Snälla, hjälp! Min ögonsten dricker inte!

H

Hanna-Saga

Hej,
Jag behöver verkligen tips- mattips. Jag har en ponny som heter Saga, hon har ganska hög feber och dricker inte. Jag har försökt muta henne på alla möjliga sätt, men det lilla hon får i sig räcker inte.
Jag har skurit morötter och päron som jag lagt i kraftvatten. Det åt hon lite av. Jag har gett henne äpplejuice (en veterinär tipsade om det så det är inte lika konstigt som det låter) men den ville hon inte ha. Betfor eller vanligt vatten rör hon inte. Hö äter hon lite av då och då, men inte tillräckligt...:crazy:
Jag testade att lägga gräs i vatten och det tyckte hon var gott, hon fick ju i sig vatten på det sättet med, men ja vill inte ge henne för mycket av det heller för hon kanske blir lös i magen. Dessutom är det så mycket frost ute nu. Det var bara lite av gräset som inte var frostigt.
Jag tänkte att ja kunde testa lägga knäckebröd i vatten med, men hon fiskade bara upp knäckebrödet.
Jag provade att ge henne havre blötlagt i vatten och det slank faktiskt ner, men det är ju inte mer än några deciliter vatten... Så ja, hon håller på att torka ut:crazy:
Nu är jag ganska desperat om man säger så, så om någon bara har ett litet, litet förslag om något som kanske KAN funka så snälla skriv!
Jag börjar faktiskt bli ordentligt orolig..:confused:

TACK! //
Hanna.

Sv: Snälla, hjälp! Min ögonsten dricker inte!

Hade min häst haft hög feber och inte fått i sig något hade jag kontaktat veterinär direkt, så kan hon/han ge tips alt. komma ut.

Din häst är sjuk och måste behandlas av veterinär annars skulle den inte ha feber. Ring innan det kan vara för sent! Den har inte feber utan orsak. Hur hög feber har den?

*kl*

Vad säger vet?

För du har väl ringt?

Snubblar hon fortfarande lika mycket?

ge febernedsättande så brukar dom komma igång att äta och dricka.
vad säger vet.

oj hur länge har hästen varit sjuk?Om hästen är uttorkad redan så är det bråttom, hästen måste få dropp genast!Vad säger veterinären då?

ge febernedsättande så brukar dom komma igång att äta och dricka.
vad säger vet.

Aah vi har gett henne det. Det hjälper lite, men inte så mycket.
Var nere nu alldeles nyss och hon drack lite faktiskt:)

Veterinären har undersökt en annan häst på stallet och han har pratat med den hästens ägare om min häst med och vi har fått tips givetvis.

oj hur länge har hästen varit sjuk?Om hästen är uttorkad redan så är det bråttom, hästen måste få dropp genast!Vad säger veterinären då?

Nej det är inte så brottom. Hon är inte uttorkad, men om hon fortsätter såhär kommer hon bli det.
veterinären ska komma imon om de inte blir bättre.

Provat med äppeljuice?

Asså hon r inte uttorkad än, men om hon fortsätter såhär är de stor risk.
men min fråga va om någon visste nåt som brukar funka att få i hästarna... För veterinär klart jag har fått tips av och så!

En häst med hög feber som inte dricker bör ganska snart komma under vård. Har hon fått NSAID men står fortfarande med hög feber? Vilket preparat fick hon och när? Om febernedsättande inte fungerar bör hästen få dropp, i synnerhet om allmäntillståndet är påverkat (vilket det brukar vara när hästen slutar äta).

Har veterinären undersökt henne? Att en vet talat med en annan hästs ägare är inte direkt samma sak.

om det vore min häst skulle jag varit väldigt oroad i det här läget. Ring ut vet. redan i dag! En häst med hög feber och som inte dricker behöver vård. Idag, inte i morgon.

varför är folk så förbaskat snåla så fort det kommer till vet. vård? köpa mängder med schabrak finns det alltid pengar till däremot...

att prata med någon annan hästs vet. räcker inte, vet. måste UNDERSÖKA din häst.

Hur länge har den varit dålig?

om det vore min häst skulle jag varit väldigt oroad i det här läget. Ring ut vet. redan i dag! En häst med hög feber och som inte dricker behöver vård. Idag, inte i morgon.

varför är folk så förbaskat snåla så fort det kommer till vet. vård? köpa mängder med schabrak finns det alltid pengar till däremot...

att prata med någon annan hästs vet. räcker inte, vet. måste UNDERSÖKA din häst.

Såå brottom är det inte. Jag lovar.
Hon blev sjuk i förrgår så att det är inte så farligt än. Dessutom så behöver jag inte vara snål bara för att jag inte kan ringa dit veterinären kl. 21.20 på en söndag kväll. Och som sagt, det är inte så brottom, jag har vart där hela dagen idag och hela dagen igår och pysslat om henne. veterinären kommer om de inte blir bättre imon.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Småbarn Jag behöver lite tips och råd, jag önskar att ni läser noga min bakgrund mm. så ni har bilden klar för er. :-) BAKGRUND Det är min man...
Svar
16
· Visningar
5 690
Senast: Sandra78
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 272
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur