Snälla, hjälp! Min ögonsten dricker inte!

Sv: Snälla, hjälp! Min ögonsten dricker inte!

Hoppas inte någon tror att jag slarvar med veterinären:S
Jag ville ju bara ha mat-tips eller så :S
Jag kan faktiskt ta ansvar för min egen häst.

Hoppas inte någon tror att jag slarvar med veterinären:S
Jag ville ju bara ha mat-tips eller så :S
Jag kan faktiskt ta ansvar för min egen häst.

Det tror jag säkert att du kan. Men just nu behöver du inte tips på foder utan en ordentlig undersökning av hästen. Vad orsakar febern? Är hästen dehydrerar (kan du avgöra det? 2 dygn med hög feber (hur hög?)leder snabbt till uttorkning)?

Tveka inte att ta ut vet imorgon om hästen fortfarande har feber och inte äter/dricker. Lycka till!

du verkar inte vara så gammal så vad säger dina föräldrar om saken?

vad är det för febernedsättande ni ger ponnyn och vad har ni fått det ifrån?

För att svara på din ursprungliga fråga! (till att börja med)
Ett tips är att du lägger saltersättning i det fodret hon vill äta, upplöst i vatten, men inte för mycket, du får gå efter maxdos till din ponnys storlek. detta gav min ponny en ny start, då han var riktigt uttorkad!! En häst som har feber förlorar mycket vätska, men även salt, då den svettas. saltet ger en törst känsla och det blir en Win Win situation!
sedan förstärkte jag med MSM .Du kan hälla en kapsyl äppelcidervinäger i vattnet också. Men gör inte det de första dagarna, ifall din häst inte gillar smaken.

Min häst gick ner sig ordentligt efter ett långvarigt fånganfall, fick bölder på halsen, löss och incar överallt, och så mugg och rasp på det. Detta är besvär som jag kunde ta hand om själv, och man drar inte gärna ut vetrinären till ett stall med ohyra! Sedan började han visa tecken på urinvägsinfektion, och jag kontaktade vetrinär. Vetrinären såg hans skick och undrade om det inte var dax att låta homon somna in. Jag fick ingen hjälp, och han sa inget om uttorkning iheller. Det fanns mycket ytliga symptom på honom som tog all min uppmärksamhet, så jag var nära på att missa att han höll på att dö i uttorkning, och fick handla snabbt! (han gick på lösdrift med flera andra hästar, så det var svårt med vätskekontrollen.)
Jag kan förstå att du kanske inte känner att det är så bråttom, för hon inte varit febrig så länge, men detta är ett lite snedvridet sätt av oss människor att tänka så. Jag säger inte att du inte är kapabel att sköta din häst, men det är människans sätt att tänka och hur vi fostrats som spelar in. Har vi små bebisar som får feber så ringer vi doktorn direkt, men om barnen kan tala om hur de känner sig avvaktar vi. Varför inte ta hjälp redan innan det blir ett större problem?
Ett Djur kan inte tala om mer än med blicken och kroppsspråket hur den mår, alltså måste vi vara mer uppmärksamma på signalerna, och genast sätta in den hjälpen vi tror ska vara den rätta.
Vi behöver inte vänta tills tillståndet blir akut, hästen är sjuk, ge den hjälp nu, redan dag 1. Du tjänar på det i längden, för tillståndet behöver inte sätta sig djupare, och du kan bespara dig en resa till djursjukhus, med dropp och en fet räkning som resultat.. i värsta fall får du kanske säga farväl till din vän för evigt, det vore ju snopet!
Vårt sätt att tänka är knasigt, vi måste ändra det.
Så 1 ring din vetrinär om du inte redan gjort det, 2 köp hem saltersättning, 3 blöta all mat, även höet, som extra hjälp köp även MSM och äppelcider vinäger, och använd slut de förpackningarna. Saltet slutar du med när du ser att det går åt lite vatten igen, och håll koll på så att hon inte blir torr, du vet, lyft upp skinnet på tex. halsen och se till att det återgår snabbt igen.
Rådgör med vetrinären om han/hon anser att detta låter bra, annars följer du ju dennes råd i stället!
Hoppas på bot o bättring.
(jobbar med ljusakupunktur, och örtterapi)

Min häst gick ner sig ordentligt efter ett långvarigt fånganfall, fick bölder på halsen, löss och incar överallt, och så mugg och rasp på det. Detta är besvär som jag kunde ta hand om själv, och man drar inte gärna ut vetrinären till ett stall med ohyra! Sedan började han visa tecken på urinvägsinfektion, och jag kontaktade vetrinär. Vetrinären såg hans skick och undrade om det inte var dax att låta homon somna in. Jag fick ingen hjälp, och han sa inget om uttorkning iheller. Det fanns mycket ytliga symptom på honom som tog all min uppmärksamhet, så jag var nära på att missa att han höll på att dö i uttorkning, och fick handla snabbt! (han gick på lösdrift med flera andra hästar, så det var svårt med vätskekontrollen.)

:crazy: Det här tycker jag låter jäkligt läskigt. Din häst hade fång, incar, bölder, löss, mugg och rasp, och du tar inte ut veterinär för att det finns ohyra i stallet. :eek: Vetrinär om någon vet väl hur man låter bli att sprida ohyra vidare. Låter man bli att ringa vetrinär när man har kvarka också för att det är smittsamt? För mig hade det räckt med ett eller två av symptomen du räknar upp för att tillkalla veterinär för bästa möjliga vård.

håller med... om min häst drabbats av all dess ohyra på en och samma gång hade då veterinären fått göra sitt kanske viktigaste jobb - att FÖRHINDRA smitta!

TS - Om du pratat med veterinär och denne vill avvakta några dagar så får du fortsätta som du gör. Kanske ta en spruta (sådan utan kanyl alltså) och stoppa långt bak i munnen på hästen och spruta vatten? Som vid avmaskningspasta.
Ta kornkross, blanda med massor med vatten så det blir som en väldigt lös gröt, 1 dl korn till till 5 dl vatten eller blanda liiiite betfor i massa massa vatten.

Nu mifssörstår ni mig helt och hållet!! Min häst var friskf rån fångproblemet efter 2 års behandling, och naturligtvis var vi hos vetrinären, jisses!! vad det analyseras här...men incarna fick jag medel till att behandla hemma, bölden behandlade jag själv med ljusakupunktur, eftersom jag är utbildad akupunktör(inga nålar!!) Det tog 3 dagar efter behandlingen så var den borta och har inte kommit igen. Mugg och rasp har jag fått behandla sedan tidigare, och hade fungerande medel till detta, samt ett fungerande lusmedel och regelbundna shamponeringar Är även frisör, så jag vet hur man behandlar löss!! Och rakning av lilla pollen så att vi blev av med det problemet. Jag visste vad jag skulle göra med alla dessa besvären, och i det läget ansåg vetrinären att detta var följder av att han varit så sjuk tidigare. Medicineringen var ganska kraftig när han nade fång, och hela magen var ju i uppror. Klart som korvspad måste skräpet ut ur kroppen på något sätt, så fungerar kroppen, att när den rensar ut tar skiten den vägen den vill, och här blev det genom huden. Varför tror ni att min häst blev frisk? Kanske något att fundera på?
Vetrinären hade dömt ut honom, jag gav honom en chans till att leva vidare eftersom fången gått tillbaka, och hovslagaren sa att han fått tillbaka sina fina hovar igen. Det fanns inget blod kvar som tryckte i hoven , och lamellerna såg ut som de skulle igen vita och täta. Om ni läste ordentligt, så skrev jag att jag kontaktade vetrinären så fort jag misstänkte urinvägsinfektion, men han ville inte ens rekomendera någon behandling för detta. Jag fick ta saken i egna händer och gav honom örter för urinvägarna, samt för levern och blodet plus gav honom en chans att börja dricka igen... det fungerade. Detta är ett år sedan. Min dotter kan åter igen rida på sin ponny, och han vill galoppera med henne på ryggen trots att han även har en hovbrosk förbening. Vi tvingar honom inte att göra detta, det kommer spontant från honom. Det är en lycka att se... Men som sagt jag har utbildning inom alternativ medicin, och kan en del om örter också, så för mig var det aldrig fråga OM han skulle få en chans utan det var självklart. Hoppas nu att jag täckt upp alla funderingar åt er som kritiskt letar efter saker som låter som försummelser. Jag tycker det är lite respektlöst mot Hanna-Saga, som startar en tråd för att få hjälp. Kan ni koncentrera er på det då?:p

Jaha men då låter det ju som en helst annan sak, inte meningen att leta fel, utan om du läser ditt första inlägg utan att veta någon bakgrundsfakta förstår du säkert att man blir lite mörkrädd. :crazy: Med behandling ordinerad av veterinär är det ju en helt annan sak.

(Sedan är jag kanske rätt kritisk mot áll möjlig egen alternativ behandling som inte sker i samrådan med vet, efter hemskheter jag sett hos folk i min omgivning, men nu verkar det ju ha slutat väl:))

Till TS: hur går det med hästen? *Håller tummarna*

Jag begriper inte riktigt vad du menar med ett långvarigt fånganfall, men så länge hästen har ett anfall så får man under inga omständigheter tillsätta salt sok du beskriver. Saltet ska istället tas bort helt ur foderstaten eftersom det bidrar till ett ökat blodtryck (pga ökad osmolaritet) med ökad risk för skador i hoven.

Om en häst är nedsatt finns också en risk att den, trots att den matas med salt, inte dricker ordentligt. Dehydreringen kan då öka och hästen kan få njurskador. Inte att rekommendera alltså.

hur gick det för hästen?

;)Min häst drack inte äppeljucie heller men jag testade apelsin konsentrat det drack han då smuslade jag ner betfor i liten mängd (svällde i betforen direkt i apeösinjucie ) även då kunde jag få i honom medicin som han fick isamma veva testa med att bara ge lit åt gången (även lite sirap med lite salt blandat kan göra susen:bump:

Ring veterinär!

Ring veterinären. Undertiden hade jag letat upp en plastspruta, fyllt med vatten och gett i munnen som avmaskningsmedel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Småbarn Jag behöver lite tips och råd, jag önskar att ni läser noga min bakgrund mm. så ni har bilden klar för er. :-) BAKGRUND Det är min man...
Svar
16
· Visningar
5 690
Senast: Sandra78
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 272
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur