Snubblande häst?

S

swing

Min häst snubblar mycket nu, även på plan mark och i paddock där det inte finns något att snubbla på.. I alla gångarter och jag tror inte han "går och sover", för dom kan väl inte sova i galopp?

vad gör man? Vad kan det vara?

Försöker minnas tillbaka om han snubblat förut men jag vet inte, det är mer nu iaf. Han är 15 år och i bra kondition, rider ca 5 dagar i veckan både i skog och paddock...

Sv: Snubblande häst?

Min är oxå väldigt snubblig i alla gångarter. Men vi håller på att utreda en hälta oxå som han har haft problem med en längre tid, så jag tror det hänger ihop, för han har inte varit så snubblig tidigare. Nån här på Buke skrev att det kan va smärta i bogen, nån muskel el.likn.

Min häst snubblade mycket i våras vid pälsfällningen innan jag satte in en B-vitaminkur och då upphörde det. Kan det var brist på B-vitamin i samband med pälssättning?

Inte än och hade jag det hade jag nog inte frågat här. Han är ju inte halt utan springer fint men snubblade 3 gånger i paddocken idag..

Man tar inte bara hästar till veterinären när de är synligt halta. :cool:

Hur sitter sadeln? Om hästen snubblar fram så kan det bero på att den är ngt trång.
Var det länge seddan den skoddes?

Sadlarna är bra, har både bomlös och vanligt som ligger bra. Skoddes förra veckan..

Han snubblar med frambenen, bara snubblar som om det skulle ligga en gren eller något i vägen men det är inget där..

Låter ju inget vidare :( Är han lång i tårna? Det borde han inte vara om han är nyskodd, men kolla ändå. Vilken ras är det? Min var lite snubblig i våras och trillade på framknäna och skrapade sig rejält, det var inget kul, mycket pyssel innan det läkt, men då var han rätt lång i tårna och skulle skos ett par dagar efter han snubblat. Nu är han inte snubblig alls.
Ny sadel? Hittar du ingen möjlig orsak så måste du nog röntga hästan för det är trist om de går omkull och gör sig illa, lycka till :)

Men måste hästen vara halt innan man kollar upp den ? Räcker det inte att den avviker från sitt rörelsemönster, i detta fall snubblar hela tiden ? Snubblighet kan ha att göra med tex knäproblem.

Sadlarna är bra, har både bomlös och vanligt som ligger bra. Skoddes förra veckan..

Okej, ja då beror det nog på något som sitter inne i benet isf.
Ta hästen till klinik så de får kolla igenom den ordentligt.
Snubbel beror ofta på framknäna som ngn annan skrev.
Du bör inte rida på den förrän du vet varför den snubblar!

Det är som om du beskriver min häst... Han har alltid varit lite snubblig, oftast mer veckan innan skoning. Men nu på senaste har det blivit värre och värre...

Han snubblar på ridbanan kanske 3-5 gånger per ridpass och ute i skogen säkert lika mycket...
Ibland går han ner på knä (händer inte så ofta men har hänt 2-3 gånger, på rakt spår)

Han missar ofta om det är knöligt i marken eller något dike man går över/nedsänkning i marken... Det är som om han inte vet hur höga hans hovar är och lyfter dom inte tillräckligt högt (när man rider i skogen).

Jag har misstänkt sedan i somras att han haft något knas i bogen då jag upplever högergaloppen inte är bärande och i vänstervarv tar han inte för sig med inner bak.
Detta har jag märkt tyfligare senaste veckorna!

Av olika anledningar som jag inte vill gå in på här eller ha kommentarer om så har jag inte kollat upp hästen förrän nu... Nästa vecka kommer en equiterapeut. Vi får se vad hon säger och om hon hittar något.
Och efter vad hon säger så kommer jag gå vidare med det här i alla fall och sista "utvägen" blir klinikundersökning.

Jag tycker det är lustigt hur folk rekomenderar att åka till klinik och kolla upp hästarna så fort det är något fel.
Självklart är det bra men om man är en medel svensson med en medelmåttig häst som inte tävlar på hög nivå... (jag syftar på mig själv) så är det inte så bara och bara att åka till klinik med hästen.

Det går oftast en hel arbetsdag åt åt det, dvs man vill gärna att veterinärerna i så fall ska hitta något. Är man inte själv säker på att det faktiskt är fel på hästen så är det inte självklart att kolla upp den heller.
Dels är det DYRT. Och man vill gärna ha försäkringsbolaget med sig i ryggen och det är inte heller säkert om man ringer och säger att hästen är lite snubblig, att dom står för en utredning. Däremot hittar veterinärerna något så gör dom ju det... Men inte 100 procent...

Som min häst, pigg och glad, gnäggar och galopperar mot grinden när man kommer, spetade öron och framåtbjudning både ute i skogen och på ridbanan. Hoppar det man ber honom om.. MEN, han snubblar ibland.

Som sagt, jag borde tagit ut en ET i somras redan men har inte blivit av förrän nu. Jag skriver gärna och rapporterar vad vi kommer fram till!

I mitt bakhuvud vet jag också att hästen haft kotledsinflamation i båda fram för 2,5 år sedan när han var utlånad till fodervärd. En dubbelsidig sådan är inte heller lätt att upptäcka...

Så vi får se om det räcker med ET eller om det blir klinik..

Hur gammal är din häst? Funderar på om det har med åldern att göra, vet flera som har lite äldre hästar som blir snubbliga med åren. Kanske kan synen försämras? Bara en tanke som slog mig just nu.......

Synen har jag också funderat på då han är riktig tittig.. Även på ridbanan på spår i marken, bommar, olika saker runt ridbanan...

Det är som om han vänder huvudet för att titta på det läskiga med båda ögonen och sedan kastar sig åt sidan...

MEN det är enbart med mig på ryggen han gör detta... Så det kan vara ett sätt att testa på... När andra rider honom gör han det inte i lika stor utsträckning... Han blir värre när man jobbat ett tag så det är mer som ett system att komma undan arbete känns det som...
Men jag vet inte om hästar är så smarta på det sättet...

Hästen är 10 år... Tittigheten har alltid funnits där men också den blivit en anings värre. Men som sagt, bara när jag rider och när jag kräver saker av honom så jag vet inte...
Blir det klinikbesök så bör jag nog skriva upp det på listan över saker att kolla antar jag...
... när man ändå är där

Jag tycker det är lustigt hur folk rekomenderar att åka till klinik och kolla upp hästarna så fort det är något fel.

Jag tycker inte det är ett dugg lustigt att folk kollar upp. Det lustiga i det hela det är när folk försöker på alla sätt hitta på orsaker om varför det är si eller så. Och så kan dom göra i evinerlig tid, tills dom äntligen kollar upp hästen. Är det bättre menar du att sitta och gissa en massa saker som det kanske kan beror på än att få svar svart på vitt ? Och vad spelar det för roll om dom INTE hittar något ? då kan man åtminstone utesluta den saken istället för att kajka runt på en häst som kanske har ont. Och vadå går åt en helt arbetsdag, är det inte sådant man får offra emellanåt ? elle ska klinikbesök ingå i någon slags schema där man ska ha en lucka så man inte missar en arbetsdag ?

Jag har misstänkt sedan i somras att han haft något knas i bogen då jag upplever högergaloppen inte är bärande och i vänstervarv tar han inte för sig med inner bak.
Detta har jag märkt tyfligare senaste veckorna!

Av olika anledningar som jag inte vill gå in på här eller ha kommentarer om så har jag inte kollat upp hästen förrän nu... Nästa vecka kommer en equiterapeut. Vi får se vad hon säger och om hon hittar något.
Och efter vad hon säger så kommer jag gå vidare med det här i alla fall och sista "utvägen" blir klinikundersökning.
Men det kommer du få!
Det är oansvarigt att sitta och rida på en häst som har "något knas".

Självklart är det bra men om man är en medel svensson med en medelmåttig häst som inte tävlar på hög nivå... (jag syftar på mig själv) så är det inte så bara och bara att åka till klinik med hästen.
Och jag tycker det är lustigt att folk är så snabba att rekomendera annat när det kan vara något allvarligt fel på hästen.
Det är visst "bara" att åka, köper man sig en häst så köper man sig det ansvaret, annars är det bättre att skaffa en cykel. !!!
Jag är en "medelmåttig svensson" med en "medelmåttig häst" som tävlar max 3-5 ggr / år men får min häst problem är det ju självklart att jag åker och kollar.
Det är en skyldighet!

Det går oftast en hel arbetsdag åt åt det, dvs man vill gärna att veterinärerna i så fall ska hitta något. Är man inte själv säker på att det faktiskt är fel på hästen så är det inte självklart att kolla upp den heller.
Dels är det DYRT. Och man vill gärna ha försäkringsbolaget med sig i ryggen och det är inte heller säkert om man ringer och säger att hästen är lite snubblig, att dom står för en utredning. Däremot hittar veterinärerna något så gör dom ju det... Men inte 100 procent...

Jag har varit tvungen att ta ledigt ungefär 10 dagar för vet. besök (plus timmar för distriktaren) till min häst det senaste halvåret.

Har man inte råd ska man inte ha häst. Men om det skulle vara så att man av någon speciell anledning har ont om pengar just då OCH om hästen inte är synligt sjuk/skadad så är det ju bara att ställa av hästen tills man har råd att åka iväg.
Man rider ju inte på hästen om det kan vara något fel på den. Man får ju tänka på den i första hand och itne sig själv :crazy:

I mitt bakhuvud vet jag också att hästen haft kotledsinflamation i båda fram för 2,5 år sedan när han var utlånad till fodervärd. En dubbelsidig sådan är inte heller lätt att upptäcka...

Och där har du en stor anledning till att faktiskt åka till klinik.
Ledinflamationer kommer oftast tillbaka, och det är som du säger inget man bara upptäcker.

Jag åker inte in till klinik med min häst för att den snubblar i ridningen och i övrigt är fullt frisk (min bedömning). Jag försöker ta reda på själv och utesluta vissa saker innan sista utvägen blir klinik.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka