Varför är passiv aggressivitet typisk offerkofta?
Därför det är ofta ett sätt att undkomma jobbiga insikter när någon kommer med åsikter om det verkligen är alla andras fel. Ofta får man svar i samma stil som:
"Jamen då är det väl jag som är helt dum i huvudet då och förtjänar att alla behandlar mig som en dörrmatta. Jag ska aaldrig mer klaga på någonting för jag är ju bara helt fel och alla andra har rätt att mobba mig!" Ofta följt av samma stil som:
"Såhär är det alltid! Alla bara hoppar på mig/kränker mig fast jag inte har gjort nånting, jag ska aldrig mer be om hjälp eller råd!"
Det är ett sätt att befästa för sig själv att alla andra verkligen är ute efter att mobba/kränka/trycka ner mig för kolla bara vad som händer när jag ber om hjälp och råd- alla säger åt mig att det är mig det är fel på. Självinsikten i en offerkofta är oftast noll.
Det betyder inte att alla som faktiskt blir mobbade, utnyttjade, nedtryckta har en offerkofta på sig. Absolut inte. Men när man under hela sitt liv eller iaf långa perioder känner att samma sak händer om och om igen så kanske man ska försöka se sig själv, vad man utstrålar, mitt kroppsspråk, min ton, mina ordval och framförallt stanna upp och verkligen känna om det är så att folk tänker och tycker det som jag tror att de gör. Eller är det mina egna förutfattade meningar som färgar vad jag upplever.
Har man en gång blivit mobbad eller på annat sätt nedtryckt så är det lätt (och en överlevnadsgrejj) att förutsätta att folk dömer mig för det är lättare att bli positivt överraskad om de inte gör det än att bli ledsen igen om de gör det. Problemet är ofta då att man istället lägger en massa överdrivna tolkningar i precis allting alla andra gör och säger.
Om man kollat på Real Housewives of New Jersey någon gång i de första säsongerna så fanns det en karaktär som hette Danielle och hon är för mig bilden av en offerkofta. Om du googlar så tror jag du förstår vad jag menar