Sne i bakkärran...*bild*

Sv: Sne i bakkärran...*bild*

Inte egentligen riktat till dig Alexandra_W men kopplat till ditt inlägg...

Jag måste säga att jag blir inte förvånad över att veterinären inte noterade detta. Jag köpte en häst (korkat nog osedd!!) som hade gått igenom veterinärbesiktning hos säljaren (hästhandlare av importhästar från Holland), när den kom till mig var den lam i svansen. :eek: Så att själv välja veterinär är nog det viktigaste av allt i ett hästköp, speciellt om man har med hästhandlare och importhästar att göra. Jag skulle dessutom ALDRIG nöja mig med en gårdsbesiktning efter mina erfarenheter. :crazy:

Vad gäller prognosen, håller jag med Alexandra_W, har också haft allt för många sjuka hästar. När man väl äger den är det en sak, då gör man allt man kan men när man köper en ny då bör man (för sitt hjärta och sin plånboks skull) försöka vara kall och göra allt man kan för att hitta en HELT utan fel. Så kolla igen med klinik, annan vet. samt kiropraktor/ET hittar de inget "lätt fixat" så skulle jag starkt avråda till köp.

Något som tar sisådär ett år att rätta till är väl iofs aldrig något "lätt fixat" :angel: (kan inte tänka mig att det tar kortare tid i ett sånt här fall, men jag kan såklart ha fel) så frågan är väl snarare om man tycker att hästen duger som den är och om man kan avstå från att träna hoppning/tävlingsrida under den tid det tar. Och om man vill spendera pengarna på det.

Ang gårdsbesiktning så tycker jag det är väldigt beroende på dels vilken vet som besiktigar men ffa vad det finns för faciliteter. Skrivit det i en annan tråd med, att HÄR skulle en gårdsbesiktning vara rena skämtet. Lutande grusväg att springa på, kraftigt lutande och LITEN grusplan att försöka longera på. Vill man ha mjukare underlag är det fälten.

Fblstoet gårdsbesiktigades dock. Lång stallgång, fanns både hårt, jämnt underlag och mjuk, jämn sandvolt att longera på med. Dvs samma yttre förutsättningar så som på klinik. Så där var skillnaden mellan klinik och gårdsbesiktning eg bara att man inte kunde rtg:a eller liknande om man hade misstanke om ngt.

Veterinären var distriktsveterinär, och MAKEN till petig och noggrann vet har jag dås ällan varit med om.

De anmärkningar som finns på intyget är: 'Litet ärr i övre ögonlock vä öga'. Det var så litet och pyttigt att det inte syndes om man inte lyste med ficklampa på det från exakt rätt vinkel..

'Liten sårskorpa i karled på insidan hb'. En liten typ 3 mm lång ytlig rispa i karleden med liten sårskorpa.

Sen 'litet överben på framsidan av skenan vb'. Det hade varit illa om man missat dock ;)

Men som sagt, det behöver inte vara varken sämre eller mindre nogrannt på gårdsbesiktning. Däremot så ska man se till att man kan få samma yttre förutsättningar avseende underlag och så vidare som på klinik, annars är det bättre ta det på klinik utan tvekan.

Vart hittar du såna guldveterinärer? Finns det någonstans man kan ringa för att få reda på "Sveriges petigaste veterinärer" eller kan man kanske begära den petigast möjliga när man bokar tid? :rofl:

Vart hittar du såna guldveterinärer? Finns det någonstans man kan ringa för att få reda på "Sveriges petigaste veterinärer" eller kan man kanske begära den petigast möjliga när man bokar tid? :rofl:

Tja, just den så ägaren (inte ens jag alltså.. *s*) ringde DV-stationen och sa 'hejsan, jag vill ha en köpbesiktning av häst snarast möjligt'. De tyckte 'tisdag kl 13, passar det?' och sen skickade de ut en veterinär. Som jag aldrig sett förr, och som ägaren aldrig sett förr ;)

Hmm, det funkar nog inte ALLTID va? :angel:

Var lite kul iaf, en kompis var inne på att veterinärvårdsförsäkra sitt varmblod som gått UA på veterinärundersökningen (14 år gammal) och så sa jag något om att det kan vara bra att göra en vanlig besiktning först för att se att den verkligen inte skulle få några anmärkningar innan man gör försäkringsbesiktning (var ca 1½ år sen den kollades), men svaret blev "annars kan man ju ta ut ** som inte hittar något" ;) Tråkigt att man ska behöva lära sig av erfarenheter sådär, men alla har väl styrkor/svagheter när det gäller ett så stort ämne som djurhälsa.

Självklart är aldrig liknande saker lätt fixade, därför använde jag citattecken ;). Vad jag menar är väl snarare att om man hittar en uppenbar skevhet/problematik och vet hur det ska lösas kan det ju kännas bättre än om diagnosen är osäker.

Naturligtvis beror det på veterinär! Men min erfarenhet av att säljaren väljer "sin" veterinär för gårdsbesiktning är inte så bra.

Snea bakdelar både på hästar och hästägare har man väl tagit del av ett antal gånger utifrån sitt yrke.:rofl:

Förlåt. "Lill Lördag i kväll"

Senast ändrad:

Självklart är aldrig liknande saker lätt fixade, därför använde jag citattecken ;). Vad jag menar är väl snarare att om man hittar en uppenbar skevhet/problematik och vet hur det ska lösas kan det ju kännas bättre än om diagnosen är osäker.

Ja absolut. Då vet man vad man har för utgångsläge. Bara man är medveten om att det inte bara är att tuta och köra eller boka en behandling och sen tror att det är klart. Men iofs är det väl upp till ET/Kiro/Vet som undersöker att förvarna om det när det gäller ett hästköp.

Illa egentligen att vara "rädd" för att köpa en sned häst. Iom att det finns så många sneda. Men lika illa att så många inte verkar upptäcka det och ta tag i det ordentligt INNAN man säljer en häst :crazy: som det ser ut idag vill ju alla ha färdiga hästar, och man kan ju känna sig ganska lurad om den går igenom en besiktning men sen tar ut ET eller dylikt och det visar sig att hästen är sned t ex. Man kan ju tydligen inte yrka på dolt fel :p

Man kan ju alltid boka tid med sin egen Veterinär och göra en ombesiktning så snart hästen har kommit till köparen.

Då har man två Veterinärintyg.

1. Som är säljarens veterinärintyg och utfärdat av säljarens Veterinär. (Där brukar det alltid stå massor av U.A.)

2. Som köpare ett dagsfärskt Veterinärintyg från köparens egen Veterinär och på det Veterinärintyget så brukar det oftast vara lite mindre U.A. samt mera komentarer.

Går båda dessa Veterinärintyg för mkt i sär så gäller det att snabbt få en opartisk tredje part för en "secund upinion" (d.v.s. en grundlig utredning på en klinik med goda referenser.)

Go Natt!!! Jag ska nu ägna en tid åt uforskningen av Sarkral leden (eller vad det heter. Jag vet dock var den sitter:p)

Jag är inte dum,, har bara otur när jag skriver.:love:

sakralleden? finns det en led vid sacrum, eller vad? :crazy: (måste plugga på anatomi :angel: )

Angående det där med besiktningar/veterinärer så låter det rimligt. Om man inte själv får välja veterinär och vara med vid besiktningen första gången, då kanske man "bara" behöver göra en till ombesiktning vid frågetecken :p

Fördelen med att ta säljarens veterinär, som ofta också är "behandlande" veterinären i stallet, är att denna har skyldighet att skriva med om hästen tidigare blivit behandlad för någon åkomma...

Gör ofta gårdsbesiktningar, och det som är viktigast, som Alexandra W sa, är att det finns en bra väg att springa på, och någonstans att longera på. Dessutom är det bra om både köpare och säljare är med vid besiktningen, då man kan diskutera och förklara det man sett...

Jag är också sådan att jag skriver ner minsta lilla galla, ärr och liknande, även om de ej har betydelse för hästen. men då ger man efteråt en förklaring till varför den ej har betydelse- ex gammalt överben, ifyllda kotseskidor bak, som är mjuka, liksidiga, ej varma eller ömmande... osv.

ileosacralleden ja, kallas ibland korsbensleden med, eller SI-leden. Inte alls ovanligt med problem där, och de kan även få pålagringar etc som i vilken annan led som helst. Dock är den ju betydligt mer svårundersökt än andra leder.

Har sett att flera duktiga halvblod/fullblod sett ut på detta sett, men har aldrig frågat varför. Ska försöka ta reda på det;)

Då är jag med! :idea: Har aldrig tänkt på det som "sakralled" utan bara SI-leden :angel: Är väl ganska vanligt att de får problem där om de har sneda höfter?

Min brorsdotter har precis köpt häst. Den gick igenom vet bes ua. Väl hemma med hästen märker vi att den är osymetrisk. Har någon varit med om detta förr? Vågar vi behålla henne eller är det bra att lämna tillbaks? Hästen är supertrevlig och import från holland. Därför kan vi inte få reda på bakgrunden.....
12284917.jpg
En "tapinare"????
Min häst ser med ut så. Dels det som satte stopp för travkariären. Hon har blivit knäkt i höften av en kotknäckare så hon blev lite bättre men skiljer ca 1 cm. Ser precis ut som denna.
Hon har blivit så pga fel träning som tvååring!
Rätt vanligt på travare som ja antar denna är!
Hon fngerar som häst åt mig alla fall o avelskärriären har nu börjat. Kanske en ny stjärna??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset