Snart dags för mh beskrivning

linafina

Trådstartare
Förhoppningsvis är det snart dags för Jason att göra sin mh beskrivning.

Jag bokade in honom i våras och betalade men har ännu inte fått nått pm och det är den 15 han är inbokad till. Är det ovanligt att man får vänta så länge?

Jag måste fråga ett par saker när det gäller mh beskrivningen.

Har man hunden lös mycket? Funderar på hur det ska gå med Jason som just nu är inne i en väldigt jobbig period. Lyssnar inte mycket på inkallningen bl.a.

Finns det andra hundar nära under tiden man gör mh:et? Hur lång tid brukar det ta?

Börjar bli nervös för hur det kommer att gå på det där mh:et igentligen :confused: .

Sv: Snart dags för mh beskrivning

Har man hunden lös mycket? Funderar på hur det ska gå med Jason som just nu är inne i en väldigt jobbig period. Lyssnar inte mycket på inkallningen bl.a.

Ja, hunden är mkt lös. En fungerande inkallning är önskvärd då det tar mkt tid annars. Man har en viss tid på sig, tror det är 5 min, att kalla in annars får man inte fortsätta MH:t

Finns det andra hundar nära under tiden man gör mh:et? Hur lång tid brukar det ta? Nej, det ska inte finnas andra hundar inom synhåll. De ska vara på behörigt avstånd, så de inte hör skrammel och skott. Men då man befinner sig i skogen så kan det komma utomstående hundekipage, men det är sällan och om klubben varit ordentlig så har de "spärrat" av stigar och liknande som leder ner till MH-momenten.

Det tar oftast 40 min för varje hund, men kan variera mellan 35 och 55 beroende på bana, figgar, testledare och publik. Har man stor publik så tar det en stund att "valla" runt dessa till rätt plats. En del banor kan ha längre/kortare mellan stationerna. Om hunden behöver lång avreaktionstid osv

Börjar bli nervös för hur det kommer att gå på det där mh:et Det kommer gå jättebra! Åk dit och ha kul! Beröm Din hund och var inte som en stel pinne, som tyvärr många hundägare är. När hunden vågar sig fram till dumpe, skrammel så BERÖM! Var glad och visa det för hunden. Och Du, glöm inte att Du har samma hund med Dig hem som Du kom dit med, oavsett resultat.

Senast ändrad av en moderator:

Oki tack så mycket för ditt svar.

Hoppas att Jason är på bra humör den dagen och lyssnar som han brukar göra då.

Vi ska dit och ha skoj oavsett hur Jason tar allt som händer där. Men såklart hoppas jag att han klarar det :).

Vi fick pm idag och ska ut som hund nr 8 på lördag. Det ska bli spännande att se faktiskt. Jag tror att Jason kommer klara det bra.

Någon som vet vad som händer om man får bryta? Kan man göra om det? Vad är det som avgör att man får bryta?

Ja, man får göra om MH.

Anledningar till att man får bryta kan vara att man inte kan kalla in hunden eller om hunden visar aggresivitet så figgarna riskeras att komma till skada.

Oki då vet jag det. Tack för hjälpen :).

Jag tror det kommer att gå bra imorgon faktiskt. Känns så just nu. Jag ska försöka att vara lugn och sansad och koncentrera mig på det vi ska göra och ha kul.

Håll tummarna för oss imorgon förmiddag nu :D.

*passar på att fråga i denna tråd*

Vad är en mh beskrivning egentligen? Tycks mig ha förstått att det handlar om att bedöma hundens mentalitet. :confused:

Vilka moment ingår?

Vad ska man ha den till sedan?

Räcker det att man är medlem i SKK för att få göra ett test?

/Heulwen

Heulwen Räcker det att man är medlem i SKK för att få göra ett test? /Heulwen[/QUOTE skrev:
Du ska vara medlem SBK. Och tyvärr räcker det inte med det, jag har anmält mig till inte mindre än fyra mh-test eftersom jag vill tävla i spår med min hund. Dock kommer vi inte med oavsett hur tidigt jag anmält eftersom jag inte har en bruksras, och enligt den testansvarige jag senast pratade med så är det alltid så att bruksraserna går först. Men jag får kämpa vidare, någon gång ska vi väl lyckas få plats hoppas jag.

Jo det gick bra. Jason skötte alla moment mycket bra. Han förvånade mig vid några moment med. Men jag är mycket nöjd med hans insats.

För er som har koll på det så har ni siffrorna här :D!

1a-3
1b-3
1c-3
2a-4
2b-4
2c-3
3a-1
3b-1
4-3
5a-2
5b-1
5c-4
5d-5
5e-4
6a-2
6b-2
6c-4
6d-2
6e-2
7a-1
7b-5
7c-1
7d-2
7e-3
8a-3
8b-4
8c-2
8d-5
8e-4
9a-4
9b-3
10-1

Någon här som är bra på att göra ett snyggt Mh-protokoll till hemsida? Isåfall så vill jag gärna ha hjälp med det :).

Leta på nätet. Det finns en del ute, bara att kopiera :angel:

Såg ju bra ut :D

Varför förföljde han inte lilla bytet? Lydnad eller ointresse?

Tippan skrev:
Leta på nätet. Det finns en del ute, bara att kopiera :angel:

Det har jag gjort men jag behöver hjälp med själva sparandet så man kan länka till sidan där man har själva protokollet liksom. Svårt att föklara.

Tippan skrev:
Såg ju bra ut :D

Varför förföljde han inte lilla bytet? Lydnad eller ointresse?

Jag tror det var lite både och faktiskt.

Men vid både gångerna sprang han till samma prick i gräset för att stå o slicka på nått :D.

Vid leken efter spökena fick han upp helt plötsligt upp nån lukt och satte av med nosen i backen runt hela området :D.

Sen bakspårade han tillbaks till oss, snacka om pinsamt :D!

Ja. öhh... det där fattade jag inget av... Vart har du ditt hemsidekonto? Hur laddar du upp filerna dit? Ett tips är att högeklicka på den sida du vill kopiera, välj "visa källa" och spara sida t.ex. "sida.htm"

Okej... Han rörde sig iaf. Men tydligen så var iaf lukten mer spännade än att jaga. Hmm, fattar inte hur hundar kan låta bli!! Mina blir ju helt vansinniga *ha ha* Men de har stor jaktlust båda två och enormt bytesintresse.

Jodå... Liknade har man väl varit med om :angel: Men då var det mycket tidigare under testet och hon höll på att hitta gubben som leker *gulp*

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 617
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar