Socialt experiment:kvinnomisshandel i hiss. 1 av 53 reagerar

purity_666

Trådstartare
Ja ett par låtsas bråka och mannen kränker kvinnan både fysiskt och psykiskt. Det händer i en hiss. 53 människor delar hiss med paret och blir vittne. 1!!!!! person reagerar.
Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör.

Hade du vågat reagera?

Jag såg en video med ett liknande experiment fast omvänt, kvinnan var den som gav mannen en örfil - resultatet blev att de förbipasserande gillande det de såg och flera ansåg att killen säkert förtjänade det.

Ja ett par låtsas bråka och mannen kränker kvinnan både fysiskt och psykiskt. Det händer i en hiss. 53 människor delar hiss med paret och blir vittne. 1!!!!! person reagerar.
Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör.

Hade du vågat reagera?

mitt hjärta blöder.
Jag hoppas verkligen att jag hade reagerat.

"Jag är också här. Var lite snäll så jag kan gå ut först."
:eek: :cry: :down:

mitt hjärta blöder.
Jag hoppas verkligen att jag hade reagerat.
Ja om man nu är rädd för sin egen del så kan man ju säga ifrån precis när man ska ut ur hissen, som tjejen gör. Då är det inte trångt och instängt längre. Stör mig verkligen på att folk glor också, som om det vore underhållning. Vilken jäkla utsatt situation om det vore på riktigt.

Åååhh fyy fan!! Blir så fruktansvärt arg!
Jag kan förstå att man tänker en extra gång om det är en gigantik människa med pistol, men detta?
Jag tror inte att jag hade kunnat stå tyst i en sådan situation. Jag hoppas verkligen att jag inte hade kunnat göra det!

Heh. Inte för att förespråka våld men känner en kille som reagerade. Han såg när en pojkvän slog sin flickvän på stan, går in och bryter genom att de två börjar slåss själva och lyckas sedan få skadestånd för att pojkvännen försvarade sig ;)

Vet också en händelse där väktare på donken sa "Kan ni inte gå ut och ta det där" när en tjej blev misshandlad där inne. :rage::arghh:

Ja om man nu är rädd för sin egen del så kan man ju säga ifrån precis när man ska ut ur hissen, som tjejen gör. Då är det inte trångt och instängt längre. Stör mig verkligen på att folk glor också, som om det vore underhållning. Vilken jäkla utsatt situation om det vore på riktigt.

Jag har fått intrycket att många av stirrarna anser att det ger ett budskap av "jag ser nog vad du gör..!". Synd bara att det i praktiken faktiskt bara är passivitet.

Det finns ju mängder av experiment på olika åskådarfenomen, som allihop säger att vi är dåliga på att "lägga oss i". Oavsett vad vi vill tro om oss själva när vi läser om det.
därför försöker jag läsa allt jag kan om hur underligt, irrationellt och vidrigt folk beter sig och sedan tränar jag. Jag tänker ut repliker och hur jag vill agera i olika situationer. Jag lyssnar på hur andra missat eller blivit lurade. Och ändå missar jag allt som oftast bollen (jag blir rädd även om det kanske inte är objektivt befogat, jag missar att se, jag missar hur folk fungerar, jag blir alltför arg och reagerar inte konstruktivt etc)

Då jag själv är en liten tjej på 156 utan kunskaper i självförsvar måste jag erkänna att jag nog i verkligheten så snabbt jag kunnat tagit mig ur hissen. För även om killen kanske inte är jättestor och inte har (synligt) vapen så har jag inte mycket att sätta emot om han går på mig också. Hade mått dåligt för att jag inte gjort mera, men rent krasst så hade jag nog inte vågat.

Men önskereaktionen hade varit att jag plockat fram mobilen och ringt 112 och anmält pågående misshandel medan killen lyssnade.

Då jag själv är en liten tjej på 156 utan kunskaper i självförsvar måste jag erkänna att jag nog i verkligheten så snabbt jag kunnat tagit mig ur hissen. För även om killen kanske inte är jättestor och inte har (synligt) vapen så har jag inte mycket att sätta emot om han går på mig också. Hade mått dåligt för att jag inte gjort mera, men rent krasst så hade jag nog inte vågat.

Men önskereaktionen hade varit att jag plockat fram mobilen och ringt 112 och anmält pågående misshandel medan killen lyssnade.

Jag har jobbat på krogen i många år, och därmed ibland varit tvungen att gå emellan. Ofta sitter man faktiskt säkrare som liten tjej. Mina (manliga och hyfsat storvuxna) chefer fick ofta en släng av sleven, men jag kunde alltid avvärja bråk på ett relativt tryggt sätt. Sen är det förstås enklare när man av många anledningar har andra maktfaktorer på hand.

Att ringa in en misshandel är ju långt mycket bättre än det vanligaste alternativet; göra ingenting.

Troligen hade jag reagerat med ett samtal till polis om jag varit ensam i en hiss med det bråkande paret. Lämna utan att göra något finns inte med men säga ifrån direkt och riskera att få sig en snyting i ett så trångt utrymme som en hiss vågar jag inte ärligt talat. Hade det funnits någon mer än jag och paret så visst, absolut! Dock inte själv.

Fy sjutton vad jag blir illa till mods :(

Jag har aldrig varit i situationen, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte hade gjort något. Jag hade varit livrädd, men jag hade gjort något, det är jag ganska säker på.

Jag undrar vad som hänt om en av killarna klappat till grabben och råkat skada honom.
Agerandet hade naturligtvis varit försvarligt men risken att han blivit fälld överhängande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 425
Senast: Nytant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 437
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30