzi
Trådstartare
Jag letar sadel till min grova nordis nu och det ska bli en bomlös, frågan är bara vilken modell. Jag har tittat på stallvrås sadlar, men ingen har fallit mig riktigt i smaken. Sen trillade jag över en annan sida med bomlösa sadlar, varav en ser ut som en vanlig sadel. Verkar ju helt perfekt! Men är det någon därute som har erfarenheter kring sadeln, hur den fungerar på breda ryggar, eller bara tankar om hurvida den skulle kunna fungera/passa på en nordis? Just faktumet att sadeln ser ut som en vanlig sådan (typ) gör mig skeptisk angående hurvida den anpassar sig efter ryggen på kusen i fråga. Därför efterfrågar jag tankar och erfarenheter kring just denna sadel
http://www.softsaddles.info/soft_supreme_a.htm
Har även funderat på Stallvrås Gardian, Cheyenne eller London Dressyr.Har ni erfarenheter kring just de sadlarna? Går det att rida i en dressyrsadel i skogen? (hört att det kan funka men jag är skeptisk, vet dock hur det fungerar med bomlösa på den punkten).
Sen är det de där med storleken. Det är tänkt att både min pojkvänn och jag ska kunna använda sadeln, men jag är rädd att det inte går för att vi har olika stora rumpor så att säga. Kan vi båda ha 17"? Jag har 38-40 i brallor, han har medium i braxor. Eller måste vi ha en 18"? Vad händer då om jag ska rida i den också? (ska kanske nämnas att min kille håller på o går ner i vikt).
Efter denna mkt röriga text så ber jag alltså er kloka bukare om råd vad gäller vilken sadel jag ska ha, erfarenheter och tankar!
Tack på förhand
/Sandra
http://www.softsaddles.info/soft_supreme_a.htm
Har även funderat på Stallvrås Gardian, Cheyenne eller London Dressyr.Har ni erfarenheter kring just de sadlarna? Går det att rida i en dressyrsadel i skogen? (hört att det kan funka men jag är skeptisk, vet dock hur det fungerar med bomlösa på den punkten).
Sen är det de där med storleken. Det är tänkt att både min pojkvänn och jag ska kunna använda sadeln, men jag är rädd att det inte går för att vi har olika stora rumpor så att säga. Kan vi båda ha 17"? Jag har 38-40 i brallor, han har medium i braxor. Eller måste vi ha en 18"? Vad händer då om jag ska rida i den också? (ska kanske nämnas att min kille håller på o går ner i vikt).
Efter denna mkt röriga text så ber jag alltså er kloka bukare om råd vad gäller vilken sadel jag ska ha, erfarenheter och tankar!
Tack på förhand
/Sandra