Sv: Snodd vid longering?
Fast att jobba är ju inte samma som att den går helt felfritt.
Och jag kan ärligt säga att jag tycker det är både lättare och trevligare att träna hästar genom att använda böjning (av kroppen) och bakbens aktivering än att spänna in dom framifrån.
Jag använder böjning och aktivering av bakbenen trots att han är inspänd. Det är inte så att jag drar ihop hästen utan ger hästen ett stöd.
Vad är det som säger att man måste göra antingen eller? Bara för att hästen är inspänd och kan få ett stöd betyder inte det att man inte aktivt jobbar hästen bakifrån. En häst som är inspänd utan energi bakifrån blir ändå framtung trots en högre form.
Sen jobbar jag honom både innan och efter utan inspänning för att avsluta med en låg form precis som i ridningen.
Men å andra sidan så tycker jag det är ofta man ser destruktivt tänkande kring form och arbete uppsuttet, och håller med om att många hästar går väldigt framtungt. Dock inte pga. brist på inspänningar.
Jo men jag har heller inte sagt att man inte kan få en häst att verkligen arbeta och gå i "uppförsbacke" utan inspäning. Däremot är det svårt att lära sig, det är lätt i teorin visst men att göra det praktiskt är svårt.
Jag har hitils nästan bara sett hempfling få hästarna i sån form utan något annat än sej själv som hjälp och därför vidhåller jag nog vid att dom flesta hästar går för framtungt. Att säga att hästen arbetar osv när hästen visserligen går och söker sig framåt men inget annat är fel. Min häst trampar också under sig och böjer sej och allt men det är också en form som sliter om han går där för länge, det är ingen form jag vill arbeta honom i mer än uppvärmande syfte, han måste upp i formen, sätta sig lite och få med sig bakbenen ännu mera, mera energi osv och då hjälper ett litet stöd fram. Precis som i ridningen.
Jag vill gärna bli motbevisad så har du någon film på dej eller häst eller någon "vanlig" männska som får hästen i en såpass samlad form utan någon hjälp så vill jag mer än gärna se.
Jag är faktiskt otroligt skeptisk till folk som säger att det och det är så lätt och att dom kan verkligen få hästen att sätta sig mera och ta i och allt utan att ha något "bevis" på det. Jag hade kunnat säga detsamma för jag kan mycket i teorin och hur det ska vara, men att göra det i praktiken är inte lika lätt.