snart ger hon upp!!!

Sv: snart ger hon upp!!!

Hejsan, hur har det gått? hur gamla är ni tjejer? era föräldrar verkar inte vara hästmänniskor heller eller? Det verkar tyvärr som att ni har inget att säga till om vid umgänge med denna ponnyn, är han hingst eller vallack? det är han som bestämmer, så det som gäller är att ni får ta hjälp utav en väldigt duktig hästmänniska som hjälper er med denna hästen eller så får din kompis ta det svåra beslutet och sälja hästen.
Som vissa skriver att man ska göra korv utav den är ju helt fel, det är inte hästens fel att den är som den r, det är nog tyvärr din kompis egna fel.

*KL*
Eftersom Ts nick är Carro93 misstänker jag att hon är född -93 o därmed ca 13-14 år.

Ponnyn har helt tagit överhanden o ska din kompis kunna ha den kvar så MÅSTE hon ta hjälp av en bra tränare. Ponnyn är i dagsläget livsfarlig att hantera.

Håller med de andra: Be henne ta hjälp av en kunnig och koncekvent vuxen, som lär henne att bygga upp ett sunt förhållande till Texas. Det är viktigt att hon lär sig hur man ska agera i olika situationer och vilket beteende som är acceptabelt (inte att hon inte förstår att han inte ska stegra, utan småsaker som är nog så viktiga). Som det ser ut nu är din kompis inte ledaren över honom och han utnyttjar det till max. Respekten är noll.

Hon måste ta hjälp av någon annan. I nuläget är det svårt att göra något själv. Även vuxna som har hamnat i underläge gentemot sin häst kan ha svårt att komma på rätt köl igen...

Vad är det för ålder på honom? Är han hingst?

Håller fullständigt med om detta:

...Det ska vara roligt att vara hästägare och man ska inte behöva vara rädd att hantera eller rida/köra sin egen häst. Då är det nåt som är fel.

Visst kan man ha motgångar, men man måste ju känna att man får ut något positivt.

Inte läst allas inlägg men jag tycker helt klart det tycks vara ledarskapsfrågan som på något sätt kommit på kant. Låter som hästen inte respekterar er som den dominanta ledaren.

Jag hade en c - ponny för många år sedan som lyckades över dominera mig. Det var inget som helst fel på hästen men då jag var på tok för ung, liten och okunnig för att visa för honom vem det var som bestämde och han var dominant så blev det väldigt fel. Han var snäll mot vuxna men var ett barn ensam med honom visade han ingen respekt.
Skulle jag ta in honom i hagen eller ur boxen tex och det inte var vad han ville så anföll han mig, rusade mot mig, högg och stegrade omkull mig och när jag försökte resa mig gjorde han samma sak så det var till att kravla bort ur hagen eller boxen.
Tog med ett spö ut i hagen när jag skulle hämta honom en dag och när han rusade till attack drämde jag till honom med spöet, han blev alldeles ställd och stod lugnt och stilla och tittade på mig. Jag gick fram och tog tag i hans grimma och han följde efter som ett snällt litet lamm.
Visade aldrig några tendenser till sura miner eller argt beteende mot människor igen efter det.
Ett år från det jag köpt honom tog det innan jag vågade visa kommandot över honom då jag var livrädd för honom. Jag ville ge upp och skicka iväg honom men som tur var gav jag inte upp. Tack vare min pappas hjälp fick jag sakta tillbaks självförtroendet att stå på mig.
Ägde denna ponnyn i fem år och när vi väl fått ledarskapet på rätsida blev vi ett kanon par.

Ta hjälp av någon innan det slutar illa, både för er och hästens skull.

Lycka till :)

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

För shettisar är hemskt besvärliga? Vad är det för trams? En shettis, precis som vilken häst som helst, blir vad man gör den till.

:bow::bow::bow: så sant som det är sagt.

Och be din kompis ta hjälp innan det är försent och ponnyn har gjort dig eller din kompis riktigt illa. Inte bara av en vuxen som så många här har sagt utan av en som kan och har stor vana av att hantera besvärliga och elaka hästar.
(fel igentligen att kalla en häst för elak eftersom det är ofta människan okunskap som format hästen, nu menar jag inte att det behöver vara din kompis som gjort det) hästar

nu har han bitit henne i tummen så det började blöda asså hon är as rädd för honom men när han bara står i hagen är han snäll hon tycker han är cp

Shettisar och små ponnys tycker jag självär värsta när det gäller rang mellan häst och ryttare. Dom ska jämnt utmana en. men sen så är ju oxå det att dom är så små så dom ärju överalltom dom är ouppfostrade. SJälv så har vi en mini shettis på jobbet. helt underbar:love:. Det enda han GJORDE var att han motade en när man är i hagen. Men det var bara att göa sig storoc gå imot hon så slutade han.

Tycker att din kompis ska ta hjälp av någon sm i kunnig på minisar.

Lycka till

nu har han bitit henne i tummen så det började blöda asså hon är as rädd för honom men när han bara står i hagen är han snäll hon tycker han är cp

MEN SKAFFA HJÄLP!!!

Innan något riktigt allvarligt händer och vi får läsa om din kompis i tidningen! :mad:

Orkar inte läsa igenom tråden en gång till, men hur gammal o hur stor är han? Hingst eller valack?

Det är en månad sedan du skapade den här tråden. Vad har ni gjort åt problemet? Har ni inte skaffat hjälp ännu?

Precis som Emilieblues sa, ta hjälp av någon duktig person.
Kanske horsemanchip, skulle jag rekomendera iallafall, min häst va lite vild när ja fick honom. Började köra NH (Natural Horsemanchip) och nu är han den BÄSTA kompisen man kan ha, han går utan grimma och allt och följer mig som en hund:)
Lycka till!

Tycker att han är cp? Det låter inte som om din kompis är mogen nog att ha häst tycker jag, om hon förklarar bort problemet med att ponnyn är "cp" istället för att erkänna att hon inte klarar av honom...

Det verkar som om nåt har gått snett med inkörningen eller inridningen.Finns det möjlighet så ta reda på av förra ägaren vad som har hänt.Jag har själv en shettis och jag blir helt paff när jag läser detta.Min är snäll som en hund och skulle aldrig bete sig på detta viset.Jag köpte min som tvååring och kört in den själv och det var inte några som helst problem.Han gillar att bli medpysslad.Det verkar som om din kompis ponny känner sig obekväm vid hantering och försvarar sig.Jag tror att felet inte är hennes utan att det var redan problem vid förra ägaren.Fokusera inte så mycket på varken körning eller ridning utan jobba mera på hanteringen.Gå ut och gå med ponnyn och var två personer som går på varsin sida och håller i varsitt grimskaft,börjar han stegra,håll ner honom och beröm honom när han slutat fåna sig.Är ni rädda för ponnyn eller tror att ni inte orkar hålla honom,ta hjälp av nån annan.Han har fått ett betende och kommer inte att sluta förrens ni jobbat bort det!:bump:

Jag måste bara tillägga om han inte är kastrerad så gör det i höst,de brukar bli lugnare då.Jag ska göra det med min i höst och orsaken till det är att det kommer ett sto i stallet i vinter som han ska gå samman med.Jag missade på den här tråden att din kompis är rädd för ponnyn så ta nån annan till hjälp med hantering.Ponnyn känner av om man är rädd och då skiter det sig och lycka till nu och hoppas allting löser sig för er!:):):)

En häst som stegrar drar man omkull. Fungerar utmärkt med små (!) shettisar. Har faktiskt inte haft problemet eller behövt prova med stora hästar. De brukar vara bättre uppfostrade.
Ponnymorsan

*KL*

Jag erbjöd min hjälp, men fick svar tillbaka för ett tag sedan att de gjort sig av med ponnyn

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan. Har en jämthunds kille ( 11 mån ) som tidigare i december 18 gjort en artroskopi i vänster armbåge fram. Han har alltid gått...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Delfinarie
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 158
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar