Snälla hjälp!

P

_Pandora_

Mitt sto har aldrig gillat att gå först och ända sedan vi köpte henne har hon stannat när hon inte vill gå längre. Man får då stå och bråka med henne i ca fem minuter innan hon fortsätter gå. Hon är inte rädd utan bara envis, hon stannar ofta som vid ställen som tex hästhagen. Det är bara vid utridning som detta problem uppstår och vi har en fin kontakt på marken. Jag avskyr att använda spöt på henne men det känns som det inte finns några andra alternativ, står man bara och är "envis" går hon ingenstanns alls! För mig känns det som jag förstör våran relation när vi nästan varje uteritt måste bråka :(

Snälla är det någon som har ideer och tips om vad jag ska göra?
 
Sv: Snälla hjälp!

Försök bli arg på henne! Testa först mjukt med skänkeln lyssnar hon inte smäller du till henne med spöt och låter henne trava fram en bit! Blir säkert bättre (förmodligen testar hon dej)


// Lindavcindy
 
Sv: Snälla hjälp!

Ja så olika hästarna är. Min fina pålla vill helst vara först, särskilt i galopp. Själv får jag träna henne att ta det lugnt bakom en annan häst. Jag får en känsla att din häst är osäker? Kommer att tänka på en annan fin häst som inte gillade att gå först, en valack. Vi red ut på lite olika vägar som andrahäst ett bra tag och började byta korta sträckor ibland och tillslut gick det bra att gå först på kända vägar. Det var en mycket ranglåg häst som kunde få för sig att backa när man var själv ute med honom eller först. Han kom till någon med stor erfarenhet så småningom och fick börja om sin träning från flocken och marken. (Det var en vän till mig som ägde den hästen). Tänk vad man får lära sig hela tiden av hästarna. det finns nog alltid nya problem att upptäcka hur det bör lösas och från häst till häst. Jag tror man bör ta hjälp av någon erfaren innan det går för långt ibland. En del ridskolelärare har jag stor respekt för och frågar när jag är lite osäker.
 
Sv: Snälla hjälp!

Hästar har strikt rangordning, så varför ska man då tvinga dom att ändra detta bara för dom har en ryttare på ryggen ???

Tänk så mycket frid och fröjd det kunde vara hos många om dom verkligen LÄT sina hästar ha den ordning dom själva skapat.
 
Sv: Snälla hjälp!

5 minuter?stackare:p två timmar brukar jag få stå:rofl: var envis,backa annars
 
Sv: Snälla hjälp!

Hade samma problem med min nya kärring. Hon var då 11 år och jag hade bestämt mig för att lite promenad ridning dör du inte av. (Hon var då ej inriden, detta är i April -06)
Så då var det ju det här med att lära gamla hundar sitta (eller rättare sakt - gammla kärringar att gå)
I början så när hon stannade så var jag på henne med spö (gillar ej att använda denna metod). Men efter att hon då börjat vrålbacka utan någon koll bytte jag taktik.
Jag väntar helt enkelt ut henne (hon vänder inte hemmåt som tur va). Gud vad mkt vacker natur man får se när man väl öppnar sina blå!!
Så nu tittar vi på utsikten och så´nt när hon inte är på humör att promenera. (händer inte så ofta längre, mest på nya vägar) Ett tips. Ta med kameran och fota lite i skogarna ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 594
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp