Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorn åker jag och hämtar hem min kisse. Jag är så glad! Wiiie! Det blir en lång dag - går hemifrån strax innan halv sex imorn bitti och räknar med att vara hemma runt midnatt (om tågen går som de ska, annars blir det snarare runt halv två..) - men det är det värt.

@cili: Så synd att Feliway inte fungerar. Har du provat Calmex?
Har aldrig hört talas om det tidigare :o
Men det låter ju som något som skulle kunna funka, och kanske dessutom skulle kunna vara ett bra komplement vid kommande flytt för att få ner stressnivån då. Det som får mig att tveka lite är att det innehåller torskleverolja, eftersom jag funderar på om hon kan ha fiskallergi.

Åker vi in idag blir det dock utan sånt, så kan jag diskutera saken med veterinären först.

@cili: Vi håller tummar och tassar för kisse! :)
Svullnaden har redan gått ner en del, och det är inte lika ilsket rött som det var igår.
20140626_120024.jpg

Svullnaden har redan gått ner en del, och det är inte lika ilsket rött som det var igår.
20140626_120024.jpg
Det ser ju redan mycket bättre ut! :up: Kan faktiskt inte se någonting på den här bilden :o

Har ni gjort någon slags utredning(?) för att kolla om det kan vara foderallergi?
Fick häromdagen en påse kattfoder med kattliv, det var bilanx foder för överkänsliga. Kan rabbla upp vad den innehåller om du vill :)

Det ser ju redan mycket bättre ut! :up: Kan faktiskt inte se någonting på den här bilden :o

Har ni gjort någon slags utredning(?) för att kolla om det kan vara foderallergi?
Fick häromdagen en påse kattfoder med kattliv, det var bilanx foder för överkänsliga. Kan rabbla upp vad den innehåller om du vill :)
Nä på den bilden syns inget, men det syns rakt ovanifrån :)
Det visar bara hur mycket svullnaden minskat = jättebra

Här ser man att det fortfarande inte är helt bra. Bilden visar dock inte riktigt sanningsenligt, det är lite mer synligt i verkligheten.
20140626_120035.jpg

Har pratat med veterinärmottagningen nu i alla fall, dom tyckte att jag kunde avvakta. Blir det värre så ska jag åka in och kolla upp det, står det still till början av nästa vecka ska jag också åka in. Men det verkar som att det fortsätter att gå ner, så hon ska ha sin tratt och få såren tvättade med koksaltlösning.
Pratade även om att göra en utredning för allergier, men det sa hon att man helst vill göra på en "ren" katt, så vi ska vänta tills de här reaktionerna gått ner.

Har även beställt nytt, fiskfritt, foder som jag ska se om hon äter. Då får hon fasas över på det istället för Eukanuba som hon har nu. Ratar hon det så får Kakan äta det och jag får jaga vidare efter nåt annat alternativ. Har hittat tre märken som jag kan tänka mig (Nutra Nuggets, Happy Cat och Arion). Börjar med Nutra Nuggets eftersom det fanns på ett ställe där jag hade presentkort. Får säcken imorgon eller på måndag.

Nä på den bilden syns inget, men det syns rakt ovanifrån :)
Det visar bara hur mycket svullnaden minskat = jättebra

Här ser man att det fortfarande inte är helt bra. Bilden visar dock inte riktigt sanningsenligt, det är lite mer synligt i verkligheten.
20140626_120035.jpg

Har pratat med veterinärmottagningen nu i alla fall, dom tyckte att jag kunde avvakta. Blir det värre så ska jag åka in och kolla upp det, står det still till början av nästa vecka ska jag också åka in. Men det verkar som att det fortsätter att gå ner, så hon ska ha sin tratt och få såren tvättade med koksaltlösning.
Pratade även om att göra en utredning för allergier, men det sa hon att man helst vill göra på en "ren" katt, så vi ska vänta tills de här reaktionerna gått ner.

Har även beställt nytt, fiskfritt, foder som jag ska se om hon äter. Då får hon fasas över på det istället för Eukanuba som hon har nu. Ratar hon det så får Kakan äta det och jag får jaga vidare efter nåt annat alternativ. Har hittat tre märken som jag kan tänka mig (Nutra Nuggets, Happy Cat och Arion). Börjar med Nutra Nuggets eftersom det fanns på ett ställe där jag hade presentkort. Får säcken imorgon eller på måndag.
Hoppas du får bukt med såret! Jag kollade lite snabbt på Nuttra nuggets och bara för din informations skull så verkar de INTE vara fiskfria. Alla kattfoder de har innehåller fiskmjöl eller lax. Värt att tänka på om du vill försöka utesluta fisk.

Hoppas du får bukt med såret! Jag kollade lite snabbt på Nuttra nuggets och bara för din informations skull så verkar de INTE vara fiskfria. Alla kattfoder de har innehåller fiskmjöl eller lax. Värt att tänka på om du vill försöka utesluta fisk.
Men vad less jag blir. I webbutiken där jag kollade stod det inte med i innehållsförteckningen, och när jag googlat så rekommenderas den. Men nu när jag kollade tillverkarens hemsida så står det en helt annan innehållsförteckning, inkl fisk. Får kolla vad det står på säcken jag får hem. Annars blir det till att reklamera :(

Det är helt hopplöst det där med innehållsförteckning! En av mina tjejer har visat sig ha en del allergier, och det är helt hopplöst att hitta foder som fungerar. Förr hade James Wellbeloved ett foder med Lamm och Ris (inga andra protein i fodret). Lamm sägs vara väldigt bra för allergiker, men ändå finns det egentligen inget foder längre som har Lamm som enda proteinkälla... Dumt som tusan!

Det är helt hopplöst det där med innehållsförteckning! En av mina tjejer har visat sig ha en del allergier, och det är helt hopplöst att hitta foder som fungerar. Förr hade James Wellbeloved ett foder med Lamm och Ris (inga andra protein i fodret). Lamm sägs vara väldigt bra för allergiker, men ändå finns det egentligen inget foder längre som har Lamm som enda proteinkälla... Dumt som tusan!
Testade foderbilens fodersök och valde att resultatet skulle visa fiskfria produkter. I listan låg flera "Namnpåmärke Salmon", vet inte om man ska skratta eller gråta.

Mailade butiken jag beställt från och förklarade läget. Hoppas att det går att lösa smidigt. Man borde ju kunna lita på att den innehållsförteckning dom skrivit ut är korrekt.

Just nu äter hon en blandning av Eukanuba och Porta 21. Dvs Kakans foder som hon egentligen inte tycker om. Kommer ge mer blötmat nu när jag är hemma i helgen också.

Vet du/nån annan nåt om Arion kattfoder? Den ska tydligen vara fiskfri. Likaså Happy Cat (som även skriver "no fish" på förpackningen)

Jag har ingen erfarenhet av något av dessa foder. Arion verkar ju vara fiskfritt om man läser innehållsförteckningen. Jag har ju lite tvärtomproblem då min tjej verkar vara överkänslig mot Kyckling. Eventuellt även fisk men det kan jag inte säkert säga än. Och kyckling är det i nästan allt också. Går inte att ge ens några blötmatssorter då de flesta använder kyckling som bas. Just nu äter hon James Wellbeloved torrfoder med anka. Fördelen med deras foder är att de endast baseras på en protein. Så i anka är det bara anka och i kalkon är det endast kalkon.

Jag har ingen erfarenhet av något av dessa foder. Arion verkar ju vara fiskfritt om man läser innehållsförteckningen. Jag har ju lite tvärtomproblem då min tjej verkar vara överkänslig mot Kyckling. Eventuellt även fisk men det kan jag inte säkert säga än. Och kyckling är det i nästan allt också. Går inte att ge ens några blötmatssorter då de flesta använder kyckling som bas. Just nu äter hon James Wellbeloved torrfoder med anka. Fördelen med deras foder är att de endast baseras på en protein. Så i anka är det bara anka och i kalkon är det endast kalkon.
Oh, det låter ju intressant!
Hade gärna velat barfa, men har på tok för dålig kunskap om sånt. Dessutom äter kattskrället inget rått utöver pyttelite nötfärs nån gång per månad så det vore dömt att misslyckas ändå :p

Usch stackars lilla Alice :( Nu har hon spytt vid två olika tillfällen idag, en gång såg jag inte då jag hade varit ute men alldeles nyss så spydde hon igen tre gånger (alltså spyr upp en liten pöl och går sedan undan liten bit och spyr igen). Det verkar dock bara vara vatten/saliv/magsyra(?), ser ingen mat eller något främmande i spyan. Hoppas att inget är på tok! :cry: Vi var ute en liten stund vid lunch men nu är det ändå deprimerande väder så hon ska nog få vara inne resten av dagen för säkerhets skull.

Usch stackars lilla Alice :( Nu har hon spytt vid två olika tillfällen idag, en gång såg jag inte då jag hade varit ute men alldeles nyss så spydde hon igen tre gånger (alltså spyr upp en liten pöl och går sedan undan liten bit och spyr igen). Det verkar dock bara vara vatten/saliv/magsyra(?), ser ingen mat eller något främmande i spyan. Hoppas att inget är på tok! :cry: Vi var ute en liten stund vid lunch men nu är det ändå deprimerande väder så hon ska nog få vara inne resten av dagen för säkerhets skull.
Och nu har hon spytt för tredje gången idag! :nailbiting:
Fortfarande bara vatten/saliv. Kanske hon har fått i sig något olämpligt men det kan inte komma upp?

Oh, det låter ju intressant!
Hade gärna velat barfa, men har på tok för dålig kunskap om sånt. Dessutom äter kattskrället inget rått utöver pyttelite nötfärs nån gång per månad så det vore dömt att misslyckas ändå :p
Då är vi två. Mina gillar inte rått! Två av dem ogillar egentligen blötmat över huvud taget. Den ena slickar av såsen och den andra äter litegrann...

Tror dock inte att hon skulle bara sätta i sig något bara sådär.
Kanske ska plocka undan maten dock efter ha läst lite på google om att efter kräkningar svälta i 12 timmar, vad tycker ni?
Jag tycker att hon har ätit ganska lite idag, och nu ligger hon bara ned och sover här intill mig.

Help! /Ängslig matte :(

Stackars Alice :(.
Mycket :(

Nu har jag iallafall plockat undan maten (även om hon inte ser ut att ha den minsta lust för att äta just nu) för säkerhets skull, vattenskålen står kvar såklart. Läste även att man kunde avgöra om katten hade vätskebrist genom att känna på tandköttet, den skulle visst vara "blöt" och inte typ klibbig, kände lite på Alices och tyckte iallafall att den inte var så klibbig. Men vette sjutton med vad för "skonkost" jag ska börja med sedan :crazy: Hon är inte alltid så förtjust i människomat, kanske kan börja med liite av hennes vanliga blötfoder..? Eller lite av torrfodret?

@Missel

Jag har en Savic Nestor XXL köpt på zooplus, väldigt nöjd med den. Är en täckt med tipplucka på. Lite sand dras med ut men Pri är duktig och skakar av tassarna på mattan utanför så har inte kattsand i hela lägenheten i alla fall :)

@Asko Hoppas hon slutar spy. Jag hade nog tagit bort maten eller gett något väldigt snällt för magen. Stackare!

Behöver tips på bra kattsand, köpte 30kg Cat & Clean nu innan jag skaffade katten, valde den efter att ha hört gått om den på olika forum mm. Men jag är inte överförtjust, den är dryg men jag tycker att den dammar en del.

Förövrigt tycker jag hon har växt, hon är fortfarande liten men så blir hon nog ingen stor katt som vuxen heller. Väger henne regelbundet och hon går upp i vikt :)

Har lite funderingar angående bad med, har testat och bada katten en gång, var lugn och försiktig hela tiden. Hon var långt ifrån glad, skrek och jamade högt, hon varken bet mig eller rev mig men vill ju gärna att hon ska vänja sig. Någon som har tips? Är det ofta och lite som gäller?

@Flavor Maten är borttagen men funderar över vad som kan vara snällt för magen och ändå få henne att inte rata det. Hm.

Tipsar om Pussis kattsand, var tvungen att blanda den med den förra sanden i en av lådorna här (det behövdes mera sand än vad vi hade räknat med) och Alice går helt ok på den. Den är ju billig och kanske t.o.m dammar mindre än den jag har använt hittills (ever clean). Ingen parfym dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama