Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter här efter duschen och undrar om det är någon mer än jag som har en obligatorisk kelstund efter varje dusch så fort som möjligt..? :grin:

/Matte som skriver detta lite ostadigt då den andra handen är strängt upptagen.

Nja, nej. Däremot vill båda mina katter prompt följa med mig in i duschen, eller rättare sagt, in i duschrummet då. Inte in i duschen :p Dörren ska helst stå öppen så de inte känner sig utestängda och ensamma.

Och gud nåde om jag ska lämna huset! Då följer båda med ner. Lillkatten vill med, därmed basta. Den stora vill inte med, men däremot vill han ha kvalitetstid, som består i att han sitter i ett skåp, och jag sitter utanför. Jag får inte röra honom, men gärna titta och prata med. Tills han vill göra något annat.

Förövrigt är min lilla katt också en strykjärnskatt. ;)

@Sasse Stänger också aldrig dörren efter mig :grin: Kändes lite konstigt de första gångerna med en katt som stirrade på en men man vänjer sig :D

Häromdagen var jag dock tvungen att vädra mitt sovrum och pga dumma fönster var jag tvungen att stänga dörren och sitta vakt där. Då blev Alice riktigt olycklig :o Hon satt hela tiden utanför dörren jamandes (mamma var tvungen att kolla så hon inte hade fastnat någonstans) tills jag kom ut då skuttade hon lyckligt runt fötterna på mig :love:

Blir nyfiken angående er kvalitetstid, vad gör han om du går därifrån innan han är nöjd? :D

Det tog ett tag :angel: men äntligen fick jag en profilbild :D
10471855_307708659397153_2036171921_n.jpg

Visst skulle ragdolls ha lite rundade pannor va?
Ja, de flesta önskar sig en lite kortare profil med lite högre och rundare panna. I mitt tycke har hon dock en fin profil. Jag gillar inte de absolut kortaste profilerna då jag tycker det ger lite "intryckt" uttryck, som en perser. Hon ser ut att ha en ganska bra haka, men den skulle kunna vara lite tydligare. Helst vill man att pannan och nospartiet ska vara rätt parallella. Alltså, om man drar ett streck från pannan och ner och från nosen och ner ska de inte gå ihop, eller gå ihop ganska långt ned. Tycker hon ser jättefin ut! Synd att hon har sin svarta nos, annars hade hon säkert gått bra på utställning. Vilken svans hon har fått!

Sitter här efter duschen och undrar om det är någon mer än jag som har en obligatorisk kelstund efter varje dusch så fort som möjligt..? :grin:

Faktiskt inte. Men det är jätteroligt att sitta på andra sidan det genomskinliga duschdraperiet och kolla på vattnet som rinner. Fast det gäller att inte komma för nära vattnet så att man blir blöt, då blir det superläskigt.:p När det gäller gos så vill dock gärna Anton vara med när jag sittandes på min säng klär på mig efteråt. Stryka sig frenetiskt, trampa och lägga sig på blöt handduk/kläder samt nosa här och där på mig med sin ovanligt blöta näsa som lämnar fläckar efter sig.:D

Ja, de flesta önskar sig en lite kortare profil med lite högre och rundare panna. I mitt tycke har hon dock en fin profil. Jag gillar inte de absolut kortaste profilerna då jag tycker det ger lite "intryckt" uttryck, som en perser. Hon ser ut att ha en ganska bra haka, men den skulle kunna vara lite tydligare. Helst vill man att pannan och nospartiet ska vara rätt parallella. Alltså, om man drar ett streck från pannan och ner och från nosen och ner ska de inte gå ihop, eller gå ihop ganska långt ned. Tycker hon ser jättefin ut! Synd att hon har sin svarta nos, annars hade hon säkert gått bra på utställning. Vilken svans hon har fått!
Tack för ännu ett utförligt svar! :love:
Kanske jag en vacker dag får för mig att gå på en utställning med färgfel ... :p Just nu tror jag inte heller att Alice är redo, hon gillar inte främlingar något vidare (blir rädd).

Idag fick lilla Alice för första gången följa med till sommarstugan, hjälp vad nytt allt var! :eek: Dörrar som är stängda för en, flugor inomhus och allt! Lite stirrigt först, hon hade inte ens tid för att äta eller gå på toa :angel: Men till slut vande hon sig lite och nu verkar det mesta spännande :love:

Speciellt flugan! :D

Jag tror att lilla Alice försökte säga åt mig att kontrollera vädret idag, men det är ju inte liksom mitt fel att det börjar blåsa och eventuellt regna när vi är ute på en koppelpromenad även om hon tror det! Jag vet inte om hon tror att jag är gud (då jag får hennes mat att dyka upp och hennes skit att försvinna) eller att hon ville säga åt sin slav att göra något åt vädret :cautious:

Misstänker starkt det andra alternativet då när hon för tredje gången kom tillbaka jamandes ställde sig upp med framtassarna på mitt ben och beordrade mig att plocka upp henne :p

Dagens Boll
wpid-2014-06-26-08-30-10-jpg-e1403764346245.jpeg

Jag velar över om vi ska in till veterinären idag eller inte. Såren har ju läkt, men svullnaden har spridit sig lite och det är fortfarande väldigt rött. Min närmsta veterinär (ca 2 mil bort) har bara öppet på tisdagar och torsdagar. Alternativet är att avvakta och åka till en annan veterinär (ca 3 mil och dessutom i stan = mer folk omkring) om det blir sämre. På ett sätt vill jag ju hellre åka in idag, men jag vill heller inte åka in i onödan för hennes skulle eftersom hon blir så himla stressad av bilresor och själva besöket. Allra bäst vore ju om det kunde ge sig av sig självt, men det vet jag ju inte om det gör än :crazy:

Dagens Boll
wpid-2014-06-26-08-30-10-jpg-e1403764346245.jpeg

Jag velar över om vi ska in till veterinären idag eller inte. Såren har ju läkt, men svullnaden har spridit sig lite och det är fortfarande väldigt rött. Min närmsta veterinär (ca 2 mil bort) har bara öppet på tisdagar och torsdagar. Alternativet är att avvakta och åka till en annan veterinär (ca 3 mil och dessutom i stan = mer folk omkring) om det blir sämre. På ett sätt vill jag ju hellre åka in idag, men jag vill heller inte åka in i onödan för hennes skulle eftersom hon blir så himla stressad av bilresor och själva besöket. Allra bäst vore ju om det kunde ge sig av sig självt, men det vet jag ju inte om det gör än :crazy:

Jag skulle inte chansa över helgen, det hade varit en annan sak om det var måndag idag. Mina stressar också vid transport men senaste gången gick det så mycket bättre när jag gett henne Calmex innan.

Receptfritt (men dyrt!) och helt ofarligt, det värsta som kan hända är att det inte har någon effekt. Eftersom Feliway fungerat så bra i hemmet kommer jag också att köpa Feliway-spray till buren nästa gång.

Åk till veterinären!
Ha Feliway hemma.

Klipper du inte klorna på katterna? Kanske dags att börja med det ifall du tror att det är det som orsakar det hela. :)

Jag skulle inte chansa över helgen, det hade varit en annan sak om det var måndag idag. Mina stressar också vid transport men senaste gången gick det så mycket bättre när jag gett henne Calmex innan.

Receptfritt (men dyrt!) och helt ofarligt, det värsta som kan hända är att det inte har någon effekt. Eftersom Feliway fungerat så bra i hemmet kommer jag också att köpa Feliway-spray till buren nästa gång.
Feliway gör ingen skillnad när hon åker bil dessvärre. Hon kan åka bil, men gillar det verkligen inte och sitter därför och vrålar, beter sig stressat och kissar ibland ner sig. Inget man vill utsätta henne för i onödan alltså, speciellt inte eftersom hon är en ganska stresskänslig katt även i övrigt.

Åk till veterinären!
Ha Feliway hemma.

Klipper du inte klorna på katterna? Kanske dags att börja med det ifall du tror att det är det som orsakar det hela. :)
Veterinären öppnar inte mottagningen förrän kl 17 idag, så jag måste vänta tills dess i alla fall. Men ja, det lutar åt att åka in, ska i alla fall ringa och rådfråga. Alternativet är att avvakta till imorgon och åka in till annan veterinär då om det behövs. Hon beter sig precis som vanligt, äter, dricker och har ingen feber så det är inte så pass akut att jag måste åka in till någon annan nu direkt.
Och jag skulle inte tveka över att åka in till djursjukhuset på helgen om det vore så, jag avvaktar alltså inte för att skona min plånbok (katten är dessutom försäkrad med låg självrisk) utan för att bespara henne eventuellt onödig stress.

Jo, jag klipper klorna på dom. Men jag vet inte om jag tror att det är klor som orsakar de första såren längre. Både jag och vet har ju trott det innan, men nu har hon ju sånna på båda sidor och då känns det inte lika troligt. Så jag vill nog gärna göra en utredning om vad det kan bero på egentligen. Jag misstänker någon typ av foderallergi.

Var kan man hitta modell större kattlåda? Min lilla katt har börjat sprätta ut en massa sand ur lådan...

Jag köpte min från Grizzly Zoo. Hur mycket större än genomsnittet den är vet jag inte, men det gick åt nästan 10kg kattsand för att "grunda" den (har ca 7cm djup sand i hela lådan). Den är öppen, men har en lite högre kant för att förhindra att hälften av sanden skvätts ut på badrumsgolvet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama