snart ger hon upp!!!

Sv: snart ger hon upp!!!

Hur mår hästen i övrigt?
Går han i hage/padock någon gång om dagen?
Rids han?
Hur gammal är han?
Är han fri från skador?
Äter han tillräckligt med stråfoder?

Hästar är inte elaka av naturen ;)

Jag blir alldeldes mörkrädd när jag läser den här tråden! Att ha en häst som stegrar sig mot en och som viftar med framhovarna runt huvet i ren trots, då har men tappat allt grepp om vad man håller på med.

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?:eek:

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!:eek:

När det gått så långt och brustit så mycket så är det för sent att sitta och fråga om råd via internet. Det är dags att kontakta en tränare/ridlärare/beridare eller någon annan som verkligen vet vad de pysslar med, för att få hjälp med hästen. Har man inte kunnat stoppa beteendet innan det gått så här långt ska man inte heller ge sig på att ändra det själv.

Ta hjälp. Nu. Det här är farligt.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Du satte ord på mina tankar

Livsfarlig situation.

det är ju inte min häst men jag tycker han ser frisk ut. han var jätte snäll när hon hämtade honom men dagen efter bara högg han och ville inte stå still.

han rids inte nu för hon vågar inte sätta upp någon lite på efter som han är lite läskig!!!

när hon tömmkör så bara backar han och går runt, men han har hackamore eftersom att han lägger tungan över bettet.men det är ju så skarpt så hon vill ju inte ta så hårt i honom´....

Som tidigare sagt i tråden, ni måste ta hjälp av kunniga vuxna. För er skull och för hästens.

Är det verkligen rätt häst för ägaren?
Låter som hästen tagit över, rejält, och antingen får ni nog ta hjälp av kunniga vuxna på momangen för att bemästra situationen eller helt enkelt inse att hästen är för svår.
Jag vill nog helst råda till att sälja och köpa en annan lättare häst som passar den här personen bättre.
Vissa hästar och människor passar bara inte ihop, och det kan hända vem som helst..

Det ska vara roligt att vara hästägare och man ska inte behöva vara rädd att hantera eller rida/köra sin egen häst. Då är det nåt som är fel.

Jag blir alldeldes mörkrädd när jag läser den här tråden! Att ha en häst som stegrar sig mot en och som viftar med framhovarna runt huvet i ren trots, då har men tappat allt grepp om vad man håller på med.

Och att svara att hon ska anfalla tillbaka? Hur då? Ska de här ungdomarna/barnen sätta sitt liv på spel och försöka slå ponnyn i huvet eller hur tycker du det ska gå till?:eek:

Och vuxna som har hästar som gör så här och ägarna vet inte vad de ska göra? Milda makter!!:eek:

När det gått så långt och brustit så mycket så är det för sent att sitta och fråga om råd via internet. Det är dags att kontakta en tränare/ridlärare/beridare eller någon annan som verkligen vet vad de pysslar med, för att få hjälp med hästen. Har man inte kunnat stoppa beteendet innan det gått så här långt ska man inte heller ge sig på att ändra det själv.

Ta hjälp. Nu. Det här är farligt.

Håller med!
Det är livsfarliga fasoner det här, även om det är en liten shettis.
Jag får ofta intrycket att shettisar är mindre uppfostrade än de stora hästarna då man anser dem så gulliga och ofarliga. :crazy:

Hur är det med vuxna i omgivningen? Varför tar ni inte hjälp av någon där, kolla efter tränare i närheten.
Du och din kompis kan inte reda ut det här själva bara med hjälp av råd på nätet.
Herregud, vet ens era föräldrar vad ni sysslar med?

Det finns inget annat råd än att ta hjälp av någon. Och genast, inte om en vecka för då kan det vara för sent!
Det är synd både om er och om hästen när det gått såhär långt.

Och se för guds skull till att ni alltid har en hästvan vuxen människa med er när ni hanterar hästen!

Sen om det inte hjälper är nog det bästa att sälja hästen och leta efter en snällare häst, annars finns det stor risk att hästen blir helt förstörd.

Jösses, sälj hästen till en ansvarsfull människa med kunskap innan den slår in huvudet på din kompis! Men om din kompis inte kan hantera en shettis kanske hon borde överväga att rida på ridskola ett tag innan hon ens överväger att köpa en ny större häst. Om en shettis på 150 kg kan övermanna henne är nog inte en större häst ett bättre förslag..

Vill ni inte sälja får ni hitta en instruktör/ kunnig hästmänniska som hjälper till och visar er övningar under bevakade scenarion. Ni ska alltid ha en kunnig vuxen med er!! Inga undantag! Hästen är farlig.

TS med vän ska inte göra något alls med hästen. Ni ska göra er av med hästen på något vis och ni behöver skaffa er mer erfarenhet innan ni skaffar häst igen. Både shettisen och travaren är farliga!

Det finns inget annat råd än att ta hjälp av någon. Och genast, inte om en vecka för då kan det vara för sent!
Det är synd både om er och om hästen när det gått såhär långt.

Och se för guds skull till att ni alltid har en hästvan vuxen människa med er när ni hanterar hästen!

Sen om det inte hjälper är nog det bästa att sälja hästen och leta efter en snällare häst, annars finns det stor risk att hästen blir helt förstörd.
Jag tycker nog att hästen/ponnyn är förstörd redan. Använd hjälm alltid runt detta djur.:(

Jag håller på Falkenrally.!

Jag tycker ni ska ta hjälp om en NH-tränare, domär mkt kunniga i det där :D

Helt förstörd skrev jag.

Nog tror jag att de kan fixa till det, om de ordnar det så fort som möjligt.
Sen om det sitter kvar eller inte, är ju inget man kan veta nu tyvärr.

Tråkigt när sånthär händer...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan. Har en jämthunds kille ( 11 mån ) som tidigare i december 18 gjort en artroskopi i vänster armbåge fram. Han har alltid gått...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Delfinarie
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 158
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar