Sne i bakkärran...*bild*

W

werah

Min brorsdotter har precis köpt häst. Den gick igenom vet bes ua. Väl hemma med hästen märker vi att den är osymetrisk. Har någon varit med om detta förr? Vågar vi behålla henne eller är det bra att lämna tillbaks? Hästen är supertrevlig och import från holland. Därför kan vi inte få reda på bakgrunden.....
12284917.jpg

Sv: Sne i bakkärran...*bild*

Be att er egen vetrinär kollar om hästen går att användas på vanligt sätt,annars ska ni lämna tillbaka hästen.Hästen är väl då sålt med dolt fel!?

den ser ut som min pålle gjorde/gör.
han va riktigt sned i baken och håller alltid svansen lite åt vänster, men har med hjälp av equiterapeut blivit något bättre. Och ännu bättre kommer det bli om allt går som det ska.
tyvärr så fick han även problem med frambenen på grund av denna snedhet som han gått med lääääänge. kotledsinflammationer hit o dit. Ska med han till vet. på torsda.

lycka till med pållen.

lägger till en bild på hur pållen såg ut när ja fick han. Kanske är svårt att se, men men.

rosensjsbirk026.jpg

Senast ändrad:

Vi väntar på hovslagaren så han blir skodd innan veterinären kommer. Vi har en superkunnig hästveterinär och förhoppningsvis blir det väl på fredag. Jag ville bara ta reda på så mycket som möjligt här först eftersom buke kan vara en otrolig kunskapsbank:idea:. Jo vi har pratat med förmedlaren som affären är uppgjord med. Hon tar tillbaks hästen om vi vill, eller sänker priset om vi behåller. Grejen är den att den är så snäll, arbetsvillig och enkel i all hantering. Brorsdottern är bara 14 så hästen är perfekt!! Hade så gärna velat behålla den....men....vågar vi??

Ta ut kiropraktor.

(Många har snett bäcken, vilket kan åtgärdas.)

/ Lisa

Vänta och se vad veterinären säger, beror ju lite på också vad man ska använda den till. Den kanske får några restriktioner att den typ inte kan tävla höga klasser, hoppa för högt eller gå för hårt etc. Eller så är det något som är "enkelt" att rätta till och hästen blir återställd. Man kan också ta ut en hästkiropraktor.
Men är det nåt kroniskt som en skada eller som kan störa hästen i framtiden hade jag nog lämnat tillbaka :(

Har sökt hästkiropraktorer, men det finns ingen i närheten. Spelar ingen roll utan vi kommer efter veterinären prova oss på det också, men hade ju underlättat om det finns någon i närheten. Någon som vet??

Hej!
Om jag varit er hade jag konsulerat med en kunnig vetrinär kanske mer en en, men även en kiroprakter.
Har själv haft 2 hästar som har varit sneda bak, den äldsta nu 22 skulle egentligen avlivats som 16 åring om vi inte tagit ut kiroprakter, har aldrig haft problem sedan dess, är nu glad pensionär.

Läste dessutom en artikel i ridsport om boken "vad är det för fel på häsetn?- en bok om kiropraktik på häst"
Enligt den skulle nästan 70-80 % av svenska häst beståndet ha problem med vad de kallar si-leden. Si-leden fäster hela bakdelens skelett mot ryggraden via två små ledytor. Å enligt författaren till boken räker det med att hästen tex. går omkull i hagen eller halkar häftigt för att där ska uppstå snedhet.

Hoppas det var till hjälp, jag själv är väldigt facinerad!!

Lycka till, hoppsa det löser sig.
Emelie

Be att er egen vetrinär kollar om hästen går att användas på vanligt sätt,annars ska ni lämna tillbaka hästen.Hästen är väl då sålt med dolt fel!?

Det där är INTE ett dolt fel! Dolda fel är just sådana som är DOLDA och inte syns vid köpetillfället. Det där syns, så inget dolt fel. Däremot kan man undra vad besiktande veterinär kikade på, som missade den där assymetrin...

Till TS: Kolla upp hästen ordentligt på klinik i första hand, och bestäm sen om gå vidare med ev kiropraktor eller försöka få lämna tillbaka hästen. Det kan bero på så mycket, från snedhet i kors/bäcken, till att det helt enkelt enbart är musklingen som är assymetrisk och beror på att hästen sparar ena bakbenet till exempel. Och då är ju frågan varför den gör det?

Uppdatera gärna!

(Min dam var sned över korset, assymetriskt musklad, berodde delvis på att hon var sned i bäckenet, och delvis på att hon sparade HB. Varför hon gjorde det fick vi trots två års utredningar, undersökningar och behandlingar aldrig klarhet i tyvärr)

Det finns ingen häst som är jämn - ingen människa heller. Säger som de andra, kolla med vet om det är något att oroa sig för.

Det där brukar väl kallas "hunters bump" i engelska hästsjukvårdsböcker om jag inte minns fel? :confused:

Det där brukar väl kallas "hunters bump" i engelska hästsjukvårdsböcker om jag inte minns fel? :confused:

Blir impad!! Kan du läsa engelska hästsjukvårdsböcker!?!:bow: Jag fixar inte ens en engelsk bruksanvisning av en ficklampa......:eek:

Fast detta är inget snett bäcken.

Jag har ju som sagt luskat runt lite på internet. Hittade en hästskelettsida och då insett att det är höftbenskammen som är högre på ena sidan. Klämmer man över hästen, Venecia...det är ett sto, men jag har en ovana att kalla alla hästar "han"....så är det musklerna som är osymmetriska på grund av höftbenskammen? Eller....som sagt jag är lekman....

Kruxet med 'hunters bump' är ju att det är ett samlingsnamn. Och en hunters bump kan ju bero på en rad orsaker.

Vart i Västra Götaland bor du? om man får fråga här... för att veta vad som är i närheten.
Munkedal. Alla känner mig här ändå. Jag har varit aktiv här ett tag men jag hör till dem som fått sin inläggsräknare raderad av misstag. Tror att jag har 40 inlägg nu, typ.... blev nollad på räknaren för några dagar sedan.......snopet!.......

Berätta gärna vad du vet för jag vet absolut INGET om detta!!

Han har glömt sin fru hos grannen en gång

Ursäkta, men nu skrattade jag så jag spottade pepsi på tangentbordet :rofl::rofl::rofl:

Tillbaka till ämnet *försöker sluta fnissa*, så 'anklaga' inte dig själv för att du inte kikade på hästen rakt bakifrån. Visst man bör göra det, men samtidigt så veterinärbesiktningen har man just för sådant där som man kan ha missat (av okunskap eller helt enkelt glömt kika efter). Och sådant där SKA noteras vid veterinärbesiktning.

Så jag tycker inte du gjort något fel, möjligen då att låta säljaren välja veterinär då. Men oavsett så skulle vet ha upptäckt och noterat det där. När min K vurpade i hagen sa vet direkt att 'hon säe snedmusklad, det är en muskelatrofi här'. Jag - och en kompis - ingen av oss direkt oerfarna eller okunniga stirrade ihjäl oss men inte fan såg vi ngn snedhet inte. Hursom, klinik blev det, utan att ha informerat klinikvet om att hemmavet anmärkt på snedhet konstaterar hon att 'hon är sned över korset och har muskelatrofi på högersidan'. Sen stod hon verkligen pekade och försökte få mig att se. Jag måste erkänna att jag ändå inte kunde se det. Så lite var det. Men två veterinärer, och den ena jobbar mest med smådjur även om han är bra på häst med, såg det och anmärkte direkt på det.

och hästen i ditt fall har ju en VÄLDIGT tydlig snedhet/assymetri. Så obegripligt att vet inte såg/inte påpekade det.

Håller tummarna ni får mer rätsida på det snart, och lova att uppdatera!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset