Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili Ja, vi ska stänga in henne med sambon sen. Fast nu åt hon lite blötmat, mest såsen men några bitar med :)kommer nog snart igång ordentligt. Hon dricker ordentligt i varje fall.

Haft lite problem med att hon inte går på lådan, men det löser sej med. Hon behöver nog bara tid, har trots allt bara varit här två dar.

Sås är bättre än ingenting! Maten kommer när hon lugnar sig lite, men låt henne vara lite själv i ett eget rum. Jag skulle inte välja badrummet, bättre med köket om det går att stänga eller sovrummet.
Bajset behöver du inte tänka så mycket på än. Min lilla bajsade nog inte på en vecka för några veckor sen då hon blev lite förstoppad efter operationen. Märker du att hon verkar förstoppad (sitter och krystar men att det inte kommer något) så kan du köpa Microlax på apoteket. Ett laxeringsmedel som du för in i ändtarmen och sprutar in och håller katten upp och ner i några sekunder och sen sätter katten precis bredvid lådan, då kommer allt som sitter fast ut.
Men det är för tidigt än, vänta i några dagar till. Kan ju vara så att hon bajsar och du tror att det är någon annan katts?

Hon hade bara inte hittat till lådan, vi hade flyttat ut den för att det skulle bli lättare för henne men det missade hon :p

Nu har hon börjat äta alla bitar i blötmaten och petar med torrfodret.
De båda andra katterna börjar acceptera henne med. Fast det var lite bråk om sängen i natt, alla ville få plats. Slutade med att jag o sambo fick flytta på oss :p

Vi har nyss flyttat så den första veckan har allt varit superläskigt enligt Gizmo, så fort ett ljud hörts har han stuckit och lagt sig bakom tvättmaskinen :o Nu börjar han dock komma tillrätta och balkongen är fortfarande favoritplats nr 1 :) Dessutom har herrn hunnit fylla ett år! Hårigare än någonsin!

image_zps75715487.jpg
Så vacker! :love:

Tack för videon @cili ! Får se om jag vågar, blir typ rädd att jag ska göra fel :o:D

Nähäpp! Jag gjorde faktiskt det, en liten klickerträning! :D Såklart ringde telefonen mitt i :grin: och jag vet inte om hon kopplade klickerljudet till belöningen men det är ju bara första gången, och jag tyckte att jag såg ett litet hjul snurra i huvudet på henne när hon sneglade till min klickerhand när ljudet kom upp ;)

Mina katter har alltid älskat sina stinkisar (kattemynteleksak) men idag, helt utan synbar anledning, är den ena katten rädd för dom??? Inte rädd som att hon kryper ihop och sådär men hon skyr dom som pesten! Katterna har varsin, men lekt med varandras också.. Någon som har någon idé om vad som kan orsakat beteendet? Tycker det är så himla märkligt, speciellt när det gäller just den här katten som alltid är så modig, nyfiken, framåt och inte bryr sig om mycket.

Tillägg: Försökte försiktigt introducera leksaken för henne igen och då slår hon argt efter den. Så himla skumt!

Kisse hade vaknat på fel sida :up:

Förmodligen, haha! Idag både hatade och älskade hon leksaken. Jaja. :p

KL (använder man det fortfarande..?)

Dom håller på att renovera fasaden på vårat hus och idag är första dagen med riktigt mycket oljud. (Sen klockan 7 i morse, hurra..) Mina katter är rädda. :( Har öppnat alla garderober och jag är ju här men jag är lite nojig faktiskt, hoppas dom kan bli klar med vår del av huset så snart som möjligt så jag i alla fall kan lämna lägenheten utan att känna ångest över katterna. Någon som vet hur känsliga katter är för oljud? Kan dom få ont i öronen? Har försökt googla men inte hittar inte mer än att katter hör mycket bättre än vi människor. Har mätt till 80 decibel som högst men då har dom inte varit utanför våra fönster ännu...

Min ena katt verkar ha tagit allt oväsen helt ok, även om hon var riktigt rädd när det var som värst. Hon är i alla fall rätt avslappnad nu. Den andra är lite orolig, verkar inte kunna slappna av och reagerar för minsta lilla ljud. :( Renoveringen ska pågå till månadskiftet nov/dec, lär väl inte vara så här hemskt oväsen konstant men börjar ändå fundera på att låta dom flytta hem till sambons mamma under tiden, men vill helst ha dom hemma såklart. Har funderat på ifall Feliway kan hjälpa något, vad tror ni?

@transmission Låter bra tycker jag för det kan iallafall inte skada med att prova det! :) Annars så är det väl en fråga om hur vana katterna är vid oljud, min Alice är van vid motorljud sen liten så jag tycker att hon är makalös i hur lite hon reagerar på sånt :o Men säkert finns det katter som tyvärr aldrig vänjer sig heller, men prova först ett litet tag - gärna med feliway! - tycker jag :)

Jag är så glad att mina katter äntligen funnit varandra! Har inte varit en dans på rosor precis, sedan jag skaffade katt nr 2. Har funderat i flera omgångar om storkatten verkligen kan acceptera lillkatten, eftersom de är som natt och dag. Storkatten är reserverad och vill bara ha kontakt på hans villkor, lillkatten är väldigt social och vill vara näääära hela tiden. Lillkatten är dessutom rätt hårdhänt vid lek, så jag har fått dela på katterna när han sätter igång. Men, det verkar gå mot nya tider, en sisådär 10 månader sedan jag fick hem lillskiten. Äntligen! :p Storkatten har börjat med lekinviter och de kan leka länge. Jag hittar dom ofta sovande i närheten av varandra, men de har aldrig varit så nära att ligga tätt ihop - förrän häromdagen då de låg ihopkurrade i samma stol. :love:

Projekt 1 avklarat! Dags för katt nr 3? :angel:

Jag är så glad att mina katter äntligen funnit varandra! Har inte varit en dans på rosor precis, sedan jag skaffade katt nr 2. Har funderat i flera omgångar om storkatten verkligen kan acceptera lillkatten, eftersom de är som natt och dag. Storkatten är reserverad och vill bara ha kontakt på hans villkor, lillkatten är väldigt social och vill vara näääära hela tiden. Lillkatten är dessutom rätt hårdhänt vid lek, så jag har fått dela på katterna när han sätter igång. Men, det verkar gå mot nya tider, en sisådär 10 månader sedan jag fick hem lillskiten. Äntligen! :p Storkatten har börjat med lekinviter och de kan leka länge. Jag hittar dom ofta sovande i närheten av varandra, men de har aldrig varit så nära att ligga tätt ihop - förrän häromdagen då de låg ihopkurrade i samma stol. :love:

Projekt 1 avklarat! Dags för katt nr 3? :angel:

Men vi vill ju se BILDER! :arghh:

:D

Men vi vill ju se BILDER! :arghh:

:D

@Sasse Det är KRAV på bilder här människa :mad::D

Ledsen, inga bilder :p Av någon anledning så avbryter dom vad dom gör när dom ser att jag står och tittar :cautious: Så när jag fick syn på dom när dom låg ihopkurrade, hoppade Storkatten direkt ner och kom fram till mig. :cool: Men jag hoppas att det inte var första eller sista gången jag fick se dom ligga så, utan att det händer igen. Och då ska jag ha kamera till hands!

Åh det är var en underbar tråd. Hälften av inläggen vill jag bara hojta - Men lugna ner er det är katter, smartaste husdjuren i universum och andra hälften av inläggen sitter jag Åhhh, vilken tur att det gick bra eller Gosekissen, va fin.
Vi har bara en katt fast det skulle varit två. Köpte två helbröder förra året, grårandiga bonnkatter, i princip omöjliga att se skillnad på om dom inte var bredvid varann, yngste sonen döpte dom till Leo o Tiger. Dom har varit med på massor med hundpromenader, vi har fått hämta den ene uppe i skogen efter två dagar då han blev skrämd på en promenad då det kom annat folk. Dom har överfallit hundarna, blivit trampade på av hundarna (36 o 45 kg), tvättade av hundarna och tvångsgosat hundarna massor och smugit på hönsen. Men så i juni så ringde en kvinna och sa att hon kört på en katt och att det nog var vår. Hon hade lagt den vid vägkanten i en buske och märkt ut så vi skulle hitta den. Vi gick längs vägen och jag bara tänkte hela tiden att måtte det vara någon annan katt (vi har en bonde som sprider katter över hela byn och dom brukar inte må så bra). Men tyvärr var det vår Leo - han hade blivit träffad i huvudet och troligtvis dött direkt. Så nu är vår Tiger ensam katt på Hansatorpet.
Mina katter brukar bli 15 år trots att det är utekatter så jag hoppas han får leva länge.

Annars så är det väl en fråga om hur vana katterna är vid oljud, min Alice är van vid motorljud sen liten så jag tycker att hon är makalös i hur lite hon reagerar på sånt :o

Host, jag måste ändra på vad jag sa då jag glömde bort det stora hemska monstret som äter upp gulliga småmulliga vita katter :angel: DAMMSUGAREN! :devil::nailbiting: Fast hon reagerar också när man tar fram moppen, och den låter ju inget alls, även lite när man tar fram en sopborste - verkar som att hon inte är förtjust i höga skaft som man håller i händerna :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama