Sv: Snälla, hjälp! Min ögonsten dricker inte!
För att svara på din ursprungliga fråga! (till att börja med)
Ett tips är att du lägger saltersättning i det fodret hon vill äta, upplöst i vatten, men inte för mycket, du får gå efter maxdos till din ponnys storlek. detta gav min ponny en ny start, då han var riktigt uttorkad!! En häst som har feber förlorar mycket vätska, men även salt, då den svettas. saltet ger en törst känsla och det blir en Win Win situation!
sedan förstärkte jag med MSM .Du kan hälla en kapsyl äppelcidervinäger i vattnet också. Men gör inte det de första dagarna, ifall din häst inte gillar smaken.
Min häst gick ner sig ordentligt efter ett långvarigt fånganfall, fick bölder på halsen, löss och incar överallt, och så mugg och rasp på det. Detta är besvär som jag kunde ta hand om själv, och man drar inte gärna ut vetrinären till ett stall med ohyra! Sedan började han visa tecken på urinvägsinfektion, och jag kontaktade vetrinär. Vetrinären såg hans skick och undrade om det inte var dax att låta homon somna in. Jag fick ingen hjälp, och han sa inget om uttorkning iheller. Det fanns mycket ytliga symptom på honom som tog all min uppmärksamhet, så jag var nära på att missa att han höll på att dö i uttorkning, och fick handla snabbt! (han gick på lösdrift med flera andra hästar, så det var svårt med vätskekontrollen.)
Jag kan förstå att du kanske inte känner att det är så bråttom, för hon inte varit febrig så länge, men detta är ett lite snedvridet sätt av oss människor att tänka så. Jag säger inte att du inte är kapabel att sköta din häst, men det är människans sätt att tänka och hur vi fostrats som spelar in. Har vi små bebisar som får feber så ringer vi doktorn direkt, men om barnen kan tala om hur de känner sig avvaktar vi. Varför inte ta hjälp redan innan det blir ett större problem?
Ett Djur kan inte tala om mer än med blicken och kroppsspråket hur den mår, alltså måste vi vara mer uppmärksamma på signalerna, och genast sätta in den hjälpen vi tror ska vara den rätta.
Vi behöver inte vänta tills tillståndet blir akut, hästen är sjuk, ge den hjälp nu, redan dag 1. Du tjänar på det i längden, för tillståndet behöver inte sätta sig djupare, och du kan bespara dig en resa till djursjukhus, med dropp och en fet räkning som resultat.. i värsta fall får du kanske säga farväl till din vän för evigt, det vore ju snopet!
Vårt sätt att tänka är knasigt, vi måste ändra det.
Så 1 ring din vetrinär om du inte redan gjort det, 2 köp hem saltersättning, 3 blöta all mat, även höet, som extra hjälp köp även MSM och äppelcider vinäger, och använd slut de förpackningarna. Saltet slutar du med när du ser att det går åt lite vatten igen, och håll koll på så att hon inte blir torr, du vet, lyft upp skinnet på tex. halsen och se till att det återgår snabbt igen.
Rådgör med vetrinären om han/hon anser att detta låter bra, annars följer du ju dennes råd i stället!
Hoppas på bot o bättring.
(jobbar med ljusakupunktur, och örtterapi)