Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Det är helt klart en nackdel med långhåriga och semilånghåriga katter :D av den anledningen är det en bra idé att badträna dom just in case ^^

Men nej jag klipper inte Luna i och med att hon ställs ut men jag hade nog inte gjort det ändå, är rätt så van att det kan fastna bajs ibland då jag har en långhårig hund med :) Inte så trevligt alla gånger men då tycker jag det är värre att byta bajsblöjor på småbarn :o

KL

Pucko-jag har förmodligen kommit på varför en av mina katter kissade i sängen för ett tag sedan. När jag rensade lådorna ikväll fick jag för mig att lukta på sanden och det luktade inte gott! Absolut inget man känner när man rensar men dom stackars katterna måste tyckt det var asäckligt. Så slängde all sand samt städa lådorna med såpa innan jag fyllde på med nytt.

Har faktiskt aldrig behövt slänga all sand pga att det luktat illa förut. Bytte för ett tag sedan från Ever Clean till Extreme Classic, antar att den inte tar bort lukten lika effektivt som EC. Synd, för den är ju så mycket billigare och likvärdig annars! Får fundera på att byta tillbaka till EC...

Vad har ni andra för sand och brukar ni slänga allt emellanåt?

Edit: Någon som testat Cat & Clean? Hade fått bra recensioner på Zooplus såg jag.

Insåg också att det börjar bli dags att skaffa ny kattlåda, den ena var ganska sliten i botten. Någon som har tips på en så stor låda som möjligt, utan huv? Vet att många använder plastbackar och så även vi, men jag vågar inte låta båda lådorna vara sådana, för den ena katten föredrar helt klart att gå på den vanliga lådan.

Senast ändrad:

Borde inte vara så svårt att få tag i en "riktig" kattlåda, var inne på djurmagazinet häromdagen och såg öppna kattlådor. Fast de kanske inte är tillräckligt stora för dina katter?

Annars använde jag Pussi till förra katten och det gick utmärkt, behövde inte byta. Nu använder jag uppfödarens sand vilket är Ever Clean och har inte märkt någon större skillnad från Pussi, det doftar oftast bara när man håller på och rör runt i den. Funderar på om man inte ska gå över till Pussi igen.

Nåja Smulis, nu är lilla Alice badträ-.. *host* badinvigd iallafall :D (håller förresten med om att blöjor verkar värre :yuck:)

Rogue; ja jag funderar på det också, det kan inte vara särskilt trevligt för henne heller när det fastnar lite där bak men lite synd är det då jag tycker om hennes långa päls bak på låren och för att inte tala om hennes svans :love: Men det kanske går att bara klippa/trimma bort det värsta just runt skithålet (ursäkta min franska) så att det ramlar lättare bara rakt ned i kattlådan, hur mycket brukar du klippa/trimma bort? Och med vad klipper du?

Senast ändrad:

Nåja Smulis, nu är lilla Alice badträ-.. *host* badinvigd iallafall :D (håller förresten med om att blöjor verkar värre :yuck:)
Det är en början i alla fall :D och japp det är det, i alla fall för mig men det kanske är skillnad om det är ens eget/egna barn ^^

KL

Pucko-jag har förmodligen kommit på varför en av mina katter kissade i sängen för ett tag sedan. När jag rensade lådorna ikväll fick jag för mig att lukta på sanden och det luktade inte gott! Absolut inget man känner när man rensar men dom stackars katterna måste tyckt det var asäckligt. Så slängde all sand samt städa lådorna med såpa innan jag fyllde på med nytt.

Har faktiskt aldrig behövt slänga all sand pga att det luktat illa förut. Bytte för ett tag sedan från Ever Clean till Extreme Classic, antar att den inte tar bort lukten lika effektivt som EC. Synd, för den är ju så mycket billigare och likvärdig annars! Får fundera på att byta tillbaka till EC...

Vad har ni andra för sand och brukar ni slänga allt emellanåt?

Edit: Någon som testat Cat & Clean? Hade fått bra recensioner på Zooplus såg jag.

Insåg också att det börjar bli dags att skaffa ny kattlåda, den ena var ganska sliten i botten. Någon som har tips på en så stor låda som möjligt, utan huv? Vet att många använder plastbackar och så även vi, men jag vågar inte låta båda lådorna vara sådana, för den ena katten föredrar helt klart att gå på den vanliga lådan.

Jag slänger all sand ibland. Försöker städa lådan (riktig städning med såpa osv) 1 gång i veckan, men byter inte all sand då. Har Pussi kompakt. =)

Det är ungefär så jag klipper. Ca 1-2 cm kring analöppningen, och på den långhåriga katten "toppar" jag även pälsen på bakbenen (den lockar sig, och allt gräs/kvistar/you name it som kan fasta där fastnar annars). Klipper med en liten nagelsax, tar en liten tuss i taget och håller ut den samtidigt som jag klipper försiktigt. Blir inte alltid så jämnt och fint, men de har båda så burriga svansar att det inte syns.

Tack för tipset! Ska nog faktiskt ge mig på det med någon som kan hjälpa lite med distraktion :D
För när jag höll på och försökte rena lite därbak med toapapper på henne häromdan så skrekjamade hon så protesterande mot att jag vidrörde henne och/eller pälsen där så att det nästan lät som att hon hade ont O_o bara lite känslig för det området tror jag då när hon sen låg ned i mitt knä och slickade sig så gjorde det ingenting att jag rörde samma päls där omkring. Men man kan ju förstå att hon känner sig lite förnärmad med någon som petar och tittar in i baken på en :D

Smulis; Kanske husdjuren är lite som våra egna barn då ;)

Ps. Förresten, varför har ingen nämnt att dusch av katten är en utmärkt träning för ryggen?? :o Har haft träningsvärk i ryggens muskler hela dagen!

Senast ändrad:

Mina katter är små men jag tycker ändå att dom vanliga lådorna ser trånga ut, speciellt på bredden. Funderar på om man ska köpa en vanlig plastback men sen skära ut i fronten så det liknar mer en vanlig kattlåda.

Pussi har jag hört massa bra om, och testat en gång och varit nöjd men den är typ alltid slut i våran butik. :meh:

Knapplånar mig själv. :D

Har börjat leta runt efter ett bättre våtfoder som inte kostar multum att ge, men det är ju verkligen en djungel, speciellt när man inte är jättepåläst. Vad säger ni experter om det här?

Ingredienser:
Kyckling med pumpa & kattmynta: 95 % kyckling (därav 20 % muskelkött, 10 % strupe, 20 % hjärta, 15 % lever, 20 % mage, 10 % hud), 3,5 % pumpa, 0,5 % kattmynta, 0,5 % koncentrat av organisk jordärtskocka*, 0,1 % spirulina.
Förhållande: 95 % kött och organ, 4 % grönsaker och örter, 1 % övriga råvaror.

Kalciumhalt: 0,20 %, fosforhalt: 0,16 %.
Tillsatser per kg:
Näringstillsatser: Taurin 1000 mg.
*Från certifierat ekologiskt jordbruk.
0,5 % av ingredienserna från jordbruk är ekologiska jordbruksprodukter.
DE-ÖKO-003.

Tänkte främst på att det inte är speciellt mycket tillsatta vitaminer men det kanske beror på att det är bra i kött i? Och inte köttbiprodukter som i alla varianter som finns i mataffären.

Mina katter är små men jag tycker ändå att dom vanliga lådorna ser trånga ut, speciellt på bredden. Funderar på om man ska köpa en vanlig plastback men sen skära ut i fronten så det liknar mer en vanlig kattlåda.

Pussi har jag hört massa bra om, och testat en gång och varit nöjd men den är typ alltid slut i våran butik. :meh:

Min kan se lite liten ut ibland också men så länge katten får plats att stå hukad i den utan att slå i sidorna (på längden), kissa/bajsa på var sin ände av lådan och man rensar den så fort man ser att det är något i så tror jag inte att katten lider av det så att säga. Men det är ju vad jag tycker och så har jag ju bara en katt :)

Va? Vad konstigt, min närmsta affär verkar nästan alltid ha en hel pall full med pussi sand :crazy:

*kl*

Hittade en liten tilltrasslad päls/sand bit i baken på lillan idag igen. Så den här gången klippte jag lite samtidigt som jag kliade henne på magen (som hon älskar), hon kände sig lite lurad :D

Senast ändrad:

:D
Men hon hörde nog saxen när jag höll på för hon jamade till rejält en gång, som i "Vad i hel*ete sysslar du med där nere?!" Som om man inte ska närma sig intima delar med ett vasst föremål :angel: Måste prova en tystare sax nästa gång.

*kl*
Lillan fyllde för ett par dagar sen sex månader(:eek:!!!) gammal och jag hade sagt till mig själv förut att den här månaden skulle jag kastrera henne, låter det bra tycker ni?
Undrar också om någon här har haft erfarenhet av djurkliniken i Arninge, Täby?

*kl*

Med tanke på hur spindelrädd jag är skulle nog det här avsnittet av Simon's Cat kunna vara ett troligt scenario hemma hos mig.:D

http://youtu.be/19jaOSNibkU

Det är förövrigt en av de bättre Simon's Cat-episoden på länge.:)

Hahaha :D

Kl*

Idag har min lilla blivit kastrerad.
Fick ett samtal under tiden, missen är kryptorkid..
Dvs ena testikeln kvar uppe i buken/ljumsken
så dom öppnade upp och hittade den tillslut.

Väldigt olycklig kisse som jag hämtade förut
och sen dess har han varit helt borta. Nu börjar
han piggna till! Men det skar i hjärtat att se honom så
tilltufsad innan :(

KL

Imorgon ska jag ringa veterinären. Mina ena katt har ju druckit väldigt mycket och då också gått på lådan mera, sen vi skaffade en dricksfontän. Pratade med vet i början som inte trodde det var någon fara eftersom hon verkade normal i övrigt. Nu tycker jag dock att hon blivit slöare, sover mer även om hon fortfarande busar och leker betydligt mer än den andra katten. Tycker även att hon är väldigt ljus i slemhinnorna i munnen, när man trycker på tandköttet så kommer färgen tillbaka på en gång däremot. Gosigare har hon också varit på senare tid. Kanske håller hon bara på att växa upp men jag tänker ringa oavsett, bara för att vara 100 säker. Hon har tyvärr inga genetiska förutsättningar för att vara en frisk katt...

Just precis nu läste jag också att man kunde kolla slemhinnorna på insidan av läppen men där är inte min katt ljusrosa (som det ska vara?) utan typ brun/rosa??? :crazy: Ska jag ringa veterinären nu istället? Eller ser det ut så för att hon är en svart katt? (Med svart nos, svarta trampdynor etc).

Edit: Min andra (svarta) katt ser likadant ut på insidan av läppen så jag antar att det är normalt?

Senast ändrad:

Det är helt normalt att färgen skiftar även på slemhinnorna beroende på vilken färg katten är i övrigt så du kan vara lugn. Det viktiga är ju att slemhinnan inte ändrar färg. Dvs, hade det på en katt varit rosa och helt plötsligt blivit en annan färg så är det ju veterinären direkt.

Tråkigt att hon dricker mer. Jag håller tummarna för att det inte är något farligt.

Nu när du har kastrerat din herre, hur gammal är han? Min lilla är ju sex månader nu så jag funderar på om det är dags nu.

Hahaha jag skrattade så lillkatten vaknade med ett ryck och flög genom halva lägenheten :D Nu sitter hon och jamar och blänger på mig, tror inte jag är så populär just nu.. :p

Det verkar vara vårkänslor i luften - lilla Alice får lite vårsprattel i benen ibland :love:

... och kanske fäller lite inför våren, hittade ett par tuvor med mjuk ullig päls efterlämnade som jag tänker mig skulle kunna bli världens mjukaste par sockor om man fick ihop tillräckligt för att göra garn av :D

Det är absolut dags att kastrera nu. Jag har kastrerat mina när de har varit mellan 5-6 månader. Är de äldre så är risken stor att de börjar löpa och då får man bara stå ut med skrikandet och vänta in att det går över och sedan skynda sig att kastrera så fort det är över. Blödningsrisken ökar nämligen när de löper så därför är det inte så bra att kastrera då. Det bästa för både dig och katten är att kastrera omgående innan hon kommer i löp :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25