Snubblig häst

Sv: Snubblig häst

min pålle snubblade förr för att han var stel i frampartiet .

då jag började överböja honom i halsen, göra mer skänkelvikningar ochandra lösgörande övningar för fram o ryggparti blev han som en helt annan häst.

visst snubblar han nångång i bland ännu , men förr var det hela tiden på plan mark.

du kan ju alltid höra med en massör, som har bätte koll på vilka övningar som lösgör vilka muskler.

sen kan det ju vara tusen andra problem . men för mig hjälpte det enormt med lite dressyr =)

Vid dagens träning kollade vi sadeln och jodå, den "har blivit" för smal över manken, alltså blir det trångt och tar då i bogbladen:crazy: .
Får nu lov att rida i min engelska sadel tills jag hittar en annan westernsadel:cry: , synd, eftersom jag köpte denna i höstas och hade tänkt ha den ett tag...
Tårna är inte särskilt långa, så det bör inte vara problemet.
Har också funderingar om just att jobba henne mer, hon är lite dåligt musklad fortfarande och det borde ju kunna förklara varför hon inte orkar parera vid snubbling.

Damen är för övrigt pigg och glad så det troliga är att jag fortsätter att jobba henne så fint ett tag till för att se vad som händer.

Hade en 4 årig fjording ett tag som snubblade mycket. Han höll på så när han inte hade nått att tänka på o bara lufsade på men sen märkte vi även att han var liten aning öm i sina djupa böjsenor fram.

Lika en släkting som hade en islandsvalack hopplöst snubblig så fort han bara lunkade o extremt känslig för hur ryttaren satt. Var ryttaren alert var han oxå det o inte ett snubbelsteg. Satt ryttaren som en tom potatissäck snubblade han så han höll på gå ikull...:angel:

Kan alltså bero på många saker... vakenhet, onda ben, ond rygg o fel utrustning... fel vinklar på hovarna... bara att börja leta o fundera fram orsaken...

Min madam har alltid varit snubblig av sig, men nu börjar hon snubbla på slät mark!!!
Undrar om någon annan har samma problem.
Vet inte om problemet beror på hennes dåliga knän, eller om hon bara är klumpig. Hon har en förmåga att inte titta var hon sätter fötterna och kan gå och kika åt ett helt annat håll. Problemet i sig är väl att hon numer har svårt att parera snubblingarna vilket får till följd att hon helt sonika går ner på knä:eek: ....
Har funderat över om det är att hon inte är tillräckligt musklad som gör att hon inte klarar av att parera snubblandet.
Någon som känner igen sig eller har någon teori kring det hela??

min ponny va så när han va ung. väldigt snubblig.. i steniga brantabackar gick det jättebra. då hade han stenkoll på sina fötter.
men på slätt underlag som t ex asfalt. så vet ja inte hur många gånger han gick ner på knäna...
men efter ett tag något år blev det bättre... o nu har det inte hänt på tio år =)..
hans problem va att han va slarvig....

likadant halvblodet ja har nu.precis som han glömmer bort att han har fyra ben på plant underlag o halkar till (trillar dock aldrig).. o i backar då har han stenkoll på fötterna..

Sen vet ja att borelia el om det e erlichia kan sätta sig på balans sinnet? kan inte va ngt sånt?:crazy:

Det kan ju finnas massor med anledningar... och också lika många teorier. Om hästen har dåliga knän så ligger det ju nära tillhands att misstänka att dessa blivit sämre.. En teori god som någon...

Jag hade en unghäst tidigare som plötsligt blev snubbligare och snubbligare... När det var som värst så gick hon också ner på knä och det var fara och färde att jag och häst skulle stupa ibland...

Där var orsaken en illa passande sadel visade det sig till slut. Den såg ut att ligga bra. Men vid närmare kontroll visade det sig att den inte gav tillräckligt med bogfrihet... Efter sadelbyte upphörde snubblingarna.
Nu var ju detta 8 år sen du skrev detta hehe, men jag ger det ett försök ändå. Snubblade din häst endast när du red? Jag har själv en väldigt snubblig häst, snubblar hela tiden. Vad jag märkt så snubblar han mycket när jag rider, men även om jag tar honom på promenad eller om han bara går i hagen. Kan sadeln vara orsaken ändå?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 342
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama