Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
c1459d31dbeeb838d6bf0c7789dd8087-d7k2nt5.jpg

:love:

Jag medger att för vissa så är detta möjligen ett ansikte som bara en moder kan älska, men awwww :love:
1103886614.jpg

(Ja, jag plågar mig själv med kattungebilder på blocket - döm mig inte :o)

Och nu hittade jag en laperm hane med cream färg som heter Max - har ju drömt om en röd katt med det namnet ... :nailbiting: Bäst att jag stänger ned blocket fliken. Snart.

... Alice höll på att äta upp ett gammalt batteri O_o Ska inte katter vara liksom kinkiga med vad de stoppar i sig?? :banghead:

Fy faaaasen ... tala om en sak för mig, varför ska skiten hamna i pälsen där bak alltid mitt i natten? :arghh::banghead: Jag bor åtminstone på bottenvåningen så förhoppningsvis störde jag inte någon granne alltför mycket när jag fyllde på med vatten i badkaret.

Japp.
Jag badade Alice.
För första gången.
Halv tre på natten.
:nailbiting:

Jag har antingen glömt hur förra gången var eller så lät det värre den här gången. Jag förstår nu varför man pratar om hur en katt kan låta som om den blir torterad. Hjälp :crazy: Och så hamnade ju lite skit i vattnet pga det var ju den som jag skulle tvätta bort :yuck: Men hon drog sig mot det grundare vattnet i badkaret där det verkade vara minst skit också, så det får duga. Hoppas jag. Hade verkligen ingen lust att försöka duscha av henne efteråt :grin:
Först ville hon ju bara komma undan så fort som möjligt (är djupt tacksam att hon inte är så mycket (eller för dum) för att använda sina klor :D) men efter en stund så tystnade hon faktiskt lite och jag behövde inte aktivt hålla ned henne i vattnet. Förutom när jag sträckte mig efter en mugg att hälla lite vatten över henne, då såg hon en öppning ;)
Men hon verkade iallafall begripa en liten stund att det inte var jättefarligt. Det betyder dock inte att hon inte försökte fly över min rygg (för andra eller tredje gången) när jag tog upp henne :p

Jag fick iallafall klappa och torka henne efteråt (hon t.o.m spann när jag torkade henne lite under magen :love:), så jag antar att jag är förlåten :o:D Nu sitter jag i blöta kläder och orkar inte ta itu med det blöta golvet i badrummet.

Ett litet tips när man ska tvätta en katt är att sätta katten i diskhon och ha en kran med duschstril på. Alltså en sådan man kan ändra mellan vanlig stråle och duschstrålar. Jag var superallergisk mot katter när min första hittekatt hittade mig och då fick jag tipset om att duscha honom med jämna mellanrum för att ha mindre problem av allergin. Det fungerade faktiskt :) Jag märkte direkt när det var dags för en dusch igen för då blev jag mer allergisk. Trots att han var väldigt rädd av sig i början så gick han med på att bli duschad utan några större problem. Han försökte ta sig därifrån om han blev skrämd av något annat men annars satt han lugnt kvar. Det blir väldigt mycket effektivare att duscha katten i diskhon än i badkaret. Det är mindre utrymme för katten att komma undan på och det går snabbare och är enklare att sätta på och av vattnet. Man slipper dessutom att stå dubbelvikt eller ligga på knä. Nu förstår jag ju helt och fullt att du inte vill ha bajs i diskhon :yuck: men om du ska duscha henne av någon annan anledning någon gång så kan det ju vara ett tips :)

Fy faaaasen ... tala om en sak för mig, varför ska skiten hamna i pälsen där bak alltid mitt i natten? :arghh::banghead: Jag bor åtminstone på bottenvåningen så förhoppningsvis störde jag inte någon granne alltför mycket när jag fyllde på med vatten i badkaret.

Japp.
Jag badade Alice.
För första gången.
Halv tre på natten.
:nailbiting:

Jag har antingen glömt hur förra gången var eller så lät det värre den här gången. Jag förstår nu varför man pratar om hur en katt kan låta som om den blir torterad. Hjälp :crazy: Och så hamnade ju lite skit i vattnet pga det var ju den som jag skulle tvätta bort :yuck: Men hon drog sig mot det grundare vattnet i badkaret där det verkade vara minst skit också, så det får duga. Hoppas jag. Hade verkligen ingen lust att försöka duscha av henne efteråt :grin:
Först ville hon ju bara komma undan så fort som möjligt (är djupt tacksam att hon inte är så mycket (eller för dum) för att använda sina klor :D) men efter en stund så tystnade hon faktiskt lite och jag behövde inte aktivt hålla ned henne i vattnet. Förutom när jag sträckte mig efter en mugg att hälla lite vatten över henne, då såg hon en öppning ;)
Men hon verkade iallafall begripa en liten stund att det inte var jättefarligt. Det betyder dock inte att hon inte försökte fly över min rygg (för andra eller tredje gången) när jag tog upp henne :p

Jag fick iallafall klappa och torka henne efteråt (hon t.o.m spann när jag torkade henne lite under magen :love:), så jag antar att jag är förlåten :o:D Nu sitter jag i blöta kläder och orkar inte ta itu med det blöta golvet i badrummet.

Men nu gjorde du det väl svårare än nödvändigt ändå. :D Strunta i badet nästa gång, använd duschen och spola bort bajset så gott det går. Resten kan du klippa, om du inte vill goja ur det med fingrarna medan du duschar såklart. Ofta går det inte att spola ur om det har gottat ihop sig med en tova, då är det ju lika bra att klippa. Jag är imponerad dock, hade aldrig fått ner mina i ett riktigt bad. :laugh:

Ett litet tips när man ska tvätta en katt är att sätta katten i diskhon och ha en kran med duschstril på. Alltså en sådan man kan ändra mellan vanlig stråle och duschstrålar. Jag var superallergisk mot katter när min första hittekatt hittade mig och då fick jag tipset om att duscha honom med jämna mellanrum för att ha mindre problem av allergin. Det fungerade faktiskt :) Jag märkte direkt när det var dags för en dusch igen för då blev jag mer allergisk. Trots att han var väldigt rädd av sig i början så gick han med på att bli duschad utan några större problem. Han försökte ta sig därifrån om han blev skrämd av något annat men annars satt han lugnt kvar. Det blir väldigt mycket effektivare att duscha katten i diskhon än i badkaret. Det är mindre utrymme för katten att komma undan på och det går snabbare och är enklare att sätta på och av vattnet. Man slipper dessutom att stå dubbelvikt eller ligga på knä. Nu förstår jag ju helt och fullt att du inte vill ha bajs i diskhon :yuck: men om du ska duscha henne av någon annan anledning någon gång så kan det ju vara ett tips :)
Tack för tipset, men det blir nog ingen annan gång förutom när det är verkligen nödvändigt :angel:;)
Men nu gjorde du det väl svårare än nödvändigt ändå. :D Strunta i badet nästa gång, använd duschen och spola bort bajset så gott det går. Resten kan du klippa, om du inte vill goja ur det med fingrarna medan du duschar såklart. Ofta går det inte att spola ur om det har gottat ihop sig med en tova, då är det ju lika bra att klippa. Jag är imponerad dock, hade aldrig fått ner mina i ett riktigt bad. :laugh:
Jag känner mig som en krigare som segrat i en strid så bli impad! :D
Men förra gången duschade jag henne och det var faktiskt lite jobbigare, det tog längre tid innan jag fick bort allt. En hand för att hålla i katten, en hand för att hålla i duschen och då skulle det ha behövts en tredje hand för att verkligen kolla att allt är borta :cool: För det är ju direkt efter hon har varit på kattlådan som jag märker det på doften och då är det lite av en gegga :yuck: Kanske händer det när hon är lite lös i magen, men det händer inte så ofta tackolov.
Faktiskt så gick det fortare att bara dumpa henne i ett bad och då kunna skölja henne i baken med en hand och hålla henne med den andra - det låter dock som tredje världskriget menmen :angel:

Inte mina heller :crazy: *ser kissar som håller alla tassarna mot kanterna* :rofl:

Inte mina heller :crazy: *ser kissar som håller alla tassarna mot kanterna* :rofl:
Tur att Alice hade alltför bråttom ur badkaret för att komma på den idéen :D

Men jodå, det var högljudda klagomål, klätteri över axeln/ryggen och två tassar på badkarskanten nästan hela tiden så det var inte enkelt kan jag säga :angel: Jag har inte kollat min rygg efter rivmärken ännu.
Och jag måste vara hemskt, hemskt otränad - för mina ben darrade efteråt när jag försökte böja på dem igen eftersom jag stått med dem böjda så länge (kort) :o

Förresten, läste ett tips om att använda en handduk i botten på badkaret så katten får fäste och provade det i natt.
Hjälper inte ett skit. Så ni vet :D

Faktiskt så blev det lite lättare när hon inte stod på den, halt (svårare att streta emot dvs :devil:) och hon lugnade sig lite då.

Är det bara jag som har en katt som verkar gilla vatten? Hon bor i handfatet i vårt badrum, tvättar tassarna, leker och dricker.
För någon vecka sen när vi testade vårt nya badkar (dubbelsitsigt bubbelbadkar) så skulle hon gå på kanten men det är knappt någon cm att gå på så hon åkte rutschkana ner i vattnet och stod där förvånat en bra stund innan hon långsamt försökte ta sig upp. :love:
Tur så är det katten som badas med jämna mellanrum pga utställning. :)

Den största katten badas bara när han ser lite överdrivet skitig ut, då är det nästan så jag tror att någon förbipasserande kommer knacka på någon dag och undra varför katten skriker så hemskt. :o
Krämisen är aldrig badad. Vågar inte, jag inbillar mig att han kommer få en hjärtattack. :nailbiting:

Fasar för den dag då jag måste tvätta någon av mina eftersom jag dumt nog inte tränat dem för det. Dock har jag tvättat ändan lite på Anton en gång i diskhon, men jag tror aldrig han riktigt fattade att han var i vattnet. :p

Gizmo hoppade upp på spisen imorse när jag skulle ge honom mat.. Plattan hade varit igång tidigare så den var ej skållhet, och innan jag hann putta ner honom flög han iväg själv :(

Jag har försökt spola tassarna i kallt vatten. Han verkar dock inte ha ont, pep inte när det hände, tvättar sig inte om tassarna och springer omkring som vanligt. Kanske jag som överreagerar men bäst att hålla koll.. Lillen :( (Och nej, jag låter honom aldrig vara på bänkar/bord men som ni vet är dom envisa)

Exakt så :D I alla fall Sixten, Sauron är helt okej med att bada. Tror han tycker det är rätt varmt och gott, men lite tråkigt att behöva hålla sig i badkaret. :p
Och jag måste vara hemskt, hemskt otränad - för mina ben darrade efteråt när jag försökte böja på dem igen eftersom jag stått med dem böjda så länge (kort) :o
Neeej då, jag har genom högst vetenskapliga studier observerat att man har ont lika många dagar som man har badat antal katter :D;) Men det är ju en sjukt oergonomisk ställning faktiskt, jag ska leta rätt på ett sånt badbord som @Smulis har för att spara lite på ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25