Snälla peppa mig. Uppsala imorgon

Janey

Trådstartare
Är så nervös för imorgon är slutstationen för min häst. Vi ska till ulltuna för scintografi med min älskade gumma. Vilket innebär att det är 6timmar transportväg med en 5-årig häst :(
Vill gärna höra hur det gick för er andra som gjort det med era hästar, är så nervös eftersom att man inte får vara med under undersökningen. Så berätta gärna.

Sv: Snälla peppa mig. Uppsala imorgon

Jag har en som gjort en scint när han var 5 år. De hittade efter mycket om och men ett fel på honom. Som sedan visade sig inte vara något fel. Utan han var helt enkelt fel riden av sin nya ryttre. I förrgår gick han igenom en klinikbesiktning UA 7 år gammal. Om nu detta kan vara någon tröst.

Vad är en scintografi?

Jag har, som du kanske förstår, ingen erfarenhet av det, men allt ordnar sig kära du! Det gör det alltid.

Tack Masse, känns som jag är lite i samma sits. Hon är 5år och dom har inte hittat ett smack på varken röntgen eller ultraljud.

Till Grålly. Tack så mycket. Jag håller tummarna för att det går bra. Har aldrig haft en häst som jag varit så kär i. En scint är när man skickar i radioaktivt ämne i kroppen (därav varför man ej får vara med). Ifall det skulle finnas något som är fel så lyser det på det stället och utav den informationen kan man forsätta undersökningen eller bestämma behandling/rehabilitering eller (vilket jag inte hoppas) väljer att inse att det inte finns något att göra åt hästen.

Du ska se att det löser sig!

Men, skadar inte det hästen? Att skicka in radioaktivt ämne i kroppen? Görs det på människor också? Och varför är det då så farligt att vara med?

Nyfiken :D

Min häst blev scint-röntgad och det var inga problem, hon hade en senskada och de ville bara se så det inte var någon fraktur oxå... Är ingen fara för hästen, mer än att den blir radioaktiv (därför får man inte vara med), däremot fick jag inte ta hem henne försen ett dygn senare när radioaktiviteten hade gått ur kroppen, hoppas du är medveten om det???
Fö ska jag på återbesök till ultuna imorgon oxå så jag önskar dig lycka till ;)

Lycka till!! Har inga egna erfarenheter att dela med mig av, bara peppning och hållna tummar.

Jag scintade en häst för flera år sedan på Flyinge.
Det var lite personalbrist (djursjukvårdare) så jag fick faktiskt vara med på undersökningen och hålla min häst med blyförklädet på.
Själva undersökningen är väldigt odramatisk, om än lite tidsödande.
De sprutar in isotopen, sedan tror jag det tog ungefär 2 h innan den har diffunderat ut i skelettet så att man kan se eventuella skador.
På min gjorde man även en s k "mjukdelsscint", vilket innebär att man kan ta ett par bilder omgående efter injektionen och se skador på mjukdelarna också. Man har då mindre än en minut på sig har jag för mig, så det blir bara ett par bilder.
På den tiden fick hästen stå kvar i två dagar innan den fick komma hem. Det var nog nästan tio år sedan nu.

Kommer ihåg när jag skulle hämta hästen hur alla "attiraljer" typ benlindor kollades med Geigermätare innan jag fick ta med dem. Lite småläskigt allt. Det är i alla fall kort halveringstid på isotopen, därav den relativa ofarligheten för hästen.

Gör man "scint" på hela hästen eller är det bara vissa delar som typ ben/rygg osv?

Verkar intressant!

PS. Hur mkt kostar det ungefär?

Okej, tack för alla svar. Vi kom hem igårkväll och snacka om att hon blev glad av att få komma ut och sträcka sig i hagen även om det bara var 45min. Yrhöna :P

Är dock lite frustrerad... I normalt fall får man inte reda på svaren förrens en vecka senare. Men eftersom vi var med när hon röntgades på morgonen fick vi prata med vet. och det enda dom hittade var en liten förändring i knät och vid röntgen en 2mm lite sak där, som inte ens syntes från alla håll... så hon var väldigt konfundersam. dessutom sa hon att det inte var så allvarligt. Så jag vet inte.. hade velat få klara besked. Men hon sa att det i princip kan vara vad som helst.. och efter att ha åkt sverige runt hade jag velat veta.. men men.

Gör man "scint" på hela hästen eller är det bara vissa delar som typ ben/rygg osv?

Verkar intressant!

PS. Hur mkt kostar det ungefär?

Man scintar de delar man är intresserad av. Det är som "vanliga" röntgenbilder man får ut. Med många bilder får man ett stort pussel som sedan kan ge en komplett bild av hästen. Det är nog ovanligt att man scintar från topp till tå!

Jag har för mig att det kostade knappt 10 000 kr för 8-10 år sedan, beror säkert på omfattningen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 333
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V