Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Malla är bra underlig. När jag sätter på dammsugaren kommer hon springandes och vill vara där jag dammsuger!? Älskade katt :love:

Då får du passa på och göra det jag aldrig kommer kunna vara i närheten av att testa (mina piper iväg fort som attan när dammsugaren tas fram ur städskåpet). Någon kanske redan har testat att på (väldigt) svag effekt dammsuga pälsen? :angel: Tänker mig att man skulle få bort rejält med lös päls då?

@Tassetass (sitter på mobilen där det bara säger att jag behöver flash player för att se videon men jag tror på dig ;)) Det borde ju ha något med hur deras mammor var med dem, eller? Isolas mamma kanske var en sådär pratsam mamma med sina ungar :D:love:

mina babblar järnet precis som deras mamma gjorde.
Sally pratar mest och kuttrar ofta när vi gosar. Sen kan både jag och husse ljudet för "sätt på kranen, jag vill dricka" "vi vill ha mat" "vi vill gå ut". Alla är olika och man hör även när det verkligen är allvar ;)

Praktiskt @Pontevecchio ! :D
Själv måste jag försöka klura ut vad Alice vill och jag har inte lyckats ännu :meh: Men man kan iallafall höra hur bråttom eller nödvändigt det är på hur länge hon drar ut på jamet. Typ; "mjau" = "titta på mig" och "MEEEjjjaaaaOOOOww!" = "JAG SVÄLTER MÄNNISKA!" :D

Vi har nu inte mindre än tre utomstående katter som anser att vår gård är en del av deras revir... En grå korthårig som vi råkade i bråk med för två år sen, men den är rätt skygg och springer iväg om man närmar sig. En grå långhårig som jag bara sett genom fönstret, den använder ena rabatten som toalett :mad: Och så en bruntigrerad oerhört vänlig katt som börjat komma de senaste veckorna.

Den bruna träffade vi på igår när jag hade båda mina tjejer ute i sele. Jag satt i solstolen när jag i ögonvrån plötsligt såg Sessan och den bruna katten smyga mot varandra. Jag hejdade Sessan, och som tur var satte sig den bruna ner på marken och var bara stilla. Tesla stod en bit bort och fräste lite osäkert. Sessan var upprörd. Därefter följde en terapisession :D Jag tänker att det bästa är om alla katter kan lära sig att det är helt okej att andra katter är i närheten, de behöver inte bli bästisar men i alla fall acceptera varandra. Jag kan ju tyvärr inte hindra mina grannar från att låta sina katter gå lösa ute...

Nåväl, jag pratade och pratade med katterna och sa hur trevligt det var att de var här allihopa (lät säkert lagom knäppt), att de alla var så snälla katter osv osv. Satt och klappade på mina katter samtidigt, när de hade lugnat sig lite gick jag fram och klappade på den bruna katten också. Den var helt lugn, lät lite emellanåt men la sig ner i gräset och observerade mest. Till slut verkade mina katter tycka att det var okej, Tesla la sig ner på sidan några meter därifrån och Sessan gick vidare på upptäcktsfärd. Den bruna katten gick in och la sig i syrénbusken. Efter en stund fick Tesla för sig att hon skulle försöka gå fram till den andra katten, jag tyckte hon kunde låta bli det. Det var lite osäkra läten från båda två, sen började Sessan också närma sig men då tyckte jag att det räckte så jag fick med mig mina katter därifrån.

Kändes ändå som en bra början! De behöver som sagt inte bli bästa vänner men jag vill kunna vara ute med mina utan att oroa mig för slagsmål med andra katter. Tror Sessan är den som behöver mest tillvänjning men det ska nog gå bra.

Ni som har era katter ute i sele, hur gör ni när ni träffar på främmande katter? :)

Vi har nu inte mindre än tre utomstående katter som anser att vår gård är en del av deras revir... En grå korthårig som vi råkade i bråk med för två år sen, men den är rätt skygg och springer iväg om man närmar sig. En grå långhårig som jag bara sett genom fönstret, den använder ena rabatten som toalett :mad: Och så en bruntigrerad oerhört vänlig katt som börjat komma de senaste veckorna.

Den bruna träffade vi på igår när jag hade båda mina tjejer ute i sele. Jag satt i solstolen när jag i ögonvrån plötsligt såg Sessan och den bruna katten smyga mot varandra. Jag hejdade Sessan, och som tur var satte sig den bruna ner på marken och var bara stilla. Tesla stod en bit bort och fräste lite osäkert. Sessan var upprörd. Därefter följde en terapisession :D Jag tänker att det bästa är om alla katter kan lära sig att det är helt okej att andra katter är i närheten, de behöver inte bli bästisar men i alla fall acceptera varandra. Jag kan ju tyvärr inte hindra mina grannar från att låta sina katter gå lösa ute...

Nåväl, jag pratade och pratade med katterna och sa hur trevligt det var att de var här allihopa (lät säkert lagom knäppt), att de alla var så snälla katter osv osv. Satt och klappade på mina katter samtidigt, när de hade lugnat sig lite gick jag fram och klappade på den bruna katten också. Den var helt lugn, lät lite emellanåt men la sig ner i gräset och observerade mest. Till slut verkade mina katter tycka att det var okej, Tesla la sig ner på sidan några meter därifrån och Sessan gick vidare på upptäcktsfärd. Den bruna katten gick in och la sig i syrénbusken. Efter en stund fick Tesla för sig att hon skulle försöka gå fram till den andra katten, jag tyckte hon kunde låta bli det. Det var lite osäkra läten från båda två, sen började Sessan också närma sig men då tyckte jag att det räckte så jag fick med mig mina katter därifrån.

Kändes ändå som en bra början! De behöver som sagt inte bli bästa vänner men jag vill kunna vara ute med mina utan att oroa mig för slagsmål med andra katter. Tror Sessan är den som behöver mest tillvänjning men det ska nog gå bra.

Ni som har era katter ute i sele, hur gör ni när ni träffar på främmande katter? :)
Jag försöker hålla okända katter på avstånd, för säkerhets skull. I vissa fall lyfter jag undan min katt, i andra fall försöker jag få bort den okända med ljud.
På ett ställe vi bott på fanns en gudasnäll svart katt som gärna ville umgås. Den gick inte att hejda, den bara skulle fram och vara i närheten. Så det fick den. Den morrade aldrig, lyfte ingen tass utan var bara lugn och trevlig. Perfekt katt att träna mina egna med :D

Mutter mutter... Jag håller ju på att planera parning av min lilla ragdolltjej. Jag jag dock gått och undrat ett tag var hennes löp tagit vägen. Hon löpte i slutet av mars, men har inte löpt sedan dess. Den tilltänkta hanen kan inte börja ta emot honor förrän slutet av juni så för den delen har det ju inte gjort så mycket. Men ja, idag löper min tjej sååklart! Nu håller jag verkligen tummen för att det inte tar 2 månader till nästa löp också, för jag vill faktiskt para henne snart så jag kan få små-Sallysar! Varför kan hon inte bara hålla sig till planen?

Tänk att man kan bli så glad när katterna struntar i att man säger åt dem! Mina vill vässa klorna på en fåtölj, vilket de alltså inte får men gör ändå. Synd på möbeln men det är härligt att se att de tidigare "väluppfostrade" katterna gör som de vill.

När jag hämtade dem från katthemmet fick jag veta att de i sitt tidigare hem varit "hårt hållna". De fick t ex bara vara på golvet. Jag ägnade den första tiden åt att lyfta upp dem på fönsterbrädor, soffor och sängar. Det anammade de fort, men de var oerhört känsliga för tillsägelser. Jag behövde bara andas nej och de antingen stelnade till i rörelsen eller sprang och gömde sig. Usch, det var jobbigt att se.

Men idag skiter fröknarna högaktningsfullt i sånt - och det gillar jag!

Ni som har mer än en katt, lystrar era till sina respektive namn eller är de som mina som inte verkar förstå vilket som är deras?:angel: När jag ropar Socker kan lika gärna Anton komma springande, eller tvärtom. Tycker att jag har tilltalat dem med deras respektive namn tillräckligt för att de ska känna igen sitt eget, men tydligen inte.

Ni som har mer än en katt, lystrar era till sina respektive namn eller är de som mina som inte verkar förstå vilket som är deras?:angel: När jag ropar Socker kan lika gärna Anton komma springande, eller tvärtom. Tycker att jag har tilltalat dem med deras respektive namn tillräckligt för att de ska känna igen sitt eget, men tydligen inte.
Sixten kommer på Sixten. Sauron kommer på både Sauron och Sixten. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur