Snodd vid longering?

R

Riverbridge

Hejsan.
Jag har hört mycket om att det är " farligt " om hästen inte har snodd vid longering, är det sant?

Jag föredrar att inte ha snodd på min medryttarhäst när jag longerar honom då han går i en mycket kort form och spänner sig med snodden på, och när jag tar av snodden på honom slappnar han av och går i en trevlig lång och låg form som i alla fall jag tycker borde vara mycket mer hälsosam.

Tack på förhand.

Mvh Riverbridge :)

Sv: Snodd vid longering?

Varför skulle det vara farligt med utan snodd?

Och nej det är inte sant, det finns olika problem beroende på om man har inspänning eller inte men men farligt utan är det inte.

Longering skiljer sig inte så mycket från ridning.
Man eftersträvar viss form och lydnad och använder de hjälper som behövs.

Behöver hästen hjälp att söka sig nedåt använder man snodd eller inspänning eller kanske båda.

Går den för djupt kanske man måste fästa en inspänning högt och mjukt för att få den att inte hamna framstupa.

Jag tycker inte att det gär att säga exakt vad som passar utan att ha sett hästen i arbete. Man använder det som behövs helt enkelt. Behövs inget alls avstår man hjälpmedel.

Det finns ju olika inspänningar för olika problem, min häst tex hamnar lätt i en för framtung form utan någon inspänning och det sliter mer än vad det hjälper att longera honom så. Med en vanlig inspänningstygel satt lite högre upp så kommer han upp lite mer och bär upp sig på ett helt annat sätt och får ett påskjut bakifrån.

Nej det är absolut inte farligt att longera utan snodd.
Vad som är farligt så att säga är att hästen harvar runt i en ohälsosam form dag in och dag ut, men det kan den göra både med eller utan snodd.

Vad som är viktigt när man longerar är att få hästen att jobba bakifrån, det gäller att engagera bakbenen så att den sätter dom under sig och trampar in lite, bär sig.
Detta går att åstakomma genom böjning av hästens kropp (vilket sker genom kommunikation och lydighet, och träning)
Jag är inte emot inspänningar, om dom används rätt.
Dock så är det sällan det egentligen behövs, det finns oftast bättre och enklare sätt att få en häst att jobba och bära sig själv så jag, precis som du, föredrar att inte använda dom.
Hempfling beskriver bra tycker jag hur man lätt kan få en häst att jobba utan inspänningar, och det är inte så himlans svårt om man förstår sig på rörelsemekanik och har kommunikation med sin häst från marken.

Hempfling beskriver bra tycker jag hur man lätt kan få en häst att jobba utan inspänningar, och det är inte så himlans svårt om man förstår sig på rörelsemekanik och har kommunikation med sin häst från marken.

Fast att säga att det inte är svårt är ju lite galet. Även om man vet rörelsemekaniken och har kommunikationen så är det svårt att få hästen att verkligen arbeta rätt utan att vara minsta framtung.

Jag har aldrig sett en häst förutom med Hempfling då arbeta riktigt utan någon som helst inspänning eller hjälp av övriga saker än sej själv. Kanske någon enstaka som jag sett går lite bättre än framtungt. Jag har i stort sett bara sätt framtunga hästen som visserligen trampar in lite under sig själva men är ändå väldigt framtunga.

Tömmkörning är däremot betydligt bättre än inspänningar tycker jag, men då har man ju också hjälpen av tömmarna även om man inte spänner in hästen med dom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog bättre om tömkörning rent generellt, speciellt till hästar som inte har 100% balans eftersom man kan ge lite stöd på ytter töm då, och kan jobba lite på rakt spår också ;)

Fast att jobba är ju inte samma som att den går helt felfritt.
Och jag kan ärligt säga att jag tycker det är både lättare och trevligare att träna hästar genom att använda böjning (av kroppen) och bakbens aktivering än att spänna in dom framifrån.

Jag vidhåller att det inte är speciellt svårt att åstakomma att hästen sätter under sig vettigt och om man förstår sig på rörelsemekaniken.(och kan ha en vettig kommunikation och lydnad med hästen i fråga)
För mig är det en relativt enkel logik, precis som med all fysik så följer kroppen vissa regler. "Om det benet sätter under sig där och har den graden böjning så kommer bålen upp när energin (rörelse och kraften) förflyttas framåt" Detta gäller både hästens och människans kropp. Fysikens lagar, rörelsemekanik. action= reaktion.
Det som krävs för att hästen ska kunna börja jobba korrekt (dock inte felfritt såklart men det gör ju ingen) är att den förstår och lyder kommandon för böjning av kroppen, tempokontroll, att den kan söka neråt när man ber den, och kan gå på en volt i olika diameter och varv.
För att sedan kunna samla och bära sig mer krävs såklart även muskelstyrka, vilket påverkar hur hästen från början rör sig under arbete. (även exteriör påverkar såklart, och exteriören följer fysikten lagar lika mycket som allt annat så därför viktigt att ta hänsyn till hästens exteriör i träning och vilka krav man har i olika skeden av träningen etc.)
Även en häst som har lite problem med att söka brukar funka i den situationen, då den oftast kommer till sökning och balans när bakbenen börjar aktiveras, vilket dom gör när hästen jobbar med böjning i kroppen och sätter under sig. Dvs. inget som kommer framifrån = inspänning onödig och i många fall skadande.

Enda gångerna jag själv tycker det kan vara nödvändigt är när det är en oerhört stjärnkikig häst (enbart om hästen är fullt kollad så man vet att det inte pga. någon smärta eller annan problematik!) som behöver hjälp med att förstå att det går att komma neråt med hals och huvud, eller för att runda till formen vilket ibland kan vara motiverat. (men med tanke på att det är bättre att göra när man rider så man kan variera formen mer så tycker jag inte det är nödvändigt vid longering.)
Det går få bra resultat med inspänning men dock är det sällan folk gör det på ett hälsosamt sätt och jag tycker det är få situationer där det verkligen är ett bättre val än att arbeta mer löst.

Men å andra sidan så tycker jag det är ofta man ser destruktivt tänkande kring form och arbete uppsuttet, och håller med om att många hästar går väldigt framtungt. Dock inte pga. brist på inspänningar.

Fast att jobba är ju inte samma som att den går helt felfritt.
Och jag kan ärligt säga att jag tycker det är både lättare och trevligare att träna hästar genom att använda böjning (av kroppen) och bakbens aktivering än att spänna in dom framifrån.

Jag använder böjning och aktivering av bakbenen trots att han är inspänd. Det är inte så att jag drar ihop hästen utan ger hästen ett stöd.

Vad är det som säger att man måste göra antingen eller? Bara för att hästen är inspänd och kan få ett stöd betyder inte det att man inte aktivt jobbar hästen bakifrån. En häst som är inspänd utan energi bakifrån blir ändå framtung trots en högre form.

Sen jobbar jag honom både innan och efter utan inspänning för att avsluta med en låg form precis som i ridningen.

Men å andra sidan så tycker jag det är ofta man ser destruktivt tänkande kring form och arbete uppsuttet, och håller med om att många hästar går väldigt framtungt. Dock inte pga. brist på inspänningar.

Jo men jag har heller inte sagt att man inte kan få en häst att verkligen arbeta och gå i "uppförsbacke" utan inspäning. Däremot är det svårt att lära sig, det är lätt i teorin visst men att göra det praktiskt är svårt.

Jag har hitils nästan bara sett hempfling få hästarna i sån form utan något annat än sej själv som hjälp och därför vidhåller jag nog vid att dom flesta hästar går för framtungt. Att säga att hästen arbetar osv när hästen visserligen går och söker sig framåt men inget annat är fel. Min häst trampar också under sig och böjer sej och allt men det är också en form som sliter om han går där för länge, det är ingen form jag vill arbeta honom i mer än uppvärmande syfte, han måste upp i formen, sätta sig lite och få med sig bakbenen ännu mera, mera energi osv och då hjälper ett litet stöd fram. Precis som i ridningen.

Jag vill gärna bli motbevisad så har du någon film på dej eller häst eller någon "vanlig" männska som får hästen i en såpass samlad form utan någon hjälp så vill jag mer än gärna se.

Jag är faktiskt otroligt skeptisk till folk som säger att det och det är så lätt och att dom kan verkligen få hästen att sätta sig mera och ta i och allt utan att ha något "bevis" på det. Jag hade kunnat säga detsamma för jag kan mycket i teorin och hur det ska vara, men att göra det i praktiken är inte lika lätt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II