Sv: Snubblande häst?
Jag har misstänkt sedan i somras att han haft något knas i bogen då jag upplever högergaloppen inte är bärande och i vänstervarv tar han inte för sig med inner bak.
Detta har jag märkt tyfligare senaste veckorna!
Av olika anledningar som jag inte vill gå in på här eller ha kommentarer om så har jag inte kollat upp hästen förrän nu... Nästa vecka kommer en equiterapeut. Vi får se vad hon säger och om hon hittar något.
Och efter vad hon säger så kommer jag gå vidare med det här i alla fall och sista "utvägen" blir klinikundersökning.
Men det kommer du få!
Det är oansvarigt att sitta och rida på en häst som har "något knas".
Jag tycker det är lustigt hur folk rekomenderar att åka till klinik och kolla upp hästarna så fort det är något fel.
Självklart är det bra men om man är en medel svensson med en medelmåttig häst som inte tävlar på hög nivå... (jag syftar på mig själv) så är det inte så bara och bara att åka till klinik med hästen.
Och jag tycker det är lustigt att folk är så snabba att rekomendera annat när det
kan vara något allvarligt fel på hästen.
Det är visst "bara" att åka, köper man sig en häst så köper man sig det ansvaret, annars är det bättre att skaffa en cykel. !!!
Jag är en "medelmåttig svensson" med en "medelmåttig häst" som tävlar max 3-5 ggr / år men får min häst problem är det ju självklart att jag åker och kollar.
Det är en skyldighet!
Det går oftast en hel arbetsdag åt åt det, dvs man vill gärna att veterinärerna i så fall ska hitta något. Är man inte själv säker på att det faktiskt är fel på hästen så är det inte självklart att kolla upp den heller.
Dels är det DYRT. Och man vill gärna ha försäkringsbolaget med sig i ryggen och det är inte heller säkert om man ringer och säger att hästen är lite snubblig, att dom står för en utredning. Däremot hittar veterinärerna något så gör dom ju det... Men inte 100 procent...
Jag har varit tvungen att ta ledigt ungefär 10 dagar för vet. besök (plus timmar för distriktaren) till min häst det senaste halvåret.
Har man inte råd ska man inte ha häst. Men om det skulle vara så att man av någon speciell anledning har ont om pengar just då OCH om hästen inte är synligt sjuk/skadad så är det ju bara att ställa av hästen tills man har råd att åka iväg.
Man rider ju inte på hästen om det kan vara något fel på den. Man får ju tänka på den i första hand och itne sig själv
I mitt bakhuvud vet jag också att hästen haft kotledsinflamation i båda fram för 2,5 år sedan när han var utlånad till fodervärd. En dubbelsidig sådan är inte heller lätt att upptäcka...
Och där har du en stor anledning till att faktiskt åka till klinik.
Ledinflamationer kommer oftast tillbaka, och det är som du säger inget man bara upptäcker.