Har du varit i den situationen? Hur vet du att du skulle få ut henne ur hissen? Hon kanske inte alls vill följa med dig.
Jag har skrivit det förr i trådar om att ingripa eller inte. Jag trodde att det var lätt att ingripa, tills en vän berättade om den komplexa dynamiken i våldsamma relationer. Ofta är den slagna parten hjärntvättad - hen tror inte att hen klarar sig utan sin partner (ibland är det även situationer som liknar ett Stockholmssyndrom - på något plan tycker man om sin partner och hittar på allsköns ursäkter, hen kan inte rå för att hen slår, hen är sjuk). Ibland finns även mycket rationella skäl för den slagne parten att "stå ut" - barn, gemensam ekonomi, gemensamt socialt nät, husdjur etc som håller kvar personer som borde fly för sitt liv.
Den här komplexa situationen innebär att man inte alltid vet vad som händer om man ingriper. Upplevs den misshandlande mannen som kvinnans fasta punkt kanske hon inte vill bli räddad. Hennes situation kanske blir än mer ohållbar om man tvingar henne att ta ställning mot pojkvännen. Han kan också uppfatta att hon har skämt ut honom genom att folk uppmärksammat att han slagit på henne (många som slår sina partners upplever det som en rätt de har och därmed kommer inte incidenten i hissen i hans värld att handla om att han bar sig kriminellt illa åt, utan om att hon skämde ut honom inför alla dessa personer).
Det här innebär inte att man inte ska reagera - men det innebär att man ska se realistiskt på vad man kan göra. Man kan säga något. Har man möjlighet att ge långsiktigt stöd kan man ge henne sitt telefonnummer (om inte är det en avledande manöver att börja snacka om en fiktiv gemensam skoltid etc som kan leda fram till det). Man kan ringa 112. Man kan bli den gemensamma fienden så att han åtminstone inte slår ihjäl henne där och då. Man måste försöka hjälpa till - men man måste också ta ansvar för sina handlingar och inte lämna den man vill hjälpa på en ännu sämre plats. För sanningen är att misshandlade kvinnor är i en så svag situation att det är svårt att agera - samtidigt som situationen naturligtvis inte blir bättre innan omgivningen gör det.
Å andra sidan jag kan ha helt fel: ni som skulle ta med er kvinnan ur hissen - vad hade ni tänkt att göra med henne sedan? Hur skulle ni säkerställa att hon var fortsatt räddad?
PS en jag kände gick in i ett pars hem och fysiskt hämtade en misshandlad person. Det var inte vackert (inte ens i den friserade version jag har fått) och det funkade därför och därför att det fanns ett socialt skyddsnät kring människan.
Jag har levt i den situationen. Jag har hämtat misshandlade partners från deras fängelsen. Jag vet att det är blodigt, rått och helt jävla absurt.
Hon skulle ha följt med mig ut från hissen, men hon skulle även ha gått tillbaka till honom sen när han släpps från häktet. Hon skulle absolut åka på stryk igen, men hon skulle så länge hon får leva, veta att hon är sedd och att det hon utsätts för är fel.
Tro inte för en endast sekund att den lilla biten omtanke och beskyddelse inte är värt det, för hon åker på stryk oavsett vad omgivningen gör.
Och åker jag på stryk finns det ju i alla fall en chans att hon slipper sitt monster i någon månad i alla fall. För skillnaden mot om jag blir misshandlad istället för henne, är att polisen får veta det i slutet av dagen.