Snälla hundmänniskor!

Red_Chili

Trådstartare
Som liten spinoff på "Irriterad på människor som tror att de kan allt" (eller vad tråden nu hette :o)

Berätta om händelser då ni av någon anledning träffat folk i "hundsituationer" där ni blivit riktigt glada för hur de betett sig, för vad de sagt eller något annat som gör att ni fått en positiv bild av dem!

Sv: Snälla hundmänniskor!

Kan börja med att själv berätta om en händelse som var nu i morse.

Jag var ute och morgonrastade mina två då vi mötte en stor svart hund. Min unghund tycker det är skitkul med andra hundar, men gamlingen tycker att det är otäckt (framförallt svarta, lite större hundar). Gamlingen började skälla, morra och på alla sätt försöka säga "kom inte hit". Unghunden studsade runt och var glad, men började skälla då gamlingen gjorde det.. :cool:

I vanliga fall så blänger förbigående människor på mig vid hundmöten som blir såhär, men den här kvinnan tittade leende på mina hundar, stannade till och sa att de får hälsa om de vill. För ovanlighetens skull uppskattade jag det.
Unghunden fick gå fram och hälsa. Hon hälsar lugnt och den andra hunden var lugn och trevlig. Efter ett tag tystnade min gamling och efter ytterligare någon minut vågade hon sig fram och nosa lite försiktigt.
Jag blir verkligen glad när jag får möjlighet att låta gamlingen bekanta sig med lugna, okända hundar. Det har hjälpt henne mycket förut då hon haft mycket problem i "hundsituationer".

Sedan visade det sig att kvinnan hade haft Italiensk vinthund, så det blev en hel del vinthundsprat :D

Kort sagt blev jag väldigt glad åt att möta henne på vår morgonpromenad.

Jag mötte för ett tag sedan en man med typisk brukshundsvalp (det var mörkt men jag tror att det var en schäfer) och mina fördomar säger ju att ju mer brukshundig man är desto mer ryck-slit-skrik-gräl är det. Döm om min förvåning och glädje när mannen använde glad röst och godis i mötet (och hunden svarade jättebra)! Hipp hurra så glad jag blev :)

Lite samma erfarenhet har jag. GLAD hund som gärna vill hälsa på allt och alla. Hoppar, studsar, drar och gärna skäller. Stor hund med 'basröst' så skallen låter ju en del.

Jag behöver än så länge ta tag rent hangripligt och sätta ligisten ner, brukar 'prata högt med mig själv' i de lägena att 'nejdu, det är MATTE som bestämmer när man får hälsa och på vem, man kan inte hälsa på alla'.

Oftast tittar folk endera irriterat på det 'svarta monstret som inte kan uppföra sig', eller så tycker de 'ja men de fr gärna hälsa för mig, det gööör inget' mitt i alltihopa. Trots att anledningen till att jag 'talar högt med mig själv' är för att den andra hundägaren ska inse att jag INTE vill de ska hälsa, så han/hon inte släpper fram sin hund.

Men nu här sist var det en ägare som satt sin hund, och med 'neutral min' tittade på när jag och lilla odågan diskuterade om saken. När odågan satt och satt fint, tyckte ägaren 'om du vill att han ska få hälsa nu när han sköter sig, så får de gärna hälsa för mig. Min är X år och väldigt snäll och stabil även med unghundar som kan bli burdusa'.

Jag var supertacksam, för det är ju så jag vill ha det eg, att han ska FÅ hälsa på vettiga, lämpliga hundar NÄR han sköter sig. (Annars vinner man ju eg inte mycket på att sköta sig. Om man inte sköter sig har man chansen att ta sig fram, om man sköter sig är man garanterad att inte så hälsa).

Sen blev det lite 'peptalk' från den ägaren om 'det är bara kämpa på, min var likadan som ung bla bla'.

Och just att hon dels inte gick iväg och tog bort 'retningen' för min hund utan vi kunde träna, och dessutom förstod vad jag pysslade med och tyckte att hon gärna hjälpte till med 'belöningen' sen när han skötte sig gjorde att jag log en lång stund.

(givetvis kräver jag ingalunda att folk ska agera träningsobjekt sådär, men det var väldigt trevligt NÄR det hände)

Jag träffar ibland på en äldre man - pensionär som är ute och går i skogen med en goldentik 9år. Och hans lugn smittar verkligen av sig. Jag är nyinflyttad där jag bor nu och känner ingen, och han är den enda som jag släpper min unghund lös med då tiken är ett praktexemplar på hur en hund ska vara:love: Min unghund finner sig plötsligt i lugna aktiviter som dela pinne och tugga på, bli kliade på ryggen samtidigt och annat som inte inkluderar spring som annars är en vinthunds största nöje!

Om han blir uppspelt brukar den äldre mannen hålla upp framänden på min hund i sin famn och viskande berätta för honom att han ska lugna ner sig, behöver jag säga att min hund ser helt salig ut efteråt? Jag får även pep-talk om att det är en övergångfas som snart växer bort och att jag har en trevlig och snäll hund. sånt som vi alla förstagångshundägare kan behöva höra mellan varven;)

"De är en bra fågel hunde det där"
Jasså?
"Ja visst, vad heter dem nu igen?"
Border Collie?
"Ja precis, utmärkt fågelhund!"

mars-09-062_31610387.jpg

Japp, han lixom gjorde min dag, och han var snäll. Han ville hälsa men han stod som ett träd jätte still och sa att han inte ville utgöra något hot.. :)

Annars möter jag mest "konstiga" hundägare som inte har nån förståelse för mig alls, tyvärr. :angel: Men denna mannen var för klockren!

Inte hundmänniska (vad jag vet) men jag minns en sommardag när jag och en kompis promederade längs grudvägarna med hennes nyfödde son i vagn och våra tokiga blandrashundar hysteriskt springande och busande. Vi var inte inne i bostadsområdet än så vi lät dem röjja loss ordentligt när det kommer upp en bil framför oss runt krönet. Vi kallar in hundarna som var överallt på hela vägen och sätter dem vid vägkanten. Gubben stannar bilen och vevar ner rutan = vi undrar "vad har vi nu gjort för fel?"..

"Det var ena riktigt väldresserade och lydiga hundar ni har." säger gubben och jag blir helt stum. "Eh, va, jaha? Tack?". Han pratade länge om att såna hundar ser man inte ofta och jag hade minsann en hund en gång.....

Tänk va ödmjuk och god man blir som människa efter ett sånt bemötande. Har man varit minsta slarvig tidigare ser man genast till att skärpa till sig trots att ingen påpekat eller sett ens misstag.

- -

Vi hade en väldigt bra hundgubbe härute förr, som tyvärr tvingats flytta in till "stan" pga ålder, men han tog sig tid att stanna och prata lääänge, han hade 100%ig koll på sin totalt helgalna labbe, och var konstant lugn och mjuk. Inga misstag retade honom, han sktarrade bara och berättade om sina erfarenhetr och kunskap, om varför beteendet var där och hur man kunde förebygga det. En underbar hundmänniska och medmänniska.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 241
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 930
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 310
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka