Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Flavor Maten är borttagen men funderar över vad som kan vara snällt för magen och ändå få henne att inte rata det. Hm.

Tipsar om Pussis kattsand, var tvungen att blanda den med den förra sanden i en av lådorna här (det behövdes mera sand än vad vi hade räknat med) och Alice går helt ok på den. Den är ju billig och kanske t.o.m dammar mindre än den jag har använt hittills (ever clean). Ingen parfym dock.
Jag har fått lära mig att man absolut inte ska svälta katter, alls, men om det inte är mer än 12 timmar kanske det är okej? Försökte googla men hittade inte var jag läste det. Prova koka lite kycklingfilé i bara vatten och ge henne med mycket av spadet som blir, eller vit fisk på samma sätt om hon föredrar det. Men om hon bara kräks magsaft, har hon inte ätit alls idag alltså? Då känns det ju som om kräkningarna är mer ett symptom än själva felet kanske? :(

Jag har fått lära mig att man absolut inte ska svälta katter, alls, men om det inte är mer än 12 timmar kanske det är okej? Försökte googla men hittade inte var jag läste det. Prova koka lite kycklingfilé i bara vatten och ge henne med mycket av spadet som blir, eller vit fisk på samma sätt om hon föredrar det. Men om hon bara kräks magsaft, har hon inte ätit alls idag alltså? Då känns det ju som om kräkningarna är mer ett symptom än själva felet kanske? :(
Om jag kommer ihåg rätt så har jag läst att det är, som du säger, viktigt att man inte svälter katter, alltså det finns en max gräns (som kanske var 1-2 dygn? men vågar inte satsa på det). Och inför operationer svälter man ju ca 12 timmar i förväg väl?

Nyss spydde hon igen :crazy: Jag som trodde att hon kanske mådde lite bättre då det hade gått någon timma. Men hon började vanka av och an och jag förstod att något var på g, och så spydde hon. Stackarn! :cry:

Luktade nu lite på spyan (hrm, på avstånd såklart :p) och det luktade lite surt och var lite gult på pappret. Så ja, jag antar att det är mest galla nu, inte så konstigt dock. Hon är med mig i sovrummet om nätterna (där jag har kattlåda, mat- och vattenskål såklart) men jag märker ju inte om hon äter, men hon borde ha ätit sist under natten/tidig förmiddag. Men alltså har hon nästan inte ätit på ~6 timmar redan? :eek:
Hon har varit ute i koppel och lekt lite med en fluga som flög omkring här inne förut och verkat helt normal.

Usch nu googlar jag mig själv sjuk av oro! :rage: Ska nog låta henne vara tills mina föräldrar kommer hit och se om hon kan få ned lite av sitt älskade blötfoder senare. Hon borde ju vara hungrig av att inte ha ätit på så länge :crazy:

Om jag kommer ihåg rätt så har jag läst att det är, som du säger, viktigt att man inte svälter katter, alltså det finns en max gräns (som kanske var 1-2 dygn? men vågar inte satsa på det). Och inför operationer svälter man ju ca 12 timmar i förväg väl?

Nyss spydde hon igen :crazy: Jag som trodde att hon kanske mådde lite bättre då det hade gått någon timma. Men hon började vanka av och an och jag förstod att något var på g, och så spydde hon. Stackarn! :cry:

Luktade nu lite på spyan (hrm, på avstånd såklart :p) och det luktade lite surt och var lite gult på pappret. Så ja, jag antar att det är mest galla nu, inte så konstigt dock. Hon är med mig i sovrummet om nätterna (där jag har kattlåda, mat- och vattenskål såklart) men jag märker ju inte om hon äter, men hon borde ha ätit sist under natten/tidig förmiddag. Men alltså har hon nästan inte ätit på ~6 timmar redan? :eek:
Hon har varit ute i koppel och lekt lite med en fluga som flög omkring här inne förut och verkat helt normal.
Det kanske man gör ja :D Hade för mig att vi fick 6h av veterinären senast. Haha åh jag minns inte, gud så hjälpsamt, men mer än 12h skulle jag inte vilja svälta.

Hur är det, hur känsliga katter är för miljöombyte egentligen? Om det kan påverka med nya bakterier runt omkring och så? :confused: Det viktigaste måste väl vara att hon inte blir uttorkad, därför är ju kokt kycklingfilé/fisk i spadet så bra. Vet att folk har gett typ barnmatsburkar med morotspuré också. :p

Usch nu googlar jag mig själv sjuk av oro! :rage: Ska nog låta henne vara tills mina föräldrar kommer hit och se om hon kan få ned lite av sitt älskade blötfoder senare. Hon borde ju vara hungrig av att inte ha ätit på så länge :crazy:
Ta det lugnt! Stressar du upp dig så känner hon det. Det är säkert ingen fara!

Testa att ge henne kokt kyckling (benfri), eller morotspuré (kan behöva tvingas i)

@Linta Usch nä, 12 timmar är maxgränsen för mig också.

Nu ligger hon dock i sin mera vanliga ställning (med baktassarna upp i vädret :love:) och sover så hon måste ju känna sig lite mera bekvämare, förut verkade hon vara lite kinkig med hur hon låg ... hoppas hoppas!

Intressant tanke det där med miljöombyte. Vi har en egen brunn här i sommarstugan och jag hade funderat på hur hon skulle kanske reagera på vattnet, först reagerade hon inget nämnvärt på det men sen så tyckte jag att hon drack lite mera än normalt av vattnet än förut. Vilket borde ju vara bra! ... Eller? :crazy:

Ta det lugnt! Stressar du upp dig så känner hon det. Det är säkert ingen fara!

Testa att ge henne kokt kyckling (benfri), eller morotspuré (kan behöva tvingas i)
Jag verkar nog lite mera uppstressad här på buke än vad jag egentligen är :angel: Men ska försöka få mina tankar att varva ned lite grann också :p

Har dock ingen kyckling här hemma, och närmsta affär ligger långt bort :crazy: Får se om mina föräldrar kan köpa något på hemvägen.

Asko, låter nästan som att hon ätit något olämpligt och försöker få upp det. Det brukar se ut sådär hos mig när katterna ätit gräs.

Jag skulle inte tagit bort maten men försökt servera kokt torsk och sönderkokt ris (koka så det nästan blir en gröt!).
Morotspuré passar bättre för en lös mage.

Asko, låter nästan som att hon ätit något olämpligt och försöker få upp det. Det brukar se ut sådär hos mig när katterna ätit gräs.

Jag skulle inte tagit bort maten men försökt servera kokt torsk och sönderkokt ris (koka så det nästan blir en gröt!).
Morotspuré passar bättre för en lös mage.
Jag tycker också nästan det, men dock så är problemet att jag aldrig sett henne äta gräs :crazy: Hon var ju ute lite förut idag och jag hade koll på henne nästan hela tiden och tycker inte att jag har sett henne äta, dock så kan jag ju såklart ha missat det.

Ååååååh, hallå, titta vem som verkar vara lite hungrig nu! :love: Hon gick fram till matplatsen och såg snopen ut över att matskålen var borta :o:D

Vill dock inte börja för hastigt med någon mat då det är ju inte ens en timme sen sista spyan, vi ska nog försöka rota fram något som hon kan få äta sötnosen :love:

@Asko Hoppas det släppt nu, låter som att hon fått tillbaka aptiten :)

Ska kika på sanden du tipsade om, den jag har nu är med babypuder doft, men tycker den luktar ganska starkt, lillan luktar babypuder efter varje toalettbesök. Tar gärna emot fler tips på sand :)

@Flavor Med råge verkar det som :o

Jag gick ut en liten stund och när jag kom tillbaka fick jag se en katt sitta på diskbänken (otillåtet) och äta lite av torrfodret som jag hade ställt där :devil::banghead: Hon skuttade upp och ned till sina sittplatser (vilket hon inte riktigt ville göra förut) och tiggde om sin middag :love: (Nu sprangskuttade hon plötsligt förbi :love:)

Vågade dock inte ge hennes normala portion men hon är nog hungrig så jag gav henne lite av hennes blötfoder. Så väntar vi lite och ser hur hon verkar fortsätta att må.

Hm, mina föräldrar kom just hem efter ha varit borta i ett par dagar och hon verkar ha saknat dem, så ... illamående av saknad? :D

@Asko Va skönt att hon mår bättre! Jag hade nog oroat ihjäl mig haha, gör det nu bara katten nyser eller kliar sig :P

Nae tror det är bättre att ge lite och se efter hur hon reagerar :) Vill hon ha mat tyder ju det på att hon mår bättre iaf!

Haha får hoppas det var något sånt!

Har en galen kattunge i knät som inte vill annat än trampa runt på tangentbordet, leka med papper precis framför skärmen, jama högt i mitt öra och spinna. Antar att det är gos som står på schemat :love:

@Flavor Jag har nog uppnått mitt intag av oro för dagen idag :D Blir också lite orolig ibland när hon nyser då hon nyser oftare och högljuddare än min förra :o;)

Nu har ca en timme gått sen (jag använder buke för att hålla koll :angel:) hon fick lite mat, och hon verkar fortfarande må bra. Nu har hon somnat igen sen hon var lite pigg/busig :) När hon vaknar ska hon få lite igen.

Vet dock inte när jag vågar ställa ned hennes torrfoder på golvet igen :o

Kattunge :love::love::love: Bild? :D

@Flavor Cat and Clean är jättedammig!
Everclean är asdyrt, inte värt 200 kr för 10 kg (eller liter...).
Enda gången jag köper den sanden är om det är kampanjpris. Har man en katt så kan jag väl tänka mig att köpa en för då gick det åt en kartong varannan månad...

Jag kör uteslutande Pussi Kompakt. Går att köpa i varenda mataffär, ligger på 100 kr för 10 kg.
Jag brukar blanda in Everclean i den här sanden om jag har EC hemma.

Extreme Classic har du också att kunna välja på. Tror 15 kg/liter brukar ligga på 189 kr så billigare än EC och lika bra!

Asko, låt katten äta och sluta dutta så mycket! ;)
:angel:
Jag tror att Alice skulle dyrka marken där du går för jag tror att hon tycker att jag svälter henne nu :o Har gett henne resten av middagen så jag ska bara vänta liite till och ge henne torrfodret. Vill helst inte att hon börjar spy i mitt sovrum inatt :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama