Sne häst - vacker paintbild

H

heylan

Hehe, jag är ju inte så himla bra på att göra bilder i paint, men jag har försökt illustrera min hästs snedheter med lite böjar och fina pilar. ;) Bilden är ju grovt överdriven, men de upplevda snedheterna är nog på rätt ställen tror jag. Vad säger ni om dem? Var kan "grundproblemet" tänkas sitta? Var i hästen/mig?

sneazeus.JPG

Sv: Sne häst - vacker paintbild

När är detta? När du rider? När hästen står still?

Fö så är det ju omöjligt att säga från en sådan bild. Hästen kan vara sned, den kan ha någon låsning som påverkar, den kanske "fuskar" i arbetet, den kanske har ont, den kanske har något problem med tänderna osv osv osv.

Eller missförstod jag dig?

Hm...nej, bilden är ju inte särskilt bra :angel:, försökte mest illustrera åt vilket håll olika delar "pekar". :)

Det märks främst vid ridning, eventuellt att han alltid har hållt svansen lite åt vänster, även när han springer i hagen. Det går att "rida bort" till viss del och märks alltså mest när han rids mer sällan, samt mer i början av ridpassen, innan han är ordentligt uppvärmd.

Tänderna är kollade, så där är det lugnt. Han har haft lite problem med spänningar och det är väl på det spåret jag är inne nu också. Kommer att ta ut ET/massör/kiropraktor inom kort, men tänkte kolla om det är någon här som kan tänkas ha någon teori om var grundorsaken kan sitta. :)

Det kan vara precis vad som helst, en tidigare hälta som gjort hästen ojämnt stark, medfött eller att du sitter snett och den fått hitta en ny balans. Förutatt att hästen inte har ont får man ju helt enkelt gör övningarna där kroppsdelarna går "åt andra hållet" och mjuka upp styrka och liksidighet. Du skulle kunna låte en kiropraktor kolla upp den också, låsningar dyker upp både här och där.

Springer han bara snett med svansen eller med hela korset ? Vi upptäckte att min förra häst sprang snett med ena korset, så tog ut en ET som behandlade honom (var stel för övrigt oxå) spec i vänster varv. Efter att han fått behandling kom det fram en tydlig hälta på vänster bak, vi tog ut han till vet och visade sig att han hade knäledsinflammation på vänster bak. Så att han gick snett var för att han avlastade vänster benet.
Men tror att hästar kan vara lite sneda i svanskotorna utan att det är något..
Men om hästen är stel på så där många ställen skulle jag absolut ta ut en ET lr likande och ev åka ut till en klinik. kan ju försöka dölja nånting genom att belasta fel, lr så kan den ha fått problem av att den gått så. Är sadeln kollad, så den är jämt stoppad ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 548
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar