Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har mer än en katt, lystrar era till sina respektive namn eller är de som mina som inte verkar förstå vilket som är deras?:angel: När jag ropar Socker kan lika gärna Anton komma springande, eller tvärtom. Tycker att jag har tilltalat dem med deras respektive namn tillräckligt för att de ska känna igen sitt eget, men tydligen inte.

Nu har jag ju bara en katt, men när jag hade två så kom Isola på både "Isola" och "Dimma", Dimma kom på "mat!" (och ljudet som matförpackningarna och skålarna gjorde när det vankades mat). :D

Kan tillägga, att det bästa sättet att locka på Isola är att antingen klappa i händerna (har ingen aning om hur hon lärt sig det) eller ta fram skinkan ur kylskåpet. Det sistnämnda är fullkomligt idiotsäkert, så när hon lagt sig för att sova någonstans där jag inte hittar henne är det bara öppna kylen och ta fram skinkan. :D

Mina föräldrars katt kom alltid om man tog fram Röda Klara och vevade med :D
R%C3%B6da-klara-R7042.jpg

Kan tillägga, att det bästa sättet att locka på Isola är att antingen klappa i händerna (har ingen aning om hur hon lärt sig det) eller ta fram skinkan ur kylskåpet. Det sistnämnda är fullkomligt idiotsäkert, så när hon lagt sig för att sova någonstans där jag inte hittar henne är det bara öppna kylen och ta fram skinkan. :D

Smidigt!

Anton kommer i princip alltid med en gång när jag ropar, men Socker bara när det behagar honom. Dock har jag märkt att han alltid kommer som ett skott när jag ropar med rösten jag använder när jag ser en insekt/spindel jag vill att han tar åt mig. Det gäller nog att inte missbruka det så att han inte kommer när det väl är kris. :angel:

Nu är det snart dags att hämta hem kattunge! Den förra jag hade tingat blev det aldrig något med, men nu kommer det snart flytta hem en annan liten tös hit.

Men jag har lite funderingar kring foder, nästa alla jag pratar med ger olika foder och jag känner mig mer än förvirrad. Vad ger/har ni gett till era kattungar?

@Flavor Vad kul! :)
Börja med att köpa precis det fodret kattungen är van att äta för att inte göra ett hastigt foderbyte för då kommer magen bli kaos!
Jag har bara gett Royal Canin Kitten eller Bozita Kitten till mina. Fördelen med kattungefoder är att kulorna är lite mindre.
Har man en minikatt så har Husses Kattunge miiinibitar! ;)
Jag har gett mina fri tillgång på torrfoder (ett måste för kattungar så de får i sig det de behöver!) och blötmat morgon och kväll, mycket för vätskans skull.

Jag rekommenderar att köpa ett foder i fackhandeln (dvs. inte ICA eller liknande) och be gärna om hjälp av personal i butiken men med lyssna inte helt och hållet på dem utan följ magkänslan lite också! :)

Ska köpa det fodret hon är van vid, kollade redan idag efter det och ska köpa imorgon!

Royal Canin Kitten var det fodret jag fått flest rekommendationer om, och det jag kikat mest på men ska kolla på Bozita Kitten med!

Fritillgång har jag tänkt och sen kommer hon få fortsätta äta den blötmaten hon äter i dagsläget tills vidare :)

Fackhandel blir det, kommer inte handla torrfoder på ICA eller liknande. Ska höra vad dom i butiken när jag kommer iväg dit i veckan :)

Tack för råd och tips!

Royal Canin är inte det bästa fodret som finns på marknaden, även om de förmodligen har största platsen.
De är väldigt dåliga på att skriva ut exakta mängden av innehållet i deras foder så många undviker dem men så länge katterna ser ut att må bra så tycker jag inte att det är något fel...
Jag gick igenom massa fodersorter tidigare när jag blev lite påhoppad i min blogg (bloggade väldigt mycket om katt tidigare med många läsare) för att jag gav Royal Canin och alla märken som folk rekommenderade var skeppade till Sverige från andra sidan jordklotet...
RC görs i Frankrike och Holland så det är inte några längre transporter. Bozita tillverkas i Sverige.
Sen så kan det ju självklart vara så att innehållet kan ha fraktats en längre bit men det går inte att undvika...

Jag ger mina katter Mjaus kattungemat (blötmatstetra). Gör det fortfarande, fast att de är 2 år och ena är 7 månader. ;) Ger även Bozita som är iprincip samma sak som Mjau (det är Lantmännen som gör dem båda) men Bozitan är snäppet bättre enligt tillverkaren.
De slickar mest i sig såsen och den tetran har mest sås av alla vad jag har märkt. ;)
Tycker inte att det är någon större skillnad mellan kattungemat och "vuxenmat" på blötmatssidan, kanske en aningens mindre bitar hos de märken man kan köpa i fackhandeln men annars ingenting.

Måste ju inflika att jag faktiskt handlar kattmat på ICA, fast då bara Mjaus tetror! :)

Vill du komma ifrån lite billigare så har du Zooplus.se som jag kan rekommendera!
Jag skulle köpa en 4 kg säck av Royal Canins ena foder på Arken Zoo för några månader sen, 549 kr...
Hittade samma sort, fast 10 kg, för 599 kr på Zooplus, då fraktfritt och hem till dörren. ;)

Kan tänka mig det, har blivit påhoppad med då vi gav royal canin till familjens hundar. Har lagt märke till att de är dåliga på att skriva ut exakta mängden, Bozita har jag inte kollat närmare på ännu men låter onekligen kanon att det tillverkas i Sverige. Vill gärna undvika att fodret produceras på andra sidan jordklotet.

Hon äter Mjau i blötmat i dagsläget som jag tänkte låta henne fortsätta äta :) Skiljer priset på mjau och bozitas blötmat mycket?

Zooplus.se handlade jag precis nyligen på, köpte klösträd, låda, sand och lite andra små saker. Enorm skillnad i pris verkligen, klösträdet kostade mig 1300kr om jag inte minns fel, samma träd här går på 2000-3000kr. Blir det Royal Canin jag bestämmer mig för så kommer jag beställa därifrån, jämförde priser på svenska kontra den sidan och det var verkligen mycket billigare.

Såg att närmaste djuraffären här i närheten hade erbjudande på Royal Canin, köper man torrfoder får man två förpackningar blötmat på köpet. Så tänkte kanske slå till på det, men får fundera lite. Tänkte försöka komma dit imorgon eller tidigt i nästa vecka :)

Nu fick Alice för första gången träffa en annan katt och tacka gud att det fanns ett fönster emellan :o Det var en grannkatt som tydligt bara tolererar sina två andra kattsambor (vi har sett den förut) :angel: Men jag blev ändå stolt över min lilla Alice :love::love:
Hon var verkligen nyfiken och gick ända fram till glaset för att försöka få lukta lite, trots att den andra katten fräste och sedan så försökte den anfalla henne (krafsade på glaset) :o Då backade Alice tillbaka och blev lite skrämd men hon återkom till glaset flera gånger för att försöka möta katten igen tills den försvann. Så hon verkade verkligen nyfiken utan att visa tecken på fientlighet, lilla gumman! :love::love::love:

Känns ännu mera som synd och skam att hon inte kan få en kattkompis just nu..!

Är det någon som kan kattbeteende här? När Alice återvände efter att den andra katten försökt anfalla henne så sänkte hon sig ned till golvet så den andra katten hamnade lite högre upp än henne, jag fick en känsla av att hon försökte visa sig underlägsen - har jag rätt? Eller fel? :o

Låter som hon stötte på en katt som inte är sugen på att skaffa vänner ;) Skönt att hon tog det så bra! Måste värma matte hjärtat :love:

Kan tyvärr inte mycket om katters beteenden så kan inte hjälpa dig med din fråga.

Tänkte passa på att slänga ut ännu en fråga. Ska ju få hem en kattunge nu snart, hon är 12 veckor. Bor i lägenhet mitt i samhället så kommer absolut inte låta henne gå ute, har inte balkong tyvärr så kommer gå ut med henne i sele. Men vad köper man för sele till en så liten?

Tänkte att jag skulle uppdatera lite om vår Kung, finaste Simon! ;) Imorgon är det dags att boka tid för vaccination och tandkoll, mest bara för att han är utekatt och jag tycker mig se lite tandsten som behöver skrapas bort! Skall bli spännande att se hur herrn tar att åka bil, var ju ett år sedan sist! ;) haha!
Annars njuter han av livet som 6:åring och härskare på gatan! :love::devil:

1958552_10152466534533180_4157255644235426852_n.jpg

10441934_10152466535668180_7287419715311898391_n.jpg

10458319_10152466535058180_1938262906809898496_n.jpg

Låter som hon stötte på en katt som inte är sugen på att skaffa vänner ;) Skönt att hon tog det så bra! Måste värma matte hjärtat :love:

Kan tyvärr inte mycket om katters beteenden så kan inte hjälpa dig med din fråga.

Tänkte passa på att slänga ut ännu en fråga. Ska ju få hem en kattunge nu snart, hon är 12 veckor. Bor i lägenhet mitt i samhället så kommer absolut inte låta henne gå ute, har inte balkong tyvärr så kommer gå ut med henne i sele. Men vad köper man för sele till en så liten?

Ja tyvärr :o Det fanns tidigare en döv vänlig herre som gick här ute men den har jag tyvärr inte sett sen förra året, den såg Alice genom ett fönster men då var hon så liten att hon blev skrämd när hon insåg att den stora vita katten i fönstret inte var hon själv :rofl:
Men ja, det värmde mattehjärtat! Speciellt då jag tänkte skaffa en katt till inom ett par år :love:

Jag köpte min sele till Alice när hon bara hade varit ett par veckor hos oss (ca 13-15 veckor gammal), och det var en köpt på ica som gick runt framkroppen istället för hals och mage. Minsta storleken var lite stor för henne men de växer så fort att det är värt att köpa en i vuxenstorlek tycker jag! :)

Ang maten så får simon Purina One för kastrater som torrfoder, det står framme hela tiden och han älskar det verkligen, samt Pussi påsarna som blötmat 2-3 ggr om dagen, allt efter hur mycket han är inne, vi har testat med allt annat "lyxigare" men han vägrar! Pussi ska det vara! ;) Men det är väl så, har en man en gång fått smak på det så har han! :o:o:D:p

Och just det, han vill gärna ha tonfisk och räkor också, annars sitter han missnöjt vid skålen och väntar iskallt tills vi ger honom det, ibland får han äta som det är (för det gör han allt också) och ibland ger vi oss! :angel::p

På helgen brukar vi dock ha skaldjursmys och då sitter han ofta med på en pall och får en del han också! :love::d

Nu fick Alice för första gången träffa en annan katt och tacka gud att det fanns ett fönster emellan :o Det var en grannkatt som tydligt bara tolererar sina två andra kattsambor (vi har sett den förut) :angel: Men jag blev ändå stolt över min lilla Alice :love::love:
Hon var verkligen nyfiken och gick ända fram till glaset för att försöka få lukta lite, trots att den andra katten fräste och sedan så försökte den anfalla henne (krafsade på glaset) :o Då backade Alice tillbaka och blev lite skrämd men hon återkom till glaset flera gånger för att försöka möta katten igen tills den försvann. Så hon verkade verkligen nyfiken utan att visa tecken på fientlighet, lilla gumman! :love::love::love:

Känns ännu mera som synd och skam att hon inte kan få en kattkompis just nu..!

Är det någon som kan kattbeteende här? När Alice återvände efter att den andra katten försökt anfalla henne så sänkte hon sig ned till golvet så den andra katten hamnade lite högre upp än henne, jag fick en känsla av att hon försökte visa sig underlägsen - har jag rätt? Eller fel? :o
Troligen var det ett sätt för henne att visa undergivenhet ja. Nu är jag inte heller någon expert, men katter känner sig ju ofta tryggare om de sitter högt upp. De kan känna sig hotade om de är på marken.

Men jag har lite funderingar kring foder, nästa alla jag pratar med ger olika foder och jag känner mig mer än förvirrad. Vad ger/har ni gett till era kattungar?
Jag är på inga sätt en foderexpert, men jag skulle köra spannmålsfritt till även kattungar. Bl.a. Applaw och Orijen är spannmålsfritt.
När jag skaffade min första katt fick han fri tillgång på både blötmat (Mjau) och torrfoder (minns inte vilken sort). Min andra katt som tillkom några år senare fick "nöja sig med" blötmat, färskfoder och rått kött. Jag utfodrar inte längre med torrfoder, hade helst velat BARFa, men tyvärr verkar lillkattens mage inte tåla det. Så de får blötmat som grund istället.

Vet inte om du fått svar på den här frågan, men Bozita brukar kosta ett par kronor mer än Mjau.
Rekommenderar även att beställa från zooplus.dk. Tycker de ofta är lite billigare än zooplus.se.

Förövrigt "knapplån" typ.
Lillkatten har kommit på att man kan gömma saker i soffan, däribland sig själv, tror han. Ser inte han mig så ser inte jag honom!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama