Sockeravgiftning, någon som hänger på?

Hej, jag har hängt på från start och det har gått riktigt bra. Nästa steg är att dra ned på kolhydraterna... Jag börjar på måndag. Men jag avfrostade frysen i veckan och hittade blåbär.:) Blåbärspaj med grädde är det enda jag kan tänka på nu :d Det får bli fruktsalled med blåbär i helgen.

Jag funderar på att lägga mina vinbär i lite fil som ganska trevlig frukost.
För jag har nämligen inte dragit ner på min enorma (inte) mjölkproduktskonsumtion (jag köper väl tio liter fil och ungefär hälften så mycket mjölk per år).

Jag funderar på att lägga mina vinbär i lite fil som ganska trevlig frukost.
För jag har nämligen inte dragit ner på min enorma (inte) mjölkproduktskonsumtion (jag köper väl tio liter fil och ungefär hälften så mycket mjölk per år).
Turkisk yoghurt är ju bra bas till bär o nötter. Och det rymmer inte ur en burk i väskan...

Idag kände jag att jag behövde något kvällsmys i annan form än fruktsallad, så jag kladdade ihop naturell yoghurt, granola utan tillsatt socker, havregryn, kokos, lite hasselnötter och torkad frukt. Sedan kletade jag ut allt på en plåt och lät det stå i ugnen på låg temperatur i några timmar. Inte lika gott som yoghurttoppar man köper i affären, såklart, men tillräckligt för att stilla behovet :up::D

Tog mitt livs första graviditetstest igår. Chipsbaby. Förstås. Jag övertalade mig själv att ta det för det KUNDE ju varit en LITEN unge (hade varit 6 månader in i det om det hade varit något).

Du vet att gravtest blir negativa längre in i graviditeten va? Så det kanske inte alls är en chipsbaby (just saying)

Jag känner mig också avvand på socker. Väldigt skön känsla att inte tänka på godis mest hela tiden. Jag har i möjligaste mån också hoppat över det vita mjölet så jag har inte ätit past, ris eller vitt bröd heller de senaste veckorna. Pastan/riset/potatisen är väldigt lätt att byta ut. Fryspåsar med blandade grönsaker funkar perfekt istället för!

Jag begriper inte riktigt er som skippar kolhydrater? Kolhydrater behövs för att kropp och hjärna ska fungera.

Socker däremot är inte nödvändigt eller bra för något alls (utom vid insulinkänning för oss diabetiker :p ) Vitt socker, vitt mjöl - bägge är föga nödvändiga.
Men kolhydrater i vanliga livsmedel ser jag ingen vits med att skippa? Varför utesluta dem?

Helgen som var gick bra. Jag har klarat att motstå godissug :bump:. Vi hade rotfruket i ugn till steken i lördags... Jag viste inte att rödbetor och kålrot var så söta! Mina smaklökar har fått tillbaka sin förmåga att känna detta! Nu har jag börjat att dra ned på kolhydraterna... Men jag har inte vågat ställa mig på vågen... Jag vill inte bli besviken...:(

Jag begriper inte riktigt er som skippar kolhydrater? Kolhydrater behövs för att kropp och hjärna ska fungera.

Socker däremot är inte nödvändigt eller bra för något alls (utom vid insulinkänning för oss diabetiker :p ) Vitt socker, vitt mjöl - bägge är föga nödvändiga.
Men kolhydrater i vanliga livsmedel ser jag ingen vits med att skippa? Varför utesluta dem?
Min erfarenhet är att man behover mindre kolhydrater än vad man tror. Jag tar inte bort helt men drar ner på det.
Och jag mår betydligt bättre av det. Min IBS mår bättre etc.

Håller med dig.
Men var och en blir salig på sin tro.

Själv föredrar jag att äta blandad (men något ensidig pga dålig fantasi) kost med ris, och ibland pasta. Till det kyckling eller lax i något slags ugnslagad rätt med lite grönsaker.

Jag har visserligen fläskat på mig en del sista året och det kan vara en klar fördel om jag blir av med 5-10kg, men det är inga direkta viktmässiga katastrofer så i mitt fall handlar det inte om att jag ska ändra kosten i syfte att gå ner i vikt. Alltså inte behov av andra omställningar än att ta bort allt det där onödiga jag stoppat i mig i rask takt.

För övrigt "syndade" jag i lördags och åt ett par nävar chips.
Har dock stått emot både lösviktsgodis och fikabröd på jobbet, varje dag det bjudits. Och fortfarande ingen varm choklad.
En snäll arbetskamrat gratulerade mig igår morse till att vara duktig på att stå emot (hon hade förstås sett mina "originalvanor").

jag har inte skippat kolhydrater totalt, men det vita mjölet är ju onödigt, ris och potatis skippar jag och byter mot andra rotfrukter/grönsaker - fullkornspasta äter jag. Jag äter också både knäckebröd och grövre bröd så jag tror att min hjärna fortsätter funka (hoppas det i allafall O_o)

Min erfarenhet är att man behover mindre kolhydrater än vad man tror. Jag tar inte bort helt men drar ner på det.
Och jag mår betydligt bättre av det. Min IBS mår bättre etc.
Absolut behöver man kolhydrater och sannolikt tror de flesta att den mängd man äter i vanlig mat är alldeles lagom. De flesta äter alldeles för mycket vitt mjöl och andra snabba kolhydrater.
Jag tror att det är svårare att överäta grovt bröd, fullkornspasta etc. Men franskbröd och sockerkakaslinker ner rätt lätt. ;)

Dom senaste dagarna har varit tuffa, det smakar sött i munnen och det skapar mersmak. Är det frukten som vindruvor och apelsiner som gör detta? Jag har stått imot men det måste ge sig snart:mad:
Kolhydrat nedtaget går så där... men får fortsätta kämpa.

Känner mig fortfarande ganska belåten.
Förutom fusket i helgen, har jag klarat mig.
Trots att chefen hade köpt en massa lösviktsgodis i tisdags igen, och ställt på bordet i personalrummet. Jag tittade, suktade, dreglade mentalt.
Men tog inte en endaste pyttelilla bit.

På lördag ska jag dock fuska helt planerat för då fyller jag år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ifjol var vi några som hoppade på 100 dagar utan socker. Några höll i riktigt länge och bra med hälsoförbättringar som följd. Så jag...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 620
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar