snälla hjälp med GALOPPEN !!

Gypsy_Vanner

Trådstartare
jag har inte ridit på ca två år, då red jag endast på ponnier. Nu om några dagar Ska jag rida och galoppera, jag är livrädd. har aldrig galopperat på en häst förut. Hur är det, mer eller mindre skumpigt än ponny??

snälla hjälp !!!

/ Gypsy_Vanner
 
Sv: snälla hjälp med GALOPPEN !!

Ta det lugnt!

Galopp är generellt lättare än trav, även om det går lite fortare och därmed kan kännas lite läskigt. Galoppen är ju en "rund" gångart, mycket mer som att sitta på en gunghäst än en skumpmaksin, som traven lätt kan bli i början.

En stor häst tar större språng (generellt) än en ponny, så takten på gunget blir långsammare = lättare att hinna med att sitta ordentligt.

Försök att inte falla framåt med överkroppen. Räta på dig, sätt ner rumpan bak, gunga ner och kom upp fram - och så om igen och igen och igen... Plättlätt! Det kommer gå toppen! Kom igåg att andas, bara!

Ska du galoppera på en ridskola/för tränare är det väldigt skönt att tala om att du är nervös eller osäker, så tränaren kan hjälpa dig!
 
Sv: snälla hjälp med GALOPPEN !!

Ta det lugnt!

Galopp är generellt lättare än trav, även om det går lite fortare och därmed kan kännas lite läskigt. Galoppen är ju en "rund" gångart, mycket mer som att sitta på en gunghäst än en skumpmaksin, som traven lätt kan bli i början.

En stor häst tar större språng (generellt) än en ponny, så takten på gunget blir långsammare = lättare att hinna med att sitta ordentligt.

Försök att inte falla framåt med överkroppen. Räta på dig, sätt ner rumpan bak, gunga ner och kom upp fram - och så om igen och igen och igen... Plättlätt! Det kommer gå toppen! Kom igåg att andas, bara!

Ska du galoppera på en ridskola/för tränare är det väldigt skönt att tala om att du är nervös eller osäker, så tränaren kan hjälpa dig!

ÅHH tack för ditt svar!! Känner mig faktiskt mycket lugnare nu, tack för peppningen !! :)

/ Gypsy_Vanner
 
Sv: snälla hjälp med GALOPPEN !!

jag har inte ridit på ca två år, då red jag endast på ponnier. Nu om några dagar Ska jag rida och galoppera, jag är livrädd. har aldrig galopperat på en häst förut. Hur är det, mer eller mindre skumpigt än ponny??

snälla hjälp !!!

/ Gypsy_Vanner

Jag undrar hur du ska rida? Ska du rida lektion, eller ska du ut o turrida?

I vilklet fall som helst finns det ingen anledning att galoppera om du är livrädd. Galoppera gör man när man känner sig redo för det.
 
Sv: snälla hjälp med GALOPPEN !!

Jamen dåså!
Tala om för riinstruktören innan att du inte har galopperat förut och är nervös, då vet denne om det och kan anpassa sig efter det!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp